16 april 2024, 09:20:14

vleugels knippen van valkparkieten

Gestart door homerlassy, 31 mei 2005, 00:03:45

« vorige - volgende »

homerlassy

Hey daar;

ik heb sinds een paar dagen een valkparkiet van 2 maanden oud. Deze zou met de hand zijn grootgebracht en ik wil deze graag handtam maken. We laten hem geregeld uit zijn kooi om wat rond te wandelen en uit onze hand te laten eten.
Maar na een tijdje verkiest hij de lucht boven de grond en  vliegt dan onbezonnen tegen het raam.
Hij is in de winkel geknipt aan zijn rechtervleugel...de drie buitenste pennen staan er nog en de drie binnenste...de rest zijn kortgewiekt.
Is dit normaal, of moeten beide vleugels geknipt woren?
Is er een betere methode om de vleugels te knippen?
Ik heb ook gehoord dat men ze kan dichtbranden...heeft iemand hier ervaring mee? Kan hij dan nog fladderen?

Is het normaal dat een jonge vogel de ruiten opzoekt, of moet men steeds aandacht hebben om de vogel los te laten in een ruimte waar de ruiten zijn afgedekt?

Graag reactie omdat ik niet wil dat hij nog meer in contact komt met de harde ruiten...

Alvast bedankt.

Kristof

homerlassy

31 mei 2005, 00:21:51 #1 Last Edit: 31 mei 2005, 06:36:02 by Peter
Helaba...

ik heb dus net een valkparkiet en hij komt al op onze armen en schouders zitten.
Maar hij vliegt tegen de ruiten aan....moet ik hem nu knippen?
Hoe doen jullie dat? Ik snap wel dat het mooier is hem de vrijheid te geven, maar ik wil niet dat hij tegen de venster aanvliegt...

Graag jullie hulp...

Bedankt

---
Note admin:
Deze twee berichten samengevoegd
---

Peter

Hallo,

Je kunt binnen door de ramen te verduisteren, het kan met gordijnen, lamellen enzovoort... Je valkparkiet weet dan waar hij of zij niet kan komen. Eenmaal gewend en dan kunnen de gordijnen endergelijke weer open. Of steeds ietsje verder open.

Wees voorzichtig want een klap tegen een raam kan fataal zijn!

Groetjes,
Peter

Paul

Hoi Kristof,

Het is niet aan te raden om maar aan een vleugel te kortwieken omdat ze dan uit balans zijn en vaak heel raar terecht komen.
Als je hem aan beide vleugels hetzelfde kortwiekt heeft hij meer moeite met vliegen en dan kan hij ook minder hard tegen het raam aanvliegen.
Er zijn meerdere methodes van kortwieken en de ene is wat mooier om te zien als de andere.
Het beste is zo te kortwieken dat ze nog wel wat kunnen vliegen alleen dat ze veel moeite moeten doen daarvoor en dan kunnen ze ook geen grote snelheden meer bereiken.
Hier zijn 2 manieren om te kortwieken:




Dat branden van de veren zou ik nooit doen want een vogel hoort te kunnen vliegen en waarom zou je hem dan verminken.
Met knippen is dat altijd tijdelijk en na de rui is hij vaak zo gewend dat hij minder snel tegen het raam vliegt als de veren weer terugkomen.

Groetjes, Paul

luukluuk

Hoi
wij doen ook vaak zelf zoals bij plaatje a ,omdat ook onze yoshi erg vaak tegen de ramen vliegt ,nu we hem hebben gekortwiekt doet hij het nog steeds maar niet meer zo hard ,
maar hij blijft het wel steeds doen ,ook na 10 keer ,
verder kortwieken we ze allebei in de zomer omdat ze dan niet zo goed kunnnen wegvliegen ,mijn zoontje laat de deur nl vaak open staan ,
maar in de winter kunnen ze dan wel weer lekker vliegen
waar je wel op voor moet letten soms kan hij opeens weer vliegen ,omdat als er maar een veer aan de buitenkant weer is aangegroeid dan kunnen ze vaak weer vliegen
gr Margot

Mandy

31 mei 2005, 21:40:30 #5 Last Edit: 31 mei 2005, 21:46:57 by Mandy
Ik heb hier een valkje die ik op verzoek wegens bepaalde omstandigheden geknipt heb.
Ik heb methode B toegepast. Ik heb alleen de slagpennen geknipt en de buitenste 2 laten zitten, zie maar;

Het valkje kan nog wel vliegen maar het kost 'm inderdaad meer moeite en hij gaat niet zo hard, maar hij komt nog wel van de ene naar de andere kant van de kamer.
Misschien dat die persoon die 'm vrijdag komt halen het toch nog teveel vindt, dan gaan die buitenste 2 slagpennen aan elke vleugel alsnog eraf.
Maar zo is het wel mooier, met de vleugels dicht valt het bijna niet op dat hij geknipt is;


Het dichtbranden of leeuwieken is verboden en is dierenmishandeling, ik hoop ook echt dat dat niet meer gebeurd, althans hier in Nederland/Europa dan, er zullen helaas vast nog wel landen zijn waar het wel gebeurd... :-\

En een jong valkje moet altijd eerst even aan de nieuwe omgeving wennen, dus je moet de ramen goed bedekken door de gordijnen wat meer dicht te houden. Zodra het valkje z'n nieuwe omgeving beter kent en meer eigen plekjes krijgt kan je de gordijnen steeds verder open laten als hij eruit is. Vaak laat ik jonge valkjes er altijd pas eerst 's avonds uit, dat geeft ook de meeste rust, ik adviseer de nieuwe eigenaars dat ook. Succes ermee. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Brede W

Persoonlijk ben ik er voor om te kortwieken volgens plaatje A (de Amerikaanse methode). Dit omdat ik slechte ervaringen heb met methode B (Europees). De kans bestaat namelijk eerder dat de buitenste pennen beschadigd raken, of zelfs afbreken omdat deze te weinig steun hebben. Maar ik wil in ieder geval iedereeen aanraden om de eerste keer je vogel te laten kortwieken door een expert. Het feit dat ik mijn papegaai door een docent dierverzorging heb laten kortwieken en niet door een dierenarts heeft mij tot nu toe 190 euro gekost  :-X. Dus wees niet te vlot met de schaar!

Mandy

Citaat van: Brede W op 31 mei 2005, 23:35:25
Het feit dat ik mijn papegaai door een docent dierverzorging heb laten kortwieken en niet door een dierenarts heeft mij tot nu toe 190 euro gekost  :-X. Dus wees niet te vlot met de schaar!


Ooo vertel eens? ::)

Ik heb mijn roodstaart ook laten knippen maar die is nu aan 1 kant geknipt door een dierenarts.
Vorig jaar is ze door kennissen helemaal geknipt maar dat was een ramp.
En daarvoor had een dierenarts ze volgens methode B geknipt maar toen was ze weggevlogen maar godzijdank vond ik ze nog terug...
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Brede W

Tja, die docent had mijn papegaai volgens de Europese mehtode gekortwiekt (en maar aan 1 kant), maar heel erg kort. En toen kregen die buitenste slagpennen te weinig steun. En toen heeft dr. Hooijmeier die buitenste slagpennen eraf geknipt en geprobeerd de andere vleugel qua lengte hierop aan te passen. Een jaar lang heeft dit zo gezeten en er vielen geen veren uit. De twee veren die wel aangegegroeid zijn heeft mijn papegaai er met een bloedbad uitgetrokken. Dus toen ben ik naar dr. Feld geweest en die heeft alle gekortwiekte pennen eruit getrokken.  Inmiddels zijn daar al weer wat pennen van terug gegroeid (waarvan hij er dus inmiddels al weer 1 uitgetrokken heeft en een aantal zijn afgebroken), maar nu blijkt er een soort ontsteking onder te zitten. Zaterdag krijg ik de definitieve uitslag. Sorry voor het lange verhaal  ;).

Tjee... jij hebt ook wel aardig wat problemen met kortwieken zeg! Merk je trouwens niet dat je grijze zijn balans verliest omdat ie nu aan één kant gewiekt is? Dat is mij namelijk verteld dat dat niet goed is, maar ben wel benieuwd hoe jij dat ervaart. Maar wat erg dat die dierenarts het ook niet goed gedaan heeft! Je zou toch denken dat die toch wel een vogel behoorlijk kunnen kortwieken! ... idd godzijdank dat je haar teruggevonden hebt.

ps. ben erg jaloers op die foto van je grijze waarin hij zijn staart aan het poetsen is... wat een mooie, volle, rode staart!

homerlassy


Dag allemaal,  :)

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Na vele telefoontjes naar verschillende dierenartsen heb ik dan zijn 2de vleugel laten knippen, ook volgens methode B.
Nu laten we hem geregeld los in de kamer, met de gordijnen dicht. Hopelijk went hij hieraan, en kan hij later in de woonkamer losgelaten worden zonder met de ruiten in aanraking te komen... ;)

Groetjes,

Kristof en Inge

SuzanneS

Mijn valkje heb ik uit de dierenwinkel (februari dit jaar) en toen knipte ze haar aan 1 kant. Nu vliegt ze dus weer (beetje lang verhaal maar ze heeft nooit kunnen vliegen in haar 1.5 jarige leventje voordat ze bij mij kwam dus haar spieren waren niet ontwikkeld) maar wel scheef.

Maar uh.. dat komt wel weer goed toch als het weer helemaal is aangegroeid?

inky

Toen wij onze halsbandparkiet wilden tam maken, hebben we die bij de dierenarts laten knippen. En die knipte de 7 buitenste pennen.
Toen we een beetje later nog ene kochten hebben we die in de winkel zelf laten knippen. Die kerel liet de 2 buitenste pennen staan en knipte dus ook langs ene kant. Ik vond dat echt niet mooi gedaan.

Als je het doet zoals op foto A en dan langs 2 kanten vind ik het veel mooier gedaan.

Wij hebben nu een valkje omdat we onze halsband kwijt zijn en we gaan het valje morgen of overmorgen ook knippen om tam te maken.
Dan gaan we de buitenste 7 of 8 pennen kortwieken.
Dat is goed he??!!

Lin

Hey,

Let dan wel op dat ze nog steeds kunnen vliegen. Weliswaar kleine stukjes. Waarom wil je hem kortwieken eigenlijk?

Groeten, Lin


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

inky


Lin

Hey,

Ze kunnen nog steeds vliegen dan en zelf kortwieken dan kan het zijn dat de valk een afkeer tegen jou krijgt. Een valkje tam krijgen kan beter door trosgierst te gebruiken enz. Een valkje vergeet niet hoor als je hem weer vangt als ie wegvliegt. Maar eigen keuze.

Groeten, Lin


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)