20 april 2024, 06:00:28

Teurlings 228

Gestart door Kenay, 5 juni 2005, 08:57:00

« vorige - volgende »

Kenay

Hallo allemaal,

Ik weet dat jullie allemaal gek zijn op teurlings 228 en verwacht daarom ook wel wat minder leuke berichten maar toch moet het eruit.

Als eerste krijgen mijn valkjes hele dikke poep wat blijft plakken aan de veren en dat veroorzaakt weer een verstopping.
De rozijntjes die in het voer zitten zijn niet goed voor valkparkieten. Rozijnen zijn voor halsband paarkieten en papegaaien beter geschikt
Ook zien mijn vogels er 'dof' uit als ik ze een zak van 20 kilo heb gegeven. Toch geef ik ze dan gewoon de vitamines die ik anders ook geef, maar ze glimmen gewoon niet meer zo mooi als met m'n andere teurlings voer.

Ik wil niet ontkennen dat de 228 weinig in zit.. maar kijken julllie ook wel naar de voedings waarden en naar de analyses van het voer?

Ik vindt het namelijk niet gek dat de valkjes er zo 'dol' op zijn zoals jullie beweren. Ze eten er meer van omdat de voedings waarden lager zijn. Dit is natuurlijk niet zo erg, maar het moest er toch even uit...

Heb 1 vogeltje gehad die een verstopping had en is een week bij feld geweest om dat weg te krijgen. Teurlings is goed voer, maar de 228 is niet geschikt voor valkparkieten.
Merken jullie ook niet dat de ontlassting veel dikker is en het vaak blijft plakken aan de veren?

Ik zelf gebruik Teurlings 220 nu (de standaard parkieten basis) en voeg daar zelf een paar zakjes ander zaad aan toe, zoals haver safloor pitjes etc. een zakje van de losse pitjes is 1 euro dus het zijn de kosten niet en je hebt net zoveel zaadjes in je voer als de 228 maar veel gezonder voor je valkje en de voedingswaarde is gewoon toppie (y)

Ik hoop dat jullie hier toch iets mee doen

Groetjes Desire

Karin

5 juni 2005, 12:41:03 #1 Last Edit: 5 juni 2005, 12:43:41 by kazoo
We houden wel van opbouwende kritiek hoor  ;D Ik gebruik sinds kort 228, de tweede zak is inmiddels besteld, die komt a.s. donderdag, dus voor nood zitten ze even aan de puik waar ik vroeger ook altijd op stond. Ik ben wel tevreden over de 228, de rozijntjes lusten ze bij mij niet, die vis ik eruit voor mijn chinchilla's. De ontlasting is ook goed, op één koppel na, maar die heeft er vaker last van, ook toen ze nog puik of versela laga kregen. Ze krijgen dan een kuurtje met probiotica ( zeg maar de biogarde voor ons  ;D ) en dan wordt de ontlasting weer beter. Maar het plakt niet ! Het is gewoon wat vochtiger. Ik was altijd erg tevreden met versela laga, maar op een gegeven moment gingen ze er zoveel zonnebloempitten in stoppen dat het gewoon niet leuk meer was. Ik was dus op zoek naar een ander merk en hoorde van 228. Die hadden ze bij de vogelhandel niet, dus ik met 227 naar huis. Ik vond het heel eenzijdig, zaten maar weinig verschillende zaden in en de valkjes aten het niet echt met smaak. Ik moet zeggen dat ze niet alles van de 228 opeten, dat valt me wel wat tegen. Ik haal dus steeds de vliesjes eraf tot het zo goed als op is, maar sommige zaden willen ze echt niet ( ook de bessen eten ze niet veel, ook weer lekker voor de chinchilla's  ;D ) Heb ook getwijfeld of ik over zou stappen naar de 230 ( speciaal voor valkparkieten ) maar heb toch nog een keer de 228 besteld.
Maar als ik de waarde op de teurlings site zie dan zijn die bij de 228 hoger dan de 220. 220 is ook meer voor kleine parkieten :

220 Parkiet basis basismengsel met hoog % witzaad 25 kg 12,4% 4,6% 7,6%

228 Gropar EUROTOP  ideale samenstelling met 23 verschillende grondstoffen 25 kg 13,8% 9,2% 9,5%

Ik blijf dus nog ff 228 gebruiken, maar ik zeg niet dat het het meest ideale voer is.Ik denk dat dat voor iedereen iets anders is.  Mijn valkjes zien er goed uit, glimmen mooi ( op een paar na die in de rui zitten ), komen goed door de rui heen enz. Ik dacht wel dat ze wat dik werden, vooral Willow, een eigen kweekje van afgelopen jaar, maar ze bleek 85 gram te zijn  ;D Allemaal veren dus en geen vet  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

5 juni 2005, 21:04:41 #2 Last Edit: 5 juni 2005, 21:07:17 by Paul
Hoi Desire,

Ik heb hier nog nooit problemen gehad met 228 en zeker geen afwijkende ontlasting dat heeft volgens mij niks met het voer te maken.

CitaatIk zelf gebruik Teurlings 220 nu (de standaard parkieten basis) en voeg daar zelf een paar zakjes ander zaad aan toe, zoals haver safloor pitjes etc. een zakje van de losse pitjes is 1 euro dus het zijn de kosten niet en je hebt net zoveel zaadjes in je voer als de 228 maar veel gezonder voor je valkje en de voedingswaarde is gewoon toppie (y)


Expirimenteren door zelf mengsels te maken is af te raden want de mensels die fabrikanten leveren zijn uitgekiende mengsels waar jaren onderzoek naar is gedaan en waar precies de voedingswaarde van bekend is.
Je kan zelf nooit weten of een mengsel goed is je hebt daar niet de apparatuur voor om alles te onderzoeken kwa eiwit gehalte en voedingswaarde.
Het beste is gewoon uitgekiende zaadmengsels te gebruiken en niet zo maar te gaan hobbyen dan krijgen ze alle voedingsstoffen binnen die ze nodig hebben.
Ik wil niet zeggen dat 228 het beste is maar ik heb al heel wat geprobeerd en tot nu toe is dat hier wel als een van soorten die het beste bevalt.

Groetjes, Paul

Kenay

ik gebruik ook de zaden die tevens in de 228 zitten.. Alleen geen rozijnen besjes etc. en zomige andere zaden doe ik er niet door, dus ookd it vindt ik een beetje een raar antwoord van je paul.. sorry maar ook ik kan boos worden (is een onderonsje tussen paul en mij..)

Karin

Dan kun je net zo goed de 228 geven en de rozijntjes en besjes eruit halen toch ? Scheelt veel werk  ;D Maar iedereen voert natuurlijk wat ze het beste lijkt, dus als je tevreden bent over je voer moet je het gewoon blijven gebruiken. En over onderonsjes, die kun je beter onder ons, of beter gezegt...onder jullie houden buiten het forum om. Scheelt weer reacties, die hebben we momenteel genoeg en zo houden we het gezellig  ( zie het derde bericht bij nieuws );D ;D ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Suzanne

Hoi,

Tuurlijk mag je je mening over dit voer geven. Ik zelf ben nu met de 3e zak bezig en merk niks van plakkende poep of doffe veren. Ik merk idd wel dat ze niet alle zaad soorten eten.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Kirsten

Hoi hoi,

Ook ik gebruik 228 en het bevalt me eigenlijk erg goed. Ik heb momenteel 11 valkparkieten en 4 jongen en de ontlasting is gewoon zoals ie hoort. Ook vind het goed te betalen en veel variatie in de zaden. Het klopt inderdaad dat de ene valk bepaalde zaadjes niet eet en andersom, maar verder ben ik tot nu het meest tevreden over dit voer.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

carco

Hoi

Ik gebruik nu al een poosje teurlings 228 en het bevalt me prima.
Wel geef ik de valkjes los wat extra zonnepitten erbij omdat vooral mijn lutino niet echt een zwaargewicht is.
Dit geef ik dan uit mijn hand en zowel de valkjes als ik vinden dit een erg aangename bezigheid.
Dit gaat natuurlijk wat moeilijk als je zoveel valkjes als bv. Pul hebt ;D of bijv. een buitenvolière.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Olga en Hans

Hallo,

Wij geven ook sinds een paar maanden Teurlings 228 en inderdaad eten ze niet alle zaadjes. Maar van het zaad wat ze niet willen eten, bakken wij weer de koekjes en die vinden ze heerlijk  :D en zo krijgen ze toch van al het zaad wat naar binnen.

Groetjes Hans en Olga.


Tjico    01-01-2004       Coco en Kaya
Spykie  06-07-2004       zijn verhuisd    
Coco    17-07-2004       en wonen sinds
Rocky   07-08-2004       07-10-2007
Kaya     04-04-2005      bij Cobie.
Yoeri    17-05-1993

Annouschka

Hoi,

ik gebruik ook Teurlings 228 sedert een 6-tal maanden en het bevalt me heel erg goed tot nu toe.
Hier lusten ze wel alle zaadjes, ik haal er een deel van de rozijnen uit, die eten ze toch bijna niet maar de besjes daar zijn ze gek op.

Ik gebruikte vroeger ook Versele-Lagae maar vond ook dat er veel te veel zonnebloempitten inzaten, mijn lutino woog op een moment 147 gram en dat vind ik toch van het goede teveel, ze zit nu op een acceptabele 120 gram.
Mijn lichtgewichtje daarentegen, Solo, die is van 82 gram naar 91 gram gegaan sedert ik dit voer gebruik.
Ik geef verder een aantal keer per week Vitakraft bij, 1/3 met eucalyptusblaadjes, daar zitten ook redelijk wat zonnebloempitten in en ze vinden de combinatie heerlijk.

Van de ontlasting heb ik geen klagen, integendeel, die is er alleen maar op vooruit gegaan.

groetjes
Annouschka

rico

Ik ben toch nieuwsgiering. Wij geven onze twee valkjes Xtravital. Is dit goed voer voor de valkjes? Of is het beter om over te stappen op teurlings. Verder ben ik nieuwsgierig of je Teurlings ook gewoon in de dieren winkel kunt kopen. Ik heb op internet gekeken maar bij teurlings zelf moet je al klant zijn om te kunnen bestellen. Graag advies

Karin

Xtra vital is ook goed hoor, alleen een beetje prijzig als je meerdere valkjes hebt  ;D Je kunt Teurlings 228  alleen per 25 kg bestellen, maar sommige dierenwinkels vullen het ook uit.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Theo

Hoi,
Jaren geleden was Pino ziek en kwam ik via een kennis terecht bij Hooimeijer (toen hij nog met beide benen op de grond stond)
Pino is daar 9 dagen onderbehandeling geweest (injecties, fysio etc..)
Ik kreeg toen een heel simpel dieet mee (voor Pino) namelijk  1 kilo grof parkietzaad mengen met 2,5 kilo parkietzaad.

per dag 1 lepel eivoer en 1,5 a 2 lepels zaadjes, dit rullen met een beetje water en en daar moest ze het mee doen.( en dan die vitamines die je in het water oplost. )
En ze is al 17 jaar dus kennelijk doe ik toch iets goed met het eten... ;D ;D ;D
Wel belangrijk is dat alles wat ik Pino te eten geef (zaden, eivoer, snoepstaafjes) eerst minimaal 2 weken in de vriezer ligt voordat ik het gebruik.

Gr. Theo
Theo

tommy

hoi theo,

Ik voer precies wat jij ook voert.

Ik meng grove parkieten zaad van kenner ( tekoop bij boerenbond/welkoop) met grasparkietzaden ook van kenner.

Daarbij geef ik pellets van nutribird.

Ik vind het teurlingsvoer erg duur en heb daar dus geen ervaring mee.

Het dof en niet meer glimmen van je valkjes kan ook door een te droge lucht komen.

Ik sproei me vogels minimaal 2 keer in de week.

Als ze ruien sproei ik ze om de dag.

Ik merk dat ze daar wel heel veel baat bij hebben.

grt Annemieke

Paul

Annemiek schreef:

CitaatIk vind het teurlingsvoer erg duur en heb daar dus geen ervaring mee.


Hoi Annemiek,

Wat vind jij duur want ik vind de prijs heel erg meevallen voor voer wat me zo goed bevalt.
Het is normaal ongeveer per kilo 90 cent en Teurlings heeft een zomeraanbieding en het is nu 80 cent per kilo dus dat vind ik echt niet duur want schepvoer is al 2 euro in de meeste dierenwinkels.
Het zit tegenwoordig in 20 kilo zakken maar er zijn winkels die het ook per 2 of 3 kilo verkopen.
Dan word alleen de prijs per kilo iets hoger dan zal je rond de 1 euro komen.

Groetjes, Paul