16 april 2024, 08:44:27

aantal in hoeveelheid

Gestart door ilgida, 9 juni 2005, 09:25:09

« vorige - volgende »

ilgida

hoi, dit klinkt mischien als een domme vraag, maar aangezien rekenen nooit mijn sterkste kant is geweest zit ik met die maattabellen altyd in de war.U schrijft bij Handopfok dat je zoveel cc kunt geven, ik heb een valkparkiet v 14 dagen die ik dus geheel met de hand voedt dmv een spuitje, en daarop staan ml, hoe moet ik dat dan tellen! hoeveel cc is dus cl.
De hoeveelheden die u erbij vermeld dat is dus per voeding!
Mij hebben ze als voer CEDE verkocht maar er niks bij vermeld over toevoeging v eivoer, dat moet ik dus wel erbij doen!
Alvast bedankt, gr Ilgida

Suzanne

Hoi Ilgida,

Is helemaal geen domme vraag hoor. Ik vind het zelf ook altijd verwarrend. Maar 1 ml = 1 cc. De hoeveelheden zijn idd per voeding.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

9 juni 2005, 16:05:06 #2 Last Edit: 9 juni 2005, 16:11:35 by Paul
Hoi Ilgida,

De waardes in de tabel zijn een beetje stadaard maar dat verschilt eigenlijk per valkje wat je ze moet geven.
Je kan hem het beste elke dag wegen en als je van het lege gewicht uitgaat moet je daar 10 % van nemen en dat aan voeding geven.
1ml kan je ongeveer als 1 gram nemen.
Dus weegt je valkje 20 gram dan voer je hem per maaltijd 2ml en dat meerdere keren per dag.
Zorg ook dat de krop minimaal 1 keer per dag echt helemaal leeg is en het beste kan je dat in de nacht doen dat je dan niet voert en de krop laat legen dan heb je zelf ook nog wat nachtrust :)
Als alles hier lukt met de kleintjes die ik vanaf dag 1 opvoed dan ga ik een nieuwe tabel maken die veel makkelijker is om te voeren.
In de tabel die bovenaan staat bij handopfok word er wel heel veel voeding gegeven in sommige gevallen.
Weest niet bang dat je te weinig voert als je zorgd dat je 10% van zijn gewicht voert en dat opnieuw als de krop leeg is en dat overdag de hele dag herhalen dan is dat vaak al een hele goeie voeding.
Als je hem weegt en hij komt elke dag aan dan hoef je je vaak al geen zorgen te maken.
Je kan beter iets te weinig voeren dan te veel vind ik zelf zolang je valkje niet afvalt is dat al een goed teken.
Soms komt een jong wel eens een dag weinig of niks aan en de volgende dag gaat dat ineens weer hard omhoog dat kan ook heel normaal zijn.
Ik heb trouwens ook raar zitten kijken naar die ml en cc maar gelukkig kan je aan de groote van de krop zelf wel inschatten wat de goeie verdeling is.
Een spuitje is vaak 5 ml ik weet niet of je die er bij Cede heb bijgehad maar die hebben ze er een tijdje standaard bijgeleverd.
Cede moet je meestal wel aanmaken met eivoer en normaal staat dat ook wel op het pak aan de achterkant.
De eerste 5 dagen puur geven dan dag 5 tot 7 25% eivoer toevoegen.De hele tweede week 40% eivoer geven.
En vanaf week 3 geef je half om half dus 50% eivoer en 50% cede.
Cede kan op zicht best goed werken ik heb er meerdere valkjes mee grootgebracht.
Je zou naar Cede altijd even een mailtje kunnen sturen met de vraag of je het tegenwoordig nog steeds moet mengen met eivoer maar ik denk dat ze weinig veranderd hebben aan de samenstelling en dat het nog steeds moet.

Groetjes, Paul