28 maart 2024, 18:14:30

Snel ademen

Gestart door Marjolein, 30 augustus 2002, 04:41:46

« vorige - volgende »

Marjolein

Ik heb een valkparkiet gehad. Vlak voordat hij dood ging ademde hij heel snel en hij ademde hele kleine hapjes lucht. Ik had hem op mijn hand en merkte dat hij op een gegeven moment niet meer goed op zijn beentjes kon staan. Toen wist ik dat het echt niet goed met hem was en wou de huisarts gaan bellen met de valkparkiet dicht tegen me aan. Ineens vloog hij op en toen ging hij dood. Nu is mijn vraag: wat heeft hij gehad??? Ik heb er veel aan als ik weet wat hem mankeerde.

Peter

Hallo Marjolein,

We zijn het nog aan 't uit zoeken. Heb je nog meer gegevens? Zoals was je valkje al een tijd zwak of gebeurde het spontaan. At je valk slecht.

Alle tips zijn welkom.

Groetjes,
Peter

Marjolein

Hij was niet zwak,maar achteraf heb ik me gerealiseerd dat hij al een dag of 2 ziek was. Dat heb ik gemerkt aan zijn pieperige ademhaling.Met zijn eten was nooit iets mis.

michel

Hi Marjolijn,

De symptomen die jij beschrijft heb ik ook met een valkje gehad. Na een bezoek bij de dierenarts kreeg ik druppeltjes mee(tegen luchtweg aandoeningen),die ik met een pypetje moest toedienen. Die leken niet te helpen en bij een nieuw bezoek werd het valkje opgenomen ter observatie.

Ze is daar die nacht overleden. Er is sectie uitgevoerd en wat bleek; er zat een zaadje vast in de luchtpijp(het valkje is dus gewoon gestikt)!!!

Verder was er aan haar gedrag ook niets te merken
(op de zware ademhaling na),ze at en dronk goed en maakte geen futloze indruk.

Sterkte met je verlies en hoop dat je hier wat aan hebt gehad!!
groetjes,Michel

Minka

Even een algemene opmerking over zieke valkparkieten ( en vogels in het algemeen ). Ik werk zelf bij een dierenarts en ik wordt regelmatig gebeld met vragen als "mijn vogel ademt al een paar dagen zo snel" of "hij zit al een paar dagen op de grond en eet niet " met als vervolgvraag "is het wel nodig om langs te komen ? ".
Alle prooidieren ( vogels, knaagdieren enz. Dieren die dus in het wild gevangen worden door roofdieren ) proberen zo lang mogelijk hun ziekte te verbergen, want als je laat zien dat je ziek bent wordt je gepakt en opgegeten. Helaas blijft dit instinct bestaan in gevangenschap en als zo'n dier eenmaal laat zien dat het ziek is, is het al heel erg ziek. Nooit "nog even een dagje afwachten "dus, maar meteen naar de dierenarts.
Helaas komen heel veel mensen veel te laat bij de dierenarts en zijn die dieren niet meer te redden. Terwijl als de hond een keer een dag niet lekker is ( een voorbeeld van een dier die wel snel laat zien dat het wat mankeert. Een hond / wolf in een roedel die ziek is wordt verzorgt door de roedelleden ) ze wel direct op de stoep staan. Dus volgens mij gaan het niet zo zeer om dierenartskosten, maar meer om onwetendheid. Helaas kun je er niet altijd wat aan doen. Ik heb zelf al een aantal gewone parkietjes verloren aan ziektes als kanker, stofwisselingsziekte of dat ze ineens gewoon dood in de kooi liggen zonder symptomen. Vandaar ben ik overgegegaan op de valkparkiet omdat deze wat sterker zijn.
Groetjes, Minka.

Tara

Hallo Marjolijn, toen de dag dat Falko ging sterven was dit ook het geval, ze ademde veel te snel. Ze is bij de dierenarts gestorven, ik hoop dat alles nu goedgaat met je valkje. Groetjes, Tara