27 april 2024, 16:22:13

uitleg over tamme valkparkieten?

Gestart door laurant, 1 juni 2005, 16:48:38

« vorige - volgende »

laurant

Hallo,
Ik ga van iemand een pasgeboren valkparkietje krijgen, maar ik heb daar nog enkele vragen over. Misschien zijn het domme vragen maar ik heb nog nooit een valkparkiet gehad.

- Als je een valkparkiet tam hebt gekregen, mag je dan zijn slaapkooi openlaten zoals bij katten of honden of niet? Met andere woorden mag ik hem vrij laten rondvliegen ook als ik bijvoorbeeld boven ben of in bad zit ofzo? Komt hij dan nog terug of is er een te grote kans dat hij wegvliegt?

- Welke beloningen geef je ze best als ze "braaf zijn", als ze bijvoorbeeld op je schouder komen zitten ofzo.

- Hoe groot moet een hokje zijn voor binnen voor 1 valkparkiet?

Dat was het een beetje,
bedankt op voorhand.


Laurant

Rianne

Citaat van: laurant op  1 juni 2005, 16:48:38
Hallo,
Ik ga van iemand een pasgeboren valkparkietje krijgen, maar ik heb daar nog enkele vragen over. Misschien zijn het domme vragen maar ik heb nog nooit een valkparkiet gehad.

- Als je een valkparkiet tam hebt gekregen, mag je dan zijn slaapkooi openlaten zoals bij katten of honden of niet? Met andere woorden mag ik hem vrij laten rondvliegen ook als ik bijvoorbeeld boven ben of in bad zit ofzo? Komt hij dan nog terug of is er een te grote kans dat hij wegvliegt?

- Welke beloningen geef je ze best als ze "braaf zijn", als ze bijvoorbeeld op je schouder komen zitten ofzo.

- Hoe groot moet een hokje zijn voor binnen voor 1 valkparkiet?

Dat was het een beetje,
bedankt op voorhand.


Laurant


Hoi! Gefeliciteerd met je eerste valkparkiet. :)
Pasgeboren? Ik hoop toch wel dat je hem zelf niet groot hoeft te brengen.

Over je vragen: Je kunt de kooi open laten staan, maar dit zou ik niet 's nachts doen. Overdag kan altijd, maar je moet er wel bij blijven. Het is verstandig om de gordijnen dicht te doen, want anders vliegt je valkje tegen het raam en kan hij zijn nekje breken.
Het erbij blijven is belangrijk want er zijn zoveel dingen waar een valkje aan kan gaan knabbelen, kabels, planten enz. Ook kunnen de andere huisdieren een gevaar vormen.

Trosgierst vinden ze heerlijk. Dit is gewoon te koop in de dierenwinkel. En je enthousiasme vinden ze ook leuk. Een valkje kun je niet straffen. Wel kun je je stem verheffen als hij iets doet wat niet mag, maar slaan absoluut niet!

Heb je al een kooi? Er staan foto's van geschikte kooien op de website.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze antwoorden, en anders vraag je het maar. Daar is dit forum tenslotte voor! :)

laurant

Bedankt, ik ga je raad zeker gebruiken.

Laurant