25 april 2024, 12:14:13

Nieuw vriendje pest oude vogel

Gestart door Evelien, 6 augustus 2003, 17:33:29

« vorige - volgende »

Evelien

Ik heb een vraag over het tam maken van mijn tweede valkparkiet.
Sinds maart 2002 hebben wij een jong valkparkietje (Pim) direct uit het nest aangeschaft. Deze is nu supertam. Zodra hij de kooi uit gaat zit hij bij je en is eigenlijk ook niet meer weg te krijgen ook. Omdat wij overdag de gehele dag niet thuis zijn, hebben we sinds twee maanden een maatje voor hem aangeschaft (Paula); ook een jonge valkparkiet maar niet net uit het nest. Vanaf het moment dat hij in de kooi zit heeft hij totaal geen ontzag voor ons en zijn maatje. Bangig gedrag is hem onbekend. De eerste keer dat hij de kooi uit mocht vloog hij als een zeer ervaren vogel door het huis, hij land overal op waar hij maar wil. De kooi in te krijgen lukt niet zonder een doek over hem heen te gooien en hem vervolgens in de kooi te plaatsen. Met z'n tweeën in de kooi lukt wel maar Pim is er nog niet echt gelukkig mee. Wil Paula lekker knus tegen Pim aanzitten dan wordt hij weggejaagd. Wat ik erg jammer vind is dat Paula erg jaloers gedrag vertoont. Als ze los zijn en Pim bij ons zit dan probeert hij altijd bovenop Pim te landen. Buiten de kooi heeft Pim namelijk meer aandacht voor ons dan voor Paula. We moeten Pim dan soms ook echt in bescherming nemen. Soms land Paula wel naast hem maar is ook weer erg snel weg, tam maken lukt dan ook niet erg, hij gaat er altijd vandoor. Het karakter/ geslacht van de vogels zal er misschien ook mee te maken hebben. Zover ik heb kunnen nagaan van de tips op jullie site is mijn eerste aangeschafte vogel Pim (om het lastig te maken) een vrouwtje. Zij is gepareld en rustig. Mijn tweede aangeschafte vogel Paula (om het nog lastiger te maken) is een mannetje die is luidruchtig en druk. Misschien dat ik na twee maanden niet kan verwachten dat ze al liefdevol tegen elkaar gaan zitten, maar ik heb toch echt medelijden met Pim. Misschien dat jullie enkele tips hebben om Paula van de plagerijen af te krijgen?

Groetjes van Evelien

brenteke

hey evelien, miss moet je ze wat tijd gunnen , jij gaat ook niet met de eerste de beste samenwonen. miss kan iemand voor pim zorgen en da andere wat vaker met paula bezig zijn. zodat zij ook het gezinsleven  kan leren kennen. geef ze allebei vooral veel andacht. groetjes brenteke.

chap en joy

hoi evelien, ik begon ook eerst met 1 valkparkiet ,Chappie zij is een pop , na 14 maanden vond ik het toch zielig , dat als ik te werk ging. zij alleen thuis zat.
dus schafde ik een 2 aan, joy genaamd.
de eerste 5 maanden moest chap er niks van weten, was mischien zelfs lichtjes jaloers. nu ben ik een jaar verder (totaal 1,5 jaar).
ze zijn handtam  en ze hebben samen een nestje met 4 bevruchte eieren.
dit is mijn verhaal dan , ik hoop dat je er wat aan hebt.

je zou zeggen eind goed al goed, maar heelaas nu ze met zijn 2 iets hebben , wordt/is joy alleen maar jaloerser op haar of mij, dus nu weer een nieuw probleem, chap wordt vaak gebeten als ze haar nestblok verlaat. of aandacht van mij krijgt.... zucht..

groetjes en veel geluk met je valkjes,
charles

Urban Leopard

24 juni 2005, 02:59:02 #3 Last Edit: 24 juni 2005, 11:41:54 by Cor
Hoi Evelien,

Wij hebben sinds een paar weken ook een pop bij ons mannetje zitten

Daarvoor zat het mannetje alleen bij ons en kreeg alle aandacht. Idd is het even wennen wanneer ze de beschikbare aandacht moeten delen, maar het gaat nu redelijk goed. Waarschijnlijk heeft Pim in de loop der tijd jullie leren zien als 'maatje' en moet zij er nog aan wennen dat er nu een tweede, wat meer dominante valk bijgekomen is.

Ik lees iig niet dat de valkjes agressief zijn ten opzichte van elkaar en dat is al heel wat hoor.

Het tammaken is een kwestie van heel veel tijd en geduld en zal zeker goedkomen als ik je bericht zo lees.

Succes,

Cor

Joyce28

zouden deze tips nu nog helpen bijna 2 jaar later? ;D

angelina

hahahaha  ;D idd nou misschien kunnen we dan nu te horen/lezen krijgen hoe het tussen pim en paula gaat. :-*

Groetjes, Angelique

Love birdies

Urban Leopard

Citaat van: -Joyce- op 24 juni 2005, 11:33:46
zouden deze tips nu nog helpen bijna 2 jaar later? ;D


Oeps  ;D Ik zie dat nu pas :)


Cor

Valerie

Hahahahaha! Zijn jullie toch lekker bezig!  ;D
Na 2 jaar plots reageren. Ik denk dat het vast wel is goedgekomen tss die 2 . :)