4 mei 2025, 23:40:26

pech of onkunde?

Gestart door master_magic, 2 mei 2003, 02:15:35

« vorige - volgende »

master_magic

Hallo iedereen.
Naast een koppeltje zonparkieten, weddells aratinga's pruimekoppen en agaat rijstvogels, heb ik ook een koppeltje valken. De man is een wildkleur en de pop een cinnamon. Deze zomer moeten ze zowat een dik jaar oud zijn.
Ongeveer een maand geleden had ik een eerste nestje van 6 eieren, die allemaal bevrucht waren en ook uitkwamen. Toen er echter 3 jongen uitgepikt waren, had ik de indruk dat de ouders er niet meer naar omkeken. Bij controle bleken ze alle drie koud te liggen en een paar uur later waren ze dood. Om de 3 resterende eitjes eventueel te redden, sloot ik mijn valkjes toen op in hun binnenvlucht, waar uiteraard ook hun nestkast hangt. En jawel, het trucje bleek te werken. Beide ouders namen hun broedplicht weer op en de volgende dagen pikten de 3 overige jongen uit. Helaas verzaakten ze ook nu weer na het uitpikken van het laatste jong aan hun verdere ouderzorg. Na controle bleken de 3 jongen reeds gestorven te zijn (met volle kropjes!) en bij 2 van hen waren de pootjes zwaar verminkt door de ouders. Persoonlijk vermoed ik dat de beestjes gestorven zijn van de kou. Is het echter normaal dat de ouders hun week-oude kroost niet meer warmhouden?
Wie weet raad?
Inmiddels zijn ze aan een 2de ronde begonnen en met nog een weekje broeden te gaan heb ik ze vandaag opnieuw in de binnenvlucht moeten opsluiten. Het viel mij immers op dat beide partners wel erg lang samen in het zonnetje zaten. Toen ik aan de eitjes voelde, voelden ze helemaal koud aan. Ondertussen zijn ze weeral aan het broeden gegaan, maar ik vrees dat ik bij het grootbrengen van de jongen weer dezelfde problemen zal ondergaan.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
En proficiat aan de makers van deze site. Chappeau!

Tara

Hoi master_magic,

toen het zonnetje hier ook mooi scheen en mijn koppel Laiko en Moko een nest hadden en ik ze buiten zette toen kwamen ze er gelijk uit om te zonnen, valken zitten namelijk graag in de zon. Dus heb ik ze weer meteen binnen gezet omdat ze niet broedden, en dat hielp. Maar wat jammer dat ze de jongen dooddoen, hebben ze eivoer/krachtvoer? Geef je ze genoeg eten? Sepia? Al zo'n dingen hebben ze nodig tijdens de kweek. Het kan ook zijn dat ze niet wisten wat te doen, misschien was het hun eerste nest, dan weten ze vaak niets, maar als de krop vol was ..... Ik vind het erg jammer maar bij de volgende keer dat dit zo gebeurt mag je het zo ver niet laten gaan, als je ziet dat de jongen in de steek gelaten worden (natuurlijk gaan de ouders soms allebei uit het blok, maar als ze echt de jongen in de steek laten) zul je misschien best overstappen naar handopfok. De kans zou wel wat kleiner zijn dan dat de ouders zelf grootbrengen maar als ze dit niet doen ... Soms is het 1 ouder die de jongen mishandeld, moet je eens op letten, dan kun je die apart doen. Ik hoop dat je volgend nestje beter verloopt, laat je nog iets weten?

Groetjes, Tara

master magic

Hallo Tara,
Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad hun eerste nest. Maar wat de voeding betreft : ze weigeren voortdurend alle fruit en groenvoer dat ik hen aanbied. Enkel wanneer ik wat groenvoer tussen de tralies door steek, wil ze er wel eens met mondjesmaat van proeven. Aan opfokvoer komen ze al helemaal niet.
Sepia hebben ze niet tot hunner beschikking, wel grit. Maar ook hier komen ze niet aan.
Vandaag kweten ze zich alvast allebei voorbeeldig van hun broedtaak. Hopelijk doen ze zo verder.
Tot mails!