21 mei 2025, 23:22:45

maak mij zorgen

Gestart door Michael1982, 5 juni 2005, 15:43:30

« vorige - volgende »

Michael1982

Ik heb gisteren 2 valkparkieten gekocht en kwam en zag vanmorgen dat mn valkje zijn zaadjes ging braken. later kwam er nog wat uit. Ze hebben ook erg dunne waterige ontlasting. Het gekke is wel dat ze verder goed eten en drinken.Ze fluiten ook wel enzo maar toch die ontlasting wat kan dat betekenen?Ze krijgen van mij xtra vital ligt het daaraan? Dat ze moeten wennen?

bobbie

Hallo Michael,

Leuk dat je 2 valkparkieten hebt aangeschaft.
De dunne ontlasting zou kunnen komen door de stress. Er gebeurt momenteel best veel natuurlijk voor ze. Het zaadjes braken weet ik niet.
Zitten ze tussendoor ook bol? Slapen ze op 1 of 2 pootjes? Steken ze bij het slapen de kop in de veren op de rug?
Dat zijn ook allemaal dingen waaraan je veel af kunt lezen.

Om zekerheid te hebben zou ik als ik jou was morgenochtend even een dierenarts die ervaring heeft met vogels (zie lijstje links) bellen en deze vragen voorleggen. Het zou kunnen dat het door verandering van voer komt.

Ik weet het gewoon niet. Ik weet wel dat Xtra-Vital een heel goed zaadmengsel is.

Misschien krijg je straks nog van iemand anders antwoord. Succes in ieder geval. Laat je ons nog even weten hoe een en ander is afgelopen?

groetjes, Nel :)

Michael1982

Ze slapen allebei op 1 pootje en zijn heel energiek diegene die braakte eet nu alweer dus het lijkt wel mee te vallen. ik hou het in ieder geval goed in de gaten.

Paul

Hoi Michael,

Braken kan een paar oorzaken hebben.
Als ze broeds zijn geven ze voedsel op waarmee ze normaal de jongen of partner voeren dat heb ik hier af en toe wel eens.
Maar het kan ook zijn dat ze ziek zijn het kan ook in combinatie zijn met de ontlasting.
Ook de waterige ontlasting mag niet blijvend zijn anders zou ik je toch aanraden om wat ontlasting op te sturen naar een goeie vogelarts die dat kan onderzoeken.
Dr Feld (je vind zijn gegevens links in de lijst bij direnartsen)is daar erg goed in en als er bekend is wat er aan de hand is dan kan je ook de medicijnen opgestuurd krijgen.
Ook kan dunne ontlasting betekenen dat ze wormen hebben en soms komt er wel eens een dode worm mee in de ontlasting daar zou je zelf ook naar kunnen kijken of je iets vreemds ziet in de ontlasting.

Groetjes, Paul