26 april 2024, 05:52:58

vleugels knippen van valkparkieten

Gestart door homerlassy, 31 mei 2005, 00:03:45

« vorige - volgende »

Roosje

Ik heb mijn valkje laten wieken door een vogelarts die goed scheen te zijn. Nou mooi niet dus, er is bijna niets meer van zijn vleugeltjes over en hij klapt vaak met een smak op de grond! Ik ben blij als het weer is aangegroeid.

arina

Hallo,

Ik persoonlijk zou het nooit doen! (kortwieken)
Ik heb zelf een tamme vogel en geniet er geweldig van als hij rondzoeft door de kamers.
In het begin is hij ook enige keren tegen de ramen gevlogen (heb hele grote ramen waar geen gordijnen voorhangen), maar spoedig heeft hij geleerd tot waar hij kan vliegen.
Ik heb hem wel op mijn vinger tot bij de ramen gebracht opdat hij kon voelen dat er daar een hindernis zat waar hij niet door kon .
Hij begreep het toen niet, maar nu zit hij elke dag aan een of ander raam naar buiten te kijken en weet dat de kamer daar voor hem eindigd.
Onlangs heb ik aan mijn zoon een valkje gegeven (twee weken geleden), en ook deze is niet gekortwiekt.
Ik hoor dat hij reeds goed tam is en het liefst bij hen op de hand of schouder zit.
Hij gaat reeds zelf naar zijn kooitje als hij honger of dorst heeft.
Door veel geduld te hebben en veel aandacht te geven kan je dus een vogel tam maken zonder dat het nodig is zijn vleugels te kortwieken.
Zet hem vlak bij het raam opdat hij met zijn bekje kan voelen dat er daar wat zit waar hij niet door kan komen.
En inderdaad...het is wel beter natuurlijk als er gordijnen voor je raam hangen, maar deze heb ik hier niet.

groetjes
arina