5 mei 2025, 01:49:31

bedelen

Gestart door Fransje, 7 juni 2005, 11:27:24

« vorige - volgende »

Fransje

7 juni 2005, 11:27:24 Last Edit: 7 juni 2005, 11:42:37 by Poekie
Hoi, Ik heb sinds 3 weken een jonge valk. Hij kreeg in het begin nog pap, maar eet sinds 1½ week van de zaadjes. Hij krijgt nu geen pap meer. Hij blijft echter luidruchtig bedelen zodra ik in de buurt kom. Ook als hij bij me zit en ik hem aai, blijft hij krijsen. Als hij uit zijn bakje eet, doet hij dat heel wild en mikt de helft eruit, dus ik kan niet heel goed inschatten wat hij daadwerkelijk eet. Ik vul het bakje wel regelmatig bij waarna hij er gelijk op aanvalt.
Ik heb hem trouwens de 1e week apart gehouden, nu zit hij bij mijn andere valk (pop)  van 8 maanden. Is het krijsen/bedelen gewoon en wanneer stopt het? Zou hij echt te weinig binnen krijgen of stelt hij zich gewoon aan?
Hij weegt ca. 60 gr en is nu een week of 7 oud.

Fransje

x
7 juni 2005, 11:37:45 #1 Last Edit: 7 juni 2005, 11:44:21 by Poekie
x

Paul

Hoi Poekie,

60 gram is echt veel te weinig ik zou hem snel toch maar weer gaan voeren en dan om te beginnen 2 keer per dag en aankijken of hij zwaarder word.
Hij moet minimaal 80 gram zijn maar 100 gram is een nog mooier gewicht.
Normaal zeuren ze wel een tijd nog om pap we hadden een jong wat nog maanden gezeurd heeft bij de ouders toen hij al zelf at.
Ik denk gewoon dat je valkje de zaadjes nog niet goed open krijgt en hij zal er best wel wat eten anders was hij na 4 dagen niet voeren wel dood gegaan maar ik zou nu meteen al even een voeding geven en hem even op gewicht laten komen tot je hem weer volledig overzet op zaadjes en dan moet hij toch minimaal 80 gram zijn voordat je daarmee kan beginnen en liever nog iets zwaarder.

Groetjes, Paul

Fransje

bedankt, ga ik gelijk maar even doen!

Paul

Hoi Poekie,

Heel goed en weeg hem elke dag nu en kijk of het gewicht omhoog gaat anders moet je nog wat vaker bijvoeren.
Ik zou het in de eerste instantie in de ochtend en de avond doen maar nu als eerste voeding daar gewoon al mee beginnen en dan vanavond weer een als de krop wat leger is.
Als je in de ochtend en avond voert is de krop tussentijds wel geleegd in de meeste gevallen en hij zal dan misschien ook tussendoor wel zaadjes eten.
Heb je ook wel eens trosgierst geprobeerd dat eten ze vaak sneller dan de zaadjes en in het begin kan je dat wat vaker geven om hem zelf te leren eten maar als hij zelf eet dan maar 1 keer per weer een streng geven teveel is dan niet goed.

Groetjes, Paul

Fransje

trosgierst eet hij ook wel hoor. maar niet zo heel veel. misschien omdat het op de grond ligt.

Paul

Hoi Poekie,

Ik zou in elk geval even die extra voedingen geven tot hij weer wat aangekomen is en normaal eten ze ook wel trosgierst van de grond of ze moeten bang zijn en niet op de grond durven.
Je kan ook met een wasknijper de trosgierst aan de tralies vastmaken dan kan hij er makkelijker bij.

Groetjes, Paul

Fransje

7 juni 2005, 14:34:26 #7 Last Edit: 7 juni 2005, 14:36:00 by Poekie
Hoi Paul,
Nog bedankt voor de tips hoor. Ik heb hem ca. 10 ml bijgevoerd en dat vond ie heerlijk. Nu zit ie wat relaxter op zijn zaadjes te knabbelen. Trosgierst naast zijn bakje gehangen, als het nóu nog niet lukt..
Hij is gelukkig niet zwaar ondervoed, maar heeft inderdaad nog een beetje extra nodig. Hoe lang zal ik hem blijven bijvoeren. Tot ie op gewicht is? Want volgens mij zou hij wel aan de pap willen blijven.   :)
Groetjes,
Poekie

Paul

Hoi Poekie,

Ik zou in elk geval even blijven bijvoeren tot hij ver over de 80 gram is.
Vaak kan je ook aan het borstbeen voelen of ze te dun zijn dat mag niet te scherp uitsteken.
Ik heb een valkje met de hand gevoerd en op het eind ging dat niet zo goed en woog ze nog maar 56 gram.
Ze was toen 8 a 9 weken en ik ben gemalen pellets door de pap gaan mengen en toen kwam ze ineens wel heel snel aan.
Met 10 weken wilde ze ineens gewoon geen pap meer eten en ze ging zelf de zaadjes eten.
Maar zogauw hij weer op gewicht is dan zou ik gewoon de pap weer langzaam afbouwen tot ze helemaal op zaadjes over gaat.

Groetjes, Paul

Fransje

Bedankt Paul, gaat wel lukken hoor!