kweken met tamme valkparkieten in huiskamer

Gestart door Moniek, 23 mei 2003, 02:21:53

« vorige - volgende »

Moniek

Hoi,

wij hebben twee tamme valkparkieten (1 jr oud mannetje en  3 jr oud vrouwtje) in de huiskamer die we altijd vrij laten rond vliegen (als we thuis zijn). Nu hebben we de laatste paar weken meermalen toeschouwer mogen zijn van het baltsgedrag van het mannetje. Het vrouwtje is hier vervolgens ook een aantal malen op in gegaan. Nu twijfelen wij of het verstandig is een nestblok aan de kooi te hangen?

1. Is de huiskamer uberhaupt een geschikte plek om valkparkieten jongen groot te laten brengen (vanwege onregelmatige tijden waarop licht/geluid in de kamer aanwezig is).?
2. De kooi is te klein voor meerdere valkparkieten en op het moment dat er jongen zouden komen moeten deze na verloop van tijd naar de buitenvoliere. Het weghalen van de jongen zou dit van invloed kunnen zijn op de 'tamheid' van deze 2 valkparkieten?

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie...

daan

Hoi Moniek,

ik zal je mijn ervaring vertellen. Wij hadden ook een koppeltje valkjes in huis, ook veel paargedrag en toen hebben we een broedblok aan de buitenkant van de kooi gehangen. En ja hoor al snel kwamen de eitjes, maar het ging toch fout, want de eitjes bleken toch onbevrucht te zijn, (dus ze deden het waarschijnlijk toch niet helemaal zo als het hoort ach oefening baart kunst zeggen ze. :D :D :D) dus hebben we de eitjes weggehaald en een 1 week erna gingen ze weer eitjes leggen en deze keer waren ze wel bevrucht. YES :) :) flink aan het broeden en een meter opgehangen voor de luchtvochtigheid was allemaal in orde, en ze moesten ongeveer nog een week en toen kreeg Gabber (de pop) een stressaanval, jeetje wat was ik geschrokken het leek wel of ze dood ging, dat was echt heel eng maar het viel gelukkig allemaaal erg mee. Maar ze ging het broedblok niet meer in gatverdarie dacht ik maar goed ik was alang blij dat ze nog leefde, dus de man heeft nog een aantal daagjes doorgebroed, maar die dacht op een gegeven moment ook ja amehoela ik ga het niet in mijn eentje doen dus die ging er ook vanaf, ik nog mijn vader gebeld om te vragen of hij nog een koppel had die aan het broeden was want dan hadden we ze daar ondergelegd. Maar die had hij niet dus maar weer de eitjes weggegooid. Toen hebben we ook het broedblok weggehaald, want we dachten nu maar ff een pauze inlassen. Want we waren bezig met het bouwen van een buitenvoliere. Dus broedblok weggehaald, En wat deden die tutholla;s ging ze haar eitje op de grong leggen. Nou toen hebben we maar besloten om toch  het broedblok maar weer op te hangen en dan maar wachten tot dat goed ging. Maar toen was inmiddels de buitenvoliere ook af, dus we twijfelde of we nu moesten wachten of dat we het broedblok toch maar in de buitenvoliere (binnenhok) gingen hangen dat hebben we dus gedaan, en ze hadden toen 2 eitjes erin leggen dus nu maar afwachten of ze het 3e eitje  netjes in het broedblok zou leggen en ja hoor het derde eitje werd netjes in het blok gelegd, het 4 eitje heeft ze van haar stok laten vallen en het 5e eitje weer nestjs in het blok. Nu zijn ze heel goed aan het broeden en ze moeten ongeveer nog een week, we zijn erg benieuwd hoe het nu allemaal gaat lopen ik hoop goed natuurlijk maar het ziet er ook erg goed uit. Nou een heel verhaal, maar ik vond het leuk om ff te vertellen.

Succes Groetjes Danielle

Paul

Hoi Moniek,
Ik heb nu een derde nestje van vakjes in huis en deze twee zijn allebij behoorlijk tam.
Ze hebben 2 prachtige jongen momenteel en het gaat gewoon perfect binnen :-)

Wel de luchtvochtigheid in de gaten houden want die is binnen vaak veels te laag hebben we gemerkt en dan drogen de eitjes uit helaas :-(
Bij de kijkshop hebben ze voor 22 euro een digitale hygrometer en als het te droog is kan je een luchtbevochtiger neerzetten, ik heb er twee staan hier :-)
De onregelmatige tijden maken weinig uit want in het broedhok is hetaltijd behoorlijk donker en ze hebben er alle rust :-)
Als de jongen uit zijn gevlogen en zelf eten kan je ze gewoon weghalen, na een uurtje zijn de ouders alles weer vergeten gelukkig.
Alleen tijdens broeden kunnen zelfs tamme valkjes aggresief worden omdat ze hun eieren beschermen maar dat hoeft niet perse.
Ik kan de pop gewoon aaien als ze op de eitjes zit of bij haar jongen :-)
Je moet het echt een keer proberen, het is echt een belevenis om de jongen te zien opgroeien :-)

Groetjes,  Paul

moonwitch (diana)

23 mei 2003, 16:10:47 #3 Last Edit: 23 mei 2003, 16:12:04 by moonwitch
hoi Moniek

Ook ik heb een nestje in huis gehad,  en dit ging vanaf het begin al hartstikke goed. Bij mij stond het blok bovenop de kooi. Ze legde 5 eitjes en alle 5 zijn het valkjes geworden. Inmiddels hebben we wel een buitenvoliere en het tweede nestje is in het binnenhok van de voliere geboren, daar zitten nu 6 jonge in.
Groetjes moonwitch (diana B)
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Moniek

Beste Danielle, Paul, Dianne,

hartelijk dank voor jullie reactie!
Jullie hebben ons weten te overtuigen met jullie ervaringen en wij hebben inmiddels dan ook een nestblok opgehangen. Het duurde maar enkele minuten en toen was deze aan alle kanten geinspecteerd (inclusief de binnenkant !).
We hebben daarom gelijk een digitale hygrometer in de kamer gezet tbv het meten van de luchtvochtigheid en we gaan volgende week een luchtbevochtiger aanschaffen.

Het is nu al erg grappig te zien hoe de valkjes met hun nieuwe 'speelruimte' omgaan en mocht het allemaal lukken zullen we jullie dit zeker laten weten.

Bedankt!!

groetjes,
Moniek

yolanda hols

hoi ik wil je mij ervaring even vertellen.onze tamme pop heeft
4 eitjes gelegd.helaas allemaal onbevrucht.dat hebben we weggehaald en een tijd erna lagen er weer 4 eitjes.het resultaat 2 jongen,1 dood in de dop en 1 onbevrucht.het oudste jong is nu 21 dagen en de jongste 17 dagen oud.de ouders waren weer aan het paren en het eerste ei ligt er al weer en dit gaat allemaal heel goed samen.de jongen aan de ene kant van het blok en de pop met het ei aan de andere kant van het blok.de man voert de jongen.de voliere staat naast de bank in de huiskamer.we hebben 2 kinderen,honden,
katten en nog een heleboel andere vogels en die staan ook allemaal in de huiskamer.dus je ziet het het kan ook allemaal heel anders gaan.wij doen er helemaal niks aan ook niet de luchtvochtigheid.en het zijn wolken van jongen.succes ermee.

Ellen

Zo zie je maar weer, hoe het allemaal kan lopen.
Spannend hoor al die verhalen. Het doet mij twijfelen
om het toch ook niet een keertje te proberen  :)

Gr . Ellen.

daan

Succes monique, en laat het ff weten als het zover is he'.
Spannend hoor, bij ons is inmiddels 1 jong geboren, de 1e is dood gegaan, en de andere eitjes waren bevrucht, maar met Lucky gaat het erg goed, (zie dagboek Lucky voor foto's).

Succes