16 april 2024, 08:48:24

Yvonne's valkenparadijs

Gestart door Yvonne_R, 26 mei 2005, 23:01:16

« vorige - volgende »

Yvonne_R

En hier komt het volgende koppel valkjes al weer. Ja, ik had jullie foto's beloofd, dus jullie zullen ze krijgen ook.

Bij deze stel ik mijn albino pop en cinnamon geparelde witmasker man even aan jullie voor. Volgens de virtual breeder kunnen er de volgende jongen uit dit koppel komen:


Moeder:witmasker lutino
Vader:witmasker cinnamon gepareld

man afkomst:
100% witmasker split voor {X1:  cinnamon gepareld} {X2: lutino}

pop afkomst:
100% witmasker cinnamon gepareld

Dit koppel zit nog niet zo lang bij elkaar. Ik had de albino pop eerst tegenover mijn bonte witmasker man split voor lutino gezet. Deze hebben vorig jaar wel jongen gehad, maar deze gingen allemaal vrij snel dood. Ons idee was dat het geen sterke combinatie was dit koppel en dat ze misschien iets erfelijks bij zich droegen. Dit jaar hebben ze nog weer eitjes gehad, maar plotseling wouden ze de eitjes niet meer uitbroeden.Vandaar dat we het koppel hebben opgesplitst om te zien aan wie het zou kunnen liggen.

Dit nieuwe koppel had al vrij snel eitjes gelegd, maar ook nu weer leek de pop niet te willen broeden. Vandaar dat we de toen bevruchte eitjes (eentje) hebben overgelegd onder ons pleegkoppel. Daar is echt een heel mooi jong uit voortgekomen, een cinnamon geparelde witmasker pop, een hele forse vogel. Het ouderkoppel krijgt nog 1 kans om zelf de eitjes uit te broeden en anders zal ik ze helaas gaan verkopen.

Maar nu even foto's van dit koppel en hun jong:







De bovenste foto is dus van het jong dat nu ongeveer 7 weken oud zal zijn.

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

En we zijn er nog niet.

Het volgende koppel wat ik even voor wil stellen is een bonte witmasker man split voor lutino en gepareld en een bonte cinnamon witmasker pop. Hieruit kan ik de volgende jongen verwachten:

Moeder:bont witmasker cinnamon
Vader:bont witmasker split voor {X1:  lutino} {X2: gepareld}

man afkomst:
50% bont witmasker split voor {X1:  lutino} {X2: cinnamon}
50% bont witmasker split voor {X1:  gepareld} {X2: cinnamon}

pop afkomst:
50% bont witmasker lutino
50% bont witmasker gepareld

Tenminste ik denk dat het zo zit, aangezien dit koppel ook een gepareld jong heeft voortgebracht. Terwijl ik alleen wist dat de man split voor lutino was, wel een aangename verrassing dus.

Dit koppel bestaat dus uit de man die ik eerst bij de albino pop had zitten, maar waarbij het met die pop niet echt goed lukte om jongen groot te brengen.

Dit koppel heeft 3 jongen van 4-5 weken oud en voert momenteel ook een cinnamon bont gepareld jong van een ander koppel. Hun eigen jongen zijn een bont geparelde witmasker pop en 2 bonte witmaskers wat volgens bovenstaande berekening mannen zouden zijn.









Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

Dan heb ik nu nog 2 koppels te gaan en dan heb ik ze allemaal aan jullie voorgesteld. Wel zo netjes toch om ze eerst even voor te stellen.

Nou hier komt koppel 5 dan:

De man is een cinnamon witmasker, maar aangezien ze ook bonte en geparelde jongen hebben gekregen moet hij ook split zijn voor zowel bont als gepareld.
De pop is een cinnamon bonte witmasker  en volgens mij ook gepareld, ze lijkt een paar pareltjes te hebben in de cinnamon tekening. Maar doordat ze zo veel wit heeft is het lastig te zeggen. Volgens mij heb ik dan ook het volgende koppel:

Moeder:bont witmasker cinnamon gepareld
Vader:witmasker cinnamon split voor bont {X1:  gepareld}

man afkomst:
25% witmasker cinnamon gepareld split voor bont
25% witmasker cinnamon split voor bont {X2: gepareld}
25% bont witmasker cinnamon gepareld
25% bont witmasker cinnamon split voor {X2: gepareld}

pop afkomst:
25% witmasker cinnamon gepareld split voor bont
25% witmasker cinnamon split voor bont
25% bont witmasker cinnamon gepareld
25% bont witmasker cinnamon

De pop zat eerst samen met een soortgelijke man. Tenminste dat zei die man waar mijn vriend ze voor mij gekocht heeft. Het was een cinnamon bont witmasker koppel en er zouden ook albino's uit komen. Na een jaar afgewacht te hebben bleken het dus mooi 2 poppen te zijn! Vandaar dat ze nu allebei een mannetje gekregen hebben.

Dit koppel heeft momenteel 2 jongen, waarvan 1 al bijna uitgevlogen is en de andere nog een stuk kleiner is. De valkjes hebbene chter al weer nieuwe eitjes gelegd en om de pop rustig te laten broeden hebben we het jongste jong de cinnamon geparelde witmasker overgelegd onder het vorige koppel wat ik heb ebsproken. Dit gaat rpima. Het oudste jong loopt inmiddels op  de bodem van de voliere rond en wordt nog steeds geveord door dit koppel. Het zal dan ook niet meer lang duren voordat dit jong ook zal vliegen.





Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

patty_dordtse valkjes

hoi yvonne,

je hebt het maar druk mee om je koppeltjes voor te stellen  ;D

maar echt hele mooie koppels en natuurlijk de babies.

wat is dat popje prachtig ik SMELT  ;D ;D ;D

hebbie nog meer koppeltjes komt er nog een vervolg aan?

groetjes patricia

je was al eerder  ;D
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop





Klik op de foto voor onze website

Yvonne_R

En dan nu, het laatste koppel......

De man is een cinnamon bonte witmasker man split voor gepareld en lutino. De pop is dus de 'man' uit het vorige verhaaltje. Ook hier geldt dat ik niet zeker weet of ze gepareld is of niet, volgens mij deze niet. Maar door het vele wit dus erg lastig te zeggen.


Moeder:bont witmasker cinnamon
Vader:bont witmasker cinnamon split voor {X1:  gepareld} {X2: lutino}

man afkomst:
50% bont witmasker cinnamon split voor {X1:  gepareld}
50% bont witmasker cinnamon split voor {X1:  lutino}

pop afkomst:
50% bont witmasker cinnamon gepareld
50% bont witmasker cinnamon lutino


Leuke bijkomstigheid is dat deze man bij een eerder vrouwtje onverklaarbare jongen kreeg. Tot bleek dat hier sprake moest zijn van crossover. Wat dit precies inhoudt weet ik niet, dus als iemand het weet.....
Maar wat ik heb begrepen is dat de split op het X2 chromosoom op het X1 chromosoom terecht is gekomen waardoor de man dus in sommige gevallen split is voor X1: lutino gepareld, terwijl dit normaalgesproken niet op 1 chromosoom kan zitten.

Dan zou ik dus het volgende kunnen verwachten:

Moeder:bont witmasker cinnamon
Vader:bont witmasker cinnamon split voor {X1:  lutino gepareld}

man afkomst:
50% bont witmasker cinnamon split voor {X1:  lutino gepareld}
50% bont witmasker cinnamon

pop afkomst:
50% bont witmasker cinnamon lutino gepareld
50% bont witmasker cinnamon

Ik heb geen idee trouwens hoe een cinnamon bonte lutino geparelde witmasker er dan uit zou zien. Heeft iemand foto's?


Dit koppel heeft momenteel 1 jong van hunzelf, zo te zien een cinnamon bonte witmasker, met veel wit. En veder voeden ze de jongste 2 geelwangen op, deze zijn nu zo'n 2 weken oud.
Hun eigen jong is een weekje ouder.





Dat waren ze dan, namens alle valkje: Prettig met jullie kennis te maken!!!


Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

Hoi Patricia,

Dit was het dan voorlopig hoor. Maar de valkjes zijn al weer druk aan het wipwappen, dus er komt vast nog een hele lading aan..... Zelfs mijn geelwangen zag ik vandaag weer in het blok zitten en elkaar voeren. Dus wie weet....

Nu ik zo bezig ben met dit dagboek ben ik nog meer gemotiveerd om alles bij te houden. Tot nu toe heb ik niet altijd precies opgeschreven wanneer de jongen precies geboren zijn. Ook omdat mijn vriend zich er eerst meer mee bezig hield dan ik. Maar ik heb me voorgenomen vanaf nu alles netjes te noteren. Moet ook wel lukken natuurlijk, als ik d it dagboek goed bijhoud.

Weet je wat ik een nadeel vind van al die lieve jonge valkjes??
Ik wil ze allemaal wel houden ;D ;D ;D
Maar ja, dat wordt toch echt te gek, dus zal ik keuzes moeten maken. Ik laat ze eerst nog even lekker vliegen, we hebben de ruimte wel. En dan houd ik de jongen waar ik mee verder wil en dan gaat de rest weg, waarschijnlijk ook wel wat ouderkoppels.

Groetjes Yvonne



Yvonne's valkenparadijs!

patty_dordtse valkjes

 :o :o :o die zijn echt erg mooi  ;D ;D ;D.

zo te zien dus ook helemaal verliefd op wit haha.

echt super mooie valkjes heb je.

groetjes patricia
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop





Klik op de foto voor onze website

Yvonne_R

YEPP, wit is mijn kleur ;D ;D ;D ;D
Maar nu met die geelwangen moet ik zeggen dat ik dat toch ook errug mooi vind. En eigenlijk vind ik de zuivere wildkleur ook heel mooi.
Weet je wat, ik vind ze gewoon allemaal mooi. ;D ;D ;D
Mag dat ook?

Ik wil eigenlijk nog 1 koppel zuivere wildkleur valkjes hebben, moeten wel mooie forse vogels zijn. Dit omdat je hieruit toch weer mooie forse mutaties kunt kweken. Maar ja dan zal er toch wel iets anders weg gaan, want ik wil ook nog een koppel geelwangen erbij. Wel van mijn eigen kweek geelwangen en dan een lutino pop erbij. Lijkt me wel wat.
Ach ja, zo blijf je bezig.

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

patty_dordtse valkjes

hoi,

mijn valkjes staan allemaal in me dagboekje!
al gezien?

ik weet nu eindelijk wat de jonkies zijn haha.
want d8t eerst dat de papa een wildkleur dus was maar blijkt dus dat die gepareld is ;D.
ik heb nu van de jonkies 2 geparelde en 2 wildkleurtjes.
ik vind dat wildkleurtje(valkje 2)zo'n scheetje dat kuifje alleen al haha.

en jah ik zou ze ook graag allemaal willen houduh hoor ;D ;D ;D.


(je heb een im van mij ;D)
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop





Klik op de foto voor onze website

Yvonne_R

Hoi!
Even weer een update:

Mijn koppel met de cinnamon bonte witmasker (geparelde?) pop en de cinnamon witmakser man split voor bont en gepareld heeft inmiddels al weer 4 eitjes gelegd.
Toen we maandag terug kwamen van een weekendje weg lag het 1 e ei er en dinsdag volgde de 2e, vervolgens keurig om de dag gelegd.

Vanmorgen lag er een ei op de grond, we denken dat deze van de albino pop en de cinnamon geparelde witmasker man is. Dit ei hebben we ook maar bij het 1e koppel ondergelegd. Aangezien er verder nog geen valkjes weer zitten te broeden.

Schema van de eitjes:
ei 1: zondag? 22 mei
ei 2: dinsdag 24 mei
ei 3: donderdag 26 mei
ei 4: zaterdag 28 mei
en ei 5: zondag 29 mei (waarschijnlijk van het koppel albino/cinn.gep. witmasker)

Zowel dus de albino pop en cinn.gep. witmaskerman als het koppel geelwangen zitten steeds in hetzelfde nestblok. Terwijl er dus nog 2 over zijn he.

Ik denk dat de albino het gaat winnen, aangezien zij waarschijnlijk al een eitje gelegd heeft en druk aan het wipwappen zijn. De geelwangen voeren elkaar wel steeds en kroelen ook met elkaar, maar verder heb ik nog niets gezien. Maar ja dat hoeft natuurlijk ook niet altijd wat te zeggen he.

De andere jonge valkjes groeien al mooi en ik denk dat binnenkort de eerste wel weg kunnen. Helaas, want ik wil ze allemaal wel houden......

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

 :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[
Nou heb ik jullie zo veel foto's laten zien van mijn mooie valkjes, vergeet ik de belangrijkste!
:-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

Ik had al wel over Karel en Pino verteld, maar nu dan ook de foto's.


Karel, mijn geparelde vrouwtje. Gekocht als zijnde een mannetje, vertoont ook typisch mannetjesgedrag. Ze heeft ook vaak ruzie met Pino en toont totaal geen interesse in hem. Maar, ze wil haar parels maar niet verliezen. En is nu toch bijna een jaar oud. Wat klopt er niet?

Pino, een hele mooie forse wildkleur man. Maar heel erg bang voor handen. Als ik met mijn gezicht bij de kooi kom volgt hij me overal en ik kan hem bijna aanraken, maar zo gauw ik mijn handen laat zien is hij weg. Verder maakt hij de raarste geluidjes en doet vaak een specht na, tok tok tok en dan schudt hij heel hard met zijn kop heen en weer als een jaknikker.


Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

O, en natuurlijk even een update van mijn andere valkjes.

Schema van de eitjes:

cinnamon bonte witmasker (geparelde?) pop en de cinnamon witmakser man split voor bont en gepareld
ei 1: zondag? 22 mei
ei 2: dinsdag 24 mei
ei 3: donderdag 26 mei
ei 4: zaterdag 28 mei
en ei 5: zondag 29 mei (waarschijnlijk van het koppel albino/cinn.gep. witmasker)
ei 6: maandag 30 mei

albino pop en cinnamon geparelde witmasker man
ei 1: maandag 30 mei

Ik kan nog niet zien of de eitjes van het 1e koppel ook bevrucht zijn, ik heb met een schouwlampje gekeken vandaag.

Zoals in het eitjesschema te zien is heeft mijn albino inmiddels ook een eitje gelegd, ze hebben dus toch gewonnen van de geelwangen. Die wouden namelijk in hetzelfde blok. Inmiddels zijn deze verhuisd naar een ander blok en de pop zit er al regelmatig in.

Verder lijkt het erop dat de jongste 2 geelwangen ook gele wangen krijgen, maar het is pas de 1e dag dat ik het kan zien. Dus het kan nog veranderen in oranje. Hier lijkt ook een cinnamon geparelde en een donkerder gepareld jong bij te zitten. Ik heb nog geen bericht gehad van Kirsten Munson op mijn vraag, maar ik denk zelf dat de mannetjes wat donkerder zijn van kleur en de vrouwtjes wat lichter. Als dit zo is zouden er m.i. 2 mannetjes en 3 vrouwtjes bij zitten.




En dan tot slot nog een paar foto's van mijn lieve jonge valkjes:

2 van de oudste 3 geelwangen. Het verschil in kleur is op deze foto goed te zien.


2 jongen van mijn bonte witmasker man split voor gepareld en lutino en cinnamon witmasker pop split voor bont. De kleinste komt uit het 1e koppel wat al weer 6 eitjes heeft. Ze wordt verder grootgebracht door de bonte witmasker man en cinnamon witmasker pop.


Het oudste jong van bovengenoemd koppel. Ze zit inmiddels ook al op stok en vliegt al behoorlijk door de voliere heen. Hierop is de bonte tekening goed te zien.

Dat was het tot zover.

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Petra en Cheeky

Ha Yvonne,

Wat een prachtige valkjes heb je daar in het verre Groningse land! Mooie foto's hoor!

Wij zijn er met eentje (Cheeky) begonnen, maar zitten nu ook met een tweede in de pijplijn.... tja.. ze waarschuwden al dat het verslavend zou zijn... maar we willen het in principe toch op 2 houden! Ben benieuwd of dat inderdaad gaat lukken!

Groetjes van Petra en Cheeky

Yvonne_R

Petra en Cheeky,

Ik waarschuw jullie vast, het is erg verslavend hoor!
Als jullie het bij 2 houden, vind ik het knap!
Succes met je valkjes.

groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Ankie

Hoi Yvonne

Ben ook even in je dagboek gedoken. Je hebt echt schitterende valkjes. ;D Ons verhaal lijkt op het verhaal van Petra. :)
We zijn net aan ons eerste valkje begonnen, Zazou ,broertje van Cheeky ,wij zijn reeds ook besmet en dus toe aan onze 2 de.We moeten alleen Ed ,mijn man, nog over zien te halen, maar dat gaat wel lukken. Zazou is een ventje en we willen er graag een vriendinnetje bij ;D.
Kom gauw weer eens kijken.

:-* van Zazou, groet van Ankie

ps. we zijn mijn dochters Carine & Dianne