11 mei 2025, 17:30:39

popje weigert te broeden

Gestart door carlatje, 11 juni 2005, 22:05:12

« vorige - volgende »

carlatje

:-[

Mijn valkjes hebben sinds een dikke week hun eerste nestje (4 eitjes ondertussen) , het mannetje doet elke dag heel goed zijn best en komt rond een uur of 10 's avonds van het nestje af , maar het popje weigert op de eitjes te gaan broeden, overdag gaat ze er soms eventjes in  maar dat begint nu ook al hard te minderen.
Ik vind het zo zielig voor ons ozzyke(man) die zo hard zijn best doet en 's avonds tevergeefs zijn vrouwtje naar het nest wilt jagen.
MIjn vraag is nu , want ik weet al dat dit nest waarschijnlijk niets worden zal, of ze ooit wel een goed moedertje zal zijn en haar instincten boven komen? ???

ROCKS

Hoi,
Ik heb ook zoiets meegemaakt, alleen was het bij mij andersom. Het popje deed het helemaal alleen. De vader deed helemaal niet mee, nergens mee. Bij mij ging het wel allemaal goed, maar het waren maar drie jonkies waarvan er na twee weken eentje is ingeslapen, die was ziek. De andere twee zijn er helemaal goed uitgekomen. Ze zit nu alweer op drie bevruchte eitjes die vanaf morgen uit kunnen komen, en doet het weer alleen. Heb je al gekeken of ze bevrucht zijn? Dat moet je nu toch wel bij de eerste eitjes kunnen zien.
Misschien kunnen de andere forummers je nog tips advies geven? Het was bij mij ook pas de eerste keer, ik heb niet zo veel ervaring. Er zijn er vast wel die hetzelfde meemaken.
Zie je het echt niet zitten, zoek dan iemand met eitjes waar je ze eventueel bij kan leggen, of 2 ervan, zodat de vader het makkelijker heeft als ze inderdaad uitkomen. 4 jonkies in zijn eentje voeren en groot brengen is best veel. Ik wens je veel succes en hoop voor jou dat het goed komt.
Groetjes, Nellie

ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

Paul

12 juni 2005, 01:41:27 #2 Last Edit: 13 juni 2005, 01:03:33 by Paul
Hoi Carla,

Ik heb ook meerdere keren meegemaakt dat bijvoorbeeld alleen de pop broed en de man helemaal niet of die gaat gewoon gezellg alleen nast de pop zitten maar niet op de eitjes.
In al die gevallen heeft de pop gewoon de eitjes prima uitgebroed en met voeren hielp de man wel mee.
Pas had ik 2 adoptie eitjes en daar heeft allen de man 3 weken op gebroed en toen hielp de pop wel mee met voeren maar broeden deed ze echt niet.
Dus ik zou me niet echt zorgen maken het is echt niet altijd zo dat ze elkaar afwisselen dat is bij mij pas met een paar koppels zo geweest.
Houd wel het mannetje in de gaten dat hij wel eet en drinkt.
Hij mag bij kamertemperatuur best een uur van de eitjes af zijn dat kan geen kwaad.
Ik heb wel eens 4 uur lang gehad dat de man van de eitjes af was en ze komen dan nog gewoon uit.

Groetjes, Paul

carlatje

Bedankt hoor , ik ben al wat geruster, vandaag is er een vijfde eitje bij en vorige nacht is het mannetje er ook opgebleven maar het vrouwtje weigert voor de rest nog alle hulp (tja moderne vrouwen hé  :D). Er is dus nog hoop.
Groetjes