1 mei 2025, 20:12:11

kropverzuring (ontsteking)

Gestart door margreet, 8 mei 2005, 22:43:20

« vorige - volgende »

margreet

hallo,

Het is inderdaad zo dat bij handvoeding het risico van kropverzuring optreed, het is een misvatting dat dit alleen bij handvoeding voorkomt, Het ouderpaar kan de bacterie als bij zich dragen en dit overbrengen op de jongen, deze zullen dan vrij spoedig sterven als er geen maatregelen genomen worden. Behandelen met antibiotica is nodig, ook het ouderpaar dient behandeld te worden.

groetjes Margreet

Riny

Hoy Margreet
Dat was met die 5 van mij ook zo.
Negen gingen er dood in 2 dagen tijd .
Maar de meeste mensen denken inderdaad als ouders voeren dat kropverzuring niet mogelijk is.
Goed dat jij het hier ook neerzet.
Groetjes Riny :D :D :D

Lin

Hey,

Misschien is het ook handig als je verteld wat de "symptomen" zijn en dan een sticky onderwerp ervan te maken. dan kunnen mensen het ook herkennen.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

margreet

hallo Lynn,

Kropontsteking is te herkennen aan voortdurend opbraken van voedsel dat dan zurig ruikt, Oorzaken kunnen zijn de ouders, die de bacterie bij zich dragen, en daar zelf weinig last van ondervinden, bedorven voedsel, parasieten schimmels of virussen, het betreft dan meestal jongen van enkele dagen oud die zelf nog niet voldoende weerstand hebben opgebouwd. Niet denken dat deze wijsheid van mijzelf komt, de eer komt toe aan de vele boeken die ik heb en lees over valkparkieten. Meer boeken dan valkparkieten heb ik (nog wel)
Ik vond dat er teveel de nadruk op werd gelegd dat het alleen voorkwam bij handopvoeding, dat wilde ik bestrijden.

groetjes Margreet

Lin

Hey,

Je mag ook gewoon Lin zeggen hoor!  ;D Ik denk dat het voor veel mensen nu al weer wat duidelijker is. Ik heb er gelukkig geen last gehad toen ik vanaf tien dagen mijn kleintje met handopfok moest doen.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

liefhebber

Ik ben het niet helemaal met je eens.

Kropontsteking kan meerdere oorzaken hebben. En heeft als oorzaak een "ziekte" bij de ouders.

Maar een baby op handvoeding heeft geen last hiervan. De kropverzuring van baby's op handvoeding heeft alleen te maken met de verzuring van de pap. De oude en de nieuwe voeding botsen met elkaar.

In mijn ogen zijn dit twee verschillende dingen en oorzaken.

margreet

hallo liefhebber,

De reden voor dit topic was dat er teveel werd gedacht dat kropverzuring alleen maar voorkomt bij handopvoeding. Ik heb dacht ik duidelijk uitgelegd dat dit niet het geval is. 
Kropverzuring bij handopfok heeft meestal te maken met het niet of slecht ledigen van de krop. Of verschillende soorten voedingen hiermee te maken hebben weet ik niet. Sommigen voeden hun jonkies vanaf dag 1 op, deze zijn maar een soort voeding gewend. Maar het zou inderdaad ook een oorzaak kunnen zijn.

groetjes Margreet

carco

Hoi

Ik lees dit stukje nu net over kropverzuring en kropontsteking.
Ik begrijp hieruit dat dit 2 verschillende dingen zijn en ze de ontsteking dus door de ouders kunnen oplopen??
Dit omdat ze bij mijn valk hier ook aan denken en hier ab voor krijgt.
Maar nog een vraag dan: Petra heeft Bijou van de zelfde ouders is uit hetzelfde nest dus, heeft deze hier ook kans op dan??
Wie kan me dit helemaal uitleggen hoe dit zit??
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

margreet

hallo Carolien,

Bij mijn weten treedt kropverzuring die door de ouders wordt doorgegeven al heel snel in het nest op, de jongen hebben dan nog niet genoeg weerstand en bij niet handelen overlijden ze. Dat is mijn versie, maar er zijn misschien nog anderen??

groetjes Margreet