3 mei 2025, 18:43:40

vraag over valkparkieten

Gestart door Paul24, 12 juni 2005, 22:42:43

« vorige - volgende »

Paul24

Hallo allemaal,

Wat een leuke site is dit! Ik heb 3 valkparkieten en er komt er nog 1 bij.
Nu is het zo dat ik niet wil kweken daar ik ze puur heb voor de gezelligheid. Hoe kan ik dat het beste voorkomen? Ik heb een man in ieder geval want dat is de wildkleur en hij heeft een gele kop en hij fluit ook echt als enige. De andere zijn vooral overal met hun snavel aan het voelen en wassen en gewoon lekker rustig zitten.Ik heb een lutino en de ander is een geparelde witkop. Ik weet niet of dat een man is of een pop en ik vind het ook niet zo belangrijk eigenlijk. Is er eigenlijk verschil in gedrag ? Dit waren even wat vraagjes van mij ik hoop dat iemand mij het een en ander kan vertellen over het voorkomen van een nestje en de verschillen tussen een mannetje en een vrouwtje qua gedrag etc.

groetjes Paul

Roosje

12 juni 2005, 23:52:24 #1 Last Edit: 12 juni 2005, 23:56:45 by Roosje
het verschil in uiterlijk tussen mannetjes en popjes kan ik je niet al te veel over vertellen, wel dat je wildkleur een mannetje is maar dat weet je zelf al, en dat de parels bij mannetjes na de eerste rui vervagen of verdwijnen, dus als je geparelde witkop al een jaartje oud is, kan je zien of het een man of een pop is. mannetjes zijn in hun gedrag wat 'uitbundiger' dan popjes, ze fluiten veel, zijn drukker met dingen ontdekken, popjes kijken vaker de kat uit de boom. Ook hebben mannetjes vaak machogedrag, vleugels uit elkaar, stoer rondlopen en het tikken van de snavel tegen van alles en nog wat. Popjes zijn meestal rustig en fluiten minder dan mannetjes, leren ook minder deuntjes. ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat de anderen je nog wat verder kunnen helpen.

Paul

Hoi Paul,

Als je geen jongen wilt is dat geen probleem dan zorg je ten eerste dat ze geen broedblok hebben.
Soms leggen popjes eitjes op de bodem dan en die kan je dan omwisselen voor nepeitjes of met een naald een gaat in het ei prikken dan komt het niet meer uit.
De eerste dagen zit er nog geen echt leven in een ei alleen een dooier en je hoeft dan niet bang te zijn dat je een levend beestje in het ei dood want dat is er nog lang niet.
Maar nepeitjes is beter er kan wel wat eiwit uit het ei lopen en dat plakt aan de veren als ze er op broeden.
In elk geval nooit eitjes weghalen want dan blijven ze leggen en dan raakt het popje uitgeput.
3 weken laten broeden en dan weghalen og wachten tot ze er vanzelf vanaf gaat.

Groetjes, Paul

angel310

hoi

een witkop mannetje heeft een echt witte kop en de pop niet.
daar kan je het het beste aan zien
en met die parels klopt ook .

groetjes angelique