19 april 2024, 16:24:00

Yvonne's valkenparadijs

Gestart door Yvonne_R, 26 mei 2005, 23:01:16

« vorige - volgende »

Yvonne_R

26 mei 2005, 23:01:16 Last Edit: 8 juni 2005, 11:49:59 by Yvonne_R
Hoi,

Ik ben Yvonne, 24 jaar en woon in het noorden van het land.
Mijn vriend had altijd vogels en via hem ben ik besmet geraakt met het valkjesvirus. Momenteel heb ik 6 koppels valkparkieten en mijn vriend heeft daarnaast nog roodruggen, pennant rosella's, prachtrosella's, kakarikies en veelkleurenparkieten. We houden ze in een buitenvoliere van +/- 6 x 6 meter met daarin 5 verschillende vluchten. Daarnaast hebben we in de garage nog een zogenaamde broedkamer afgetimmerd. De naam zegt het al, hierin wordt voornamelijk gebroed. Doordat dit hok verwarmd kan worden beginnen we vaak rond februari met het ophangen van de nestblokken. Ons streven is om de verschillende koppels 2 nestjes per jaar te laten grootbrengen, zo ongeveer tot halverwege september.

Na al mijn verschillende berichten her en der op het forum heb ik besloten ook maar een dagboek te gaan beginnen.
Ik zal eerst even vertellen wat voor koppels ik allemaal heb zitten:

1) cinnamon bont geparelde geelwang pop ~
    geparelde man  split voor geelwang (en cinnamon?)

2) cinnamon bont geparelde witmasker pop ~
    bonte cinnamon witmasker man split voor gepareld en     
    lutino

3) cinnamon bonte witmasker pop~
    bonte witmasker man split voor gepareld en lutino

4) albino pop ~
    cinnamon geparelde witmasker man

5) cinnamon bonte witmasker pop ~
    cinnamon witmasker man split voor gepareld en bont

6) cinnamon geparelde pop ~
    wildkleur man

Ik zal de komende dagen al deze koppels stuk voor stuk persoonlijk even voorstellen aan jullie en er meteen wat foto's bij plaatsen. Ook zal ik vertellen of en zo ja hoeveel jongen ze hebben (gehad).

Wat jullie misschien al wel opgevallen is is dat ik ze geen namen heb gegeven. Maar we hadden op een gegeven moment zo veel vogels dat hier geen beginnen aan was. Alleen de vogels die we in huis houden krijgen wel een naam. Degene die buiten zitten dus niet.

En de vogels die we in huis hebben zijn Pino en Karel, 2 valkjes uiteraard. Pino is een wildkleur mannetje die we dit jaar uit de dierenwinkel hebben gehaald. Hij is redelijk tam, alleen erg bang voor handen. Hij komt graag vlakbij je gezicht, maar je kunt hem dus niet echt aanhalen. Daarnaast maakt hij de raarste geluidjes zoals bouwvakkersfluitjes, blaffende honden, KoekieKoekie en hij doet regelmatig een specht na. Dan timmert hij heel hard met zijn snavel op de stok in de kooi.

Karel hebben we gekocht als zijnde een typisch mannetje. Karel is vanaf de geboorte met de hand grootgebracht en kan niet altijd even goed met Pino overweg. Karel is een cinnamon gepareld valkje, waarvan wij sterke vermoedens hebben dat hij een zij blijkt te zijn. Karel is gek op gekroeld te worden onder de snavel en in de nek. Als je dit niet doet pikt ie in je handen dat je dat dus wel moet doen. Karel kan ook een klein beetje bouwvakkerfluitjes ed imiteren, maar verder is het een hele rustige vogel.

Nou dat was een heel verhaal zeg. Ik laat het hier dan ook maar even bij. Binnenkort kom ik terug met foto's en verhalen over mijn valkjes!

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

Alvast even een voorproefje, ik kon het niet laten.

Een aantal foto's van mijn mooie valkjes:


2 jonge cinnamon geparelde geelwangen


En hun natuurlijke ouders, de cinnamon bont geparelde geelwang pop en de geparelde man split voor geelwang en cinnamon.



Mijn bonte witmasker man split voor lutino en gepareld.



cinnamon bont geaprelde witmasker pop.

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

♪ Marlies

Hoi yvonne
Leuk dat je ook begonnen bent. Zo leer je elkaar toch allemaal een beetje beter kennen
Groetjes Marlies

Anita1

 ;D hoi yvonne,
*smelt* wat een lieve kleine geelwangetjes zeg! en zo mooi fors ook.daar mag je wel heel trots op zijn!
ook de andere valkjes zijn niet mis zeg!
wat leuk dat je ook hier een dagboek gaat beginnen.
hebben de geelwangen de jonkies zelf groot gebracht?
groetjes anita  :D

Bianca

Zo te lezen heb jij hele mooie valkjes zitten!
En het voorproefje met de foto's levert het bewijs..........
Ik ga je zeker volgen, ben erg benieuwd naar de rest van je vogels.
Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Yvonne_R

Hoi!

Als eerste zal ik dan mijn koppel geelwangen aan jullie voorstellen:



De man is mij verkocht als een geparelde man split voor geelwang en de pop als een cinnamon bont geparelde geelwang. Ik heb ze gekocht bij Suzanne, waar volgens mij wel meer mensen een koppel geelwangen vandaan hebben.
Volgens de virtual breeder zou ik er de volgende jongen uit kweken:


Moeder:bont cinnamon gepareld geelwang
Vader:gepareld split voor {X1:  geelwang}

man afkomst:
50% gepareld geelwang split voor bont {X2: cinnamon}
50% gepareld split voor bont {X2: cinnamon geelwang}

pop afkomst:
50% gepareld geelwang split voor bont
50% gepareld split voor bont

Dit koppel heeft al meerdere bevruchte eitjes gelegd alleen ze heebn 1 probleem. Ze zitten wel in het broedblok en in het begin ook wel op de eitjes, maar na een poosje gaan ze naast de eitjes zitten. Bovendien zitten ze er dan 's nachts niet meer op te broeden. De eerste 6 bevruchte eitjes had ik overgelegd onder mijn wildkleur man en cinnamon geparelde pop (die hebben steeds onbevruchte eitjes). Helaas was de luchtvochtigheid in het hok (in de garage) niet goed, waardoor ze allemaal uitgedroogd zijn. Echt enorm jammer. :-\
Maar, het koppel geelwangen bleef maar doorleggen. Dus heb ik het volgende eitje maar overgelegd onder een stel roodrugparkieten. Dat was op dat moment het enige koppel met eieren.Deze roodruggen hebben het jong bijna volledig grootgebracht. Totdat toen dit jong 4 weken oud was de roodrugman plots dood in zijn hok lag. ik heb toen het jong nog 2 weken met de hand bijgevoerd. Alleen toen gingen we afgelopen weekend weg en had ik niemand om het jong nog te voeren. Op goed geluk hebben we het alsnog onder een koppel valkjes (degene met de onbevruchte eitjes) met jongen gelegd en ze hebben hem prima gevoerd. Dit jong is inmiddels uitgevlogen en ziet er als volgt uit:


Zoals te zien (hoop ik) is het een geparelde geelwang. Aangezien de vogel toch redelijk donker van kleur is denk ik dus aan een gewone geparelde en geen cinnamon, maar.....

2 andere eitjes van de geelwangen heb ik overgelegd onder het koppel met de onbevruchte eitjes, samen met een ander ei. Hieruit zijn dan ook 1 zeer mooie (foto volgt later) cinnamon geparelde witmasker en 2 cinnamon geparelde geelwangen gekomen.





Zoals te zien is zijn dit 2 cinnamon geparelde geelwangen.
Als ik nu naar de mogelijke uitkomsten van de virtual breeder kijk snap ik het niet meer. Er zouden helemaal geen cinnamons uit horen te komen! Dus moet de man ook split zijn voor cinnamon. Stel dat het dan als volgt zou zijn:

Moeder:bont cinnamon gepareld geelwang
Vader:gepareld split voor {X1:  cinnamon geelwang}

man afkomst:
50% cinnamon gepareld geelwang split voor bont
50% gepareld split voor bont {X2: cinnamon geelwang}

pop afkomst:
50% cinnamon gepareld geelwang split voor bont
50% gepareld split voor bont

Dan komen er dus wel cinnamon geparelde geelwangen uit maar geen geparelde geelwangen. Terwijl ik toch echt dacht dat het oudste jong een wildkleur geparelde geelwang is, deze is echt veel donkerder van kleur. ??? ??? ???
Ik denk dat ik Kirsten Munson maar eens ga mailen in de hoop dat zij weet hoe het zit. Tenzij jullie er meer over weten?????

De laatste 2 geelwangeitjes hebben we overgelegd onder een ander koppel valkjes en ook deze zijn tezamen met een ei van henzelf uitgekomen. Deze jongen zijn nu 2 weken oud en groeien prima. Ik kan nog niet zijn of deze ook gele wangetjes krijgen, maar ook hier zullen spoedig foto's van volgen.

Het koppel geelwangen heb ik inmiddels verhuisd naar de buitenvoliere, daar kunnen ze weer bijkomen. En kan hun staart weer aangroeien!!Ze voeren elkaar momenteel al volop en dat had ik ze nog niet eerder zien doen. Dus wie weet komt er nog een ronde. Wordt vervolgd.....


Goed tot zover het voorstellen van mijn 1e koppel.
De overige koppels stel ik binnenkort ook even voor.

Groetjes Yvonne



Yvonne's valkenparadijs!

Kirsten

Hoi Yvonne,

Welkom hier en wat heb jij een mooiers zitten zeg,.
Leuk dat je je even voorgesteld hebt en ik blijf je ook zeker volgen.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Rianne

Jammer dat ze niet goed broeden, ik snap niet hoe dat in de mutatie geslopen kan zijn. Je hebt mooie vogels hoor!

margreet

hallo Yvonne,

Leuk met jouw en je valkjes te hebben kennis gemaakt, zijn inderdaad prachtige valkjes, zelf heb ik niet zoveel valkjes als jij maar het virus is hardnekkig, ben gek van mijn valkjes, zal je blijven volgen al reageer ik niet zoveel op verhalen en dagboeken ik lees ze wel. Heel veel plezier met je dagboek en inderdaad veel foto's plaatsen zijn we allemaal gek op.

groetjes Margreet

Yvonne_R

Hoi!

Ja, het zijn mooie vogels he. Ik heb ook  echt nog zeer mooie witmasker jongen, maar daarover later meer.

M@rco, ik heb nog geen wachtlijst voor mijn geelwangen. Ik ben van plan er 1 of 2 te houden, even afwachten wat de jongste 2 zijn. De rest wil ik wel verkopen hoor, maar dan wacht ik liever eerst even af wat het zijn. In ieder geval ben je de eerste. Wat betreft die cinnamon bonte witmasker pop, hoogstwaarschijnlijk gaat er 1 weg nadat ze de jongen hebben grootgebracht. Alleen hebben ze al weer eitjes gelegd, ze kweken maar door.....Alleen ik zie nu wel dat jij in de provincie Utrecht woont en ik zo'n 20 minuten boven Groningen. Er gaat niets boven Groningen he ;)

Ik heb trouwens Kirsten Munson net gemaild, ze is echt heel aardig en heeft me al vaker geholpen met mijn valkjes. Wordt vervolgd.......

Slaap lekker allemaal :D :D

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

Ha die M@rco,

Ben zelf nog nooit bij de motorraces in Assen geweest. Maar volgens mij is dit niet zo heel vaak hoor. Heb eigenlijk geen flauw idee. :D

Hopen dat er een split man bij zit bij die 2 jongen waarvan ik nog niet kan zien wat het zijn. Anders moet ik mijn geelwangen nog maar weer aan het werk zetten ja. ;D


Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

 :-[ :-[ :-[ Zo veel verstand heb ik nou van motoren, maar zo te horen ben jij wel een liefhebber ervan. Heb trouwens vorige week in Rockanje de historische motorraces gezien. Toevallig hoor, ons hotel lag midden in het circuit, dus ja......

Ik heb al eelt op mijn duimen gekregen van het duimen voor jou! Succes vandaag.

Vanavond of morgen schrijf ik meer over mijn valkjes en ........ nieuwe foto's!

Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Lin

Hey Yvonne,

Leuk dat je ook een dagboek bent begonnen. Jij hebt zeker een zwak voor cinnamon. Je hebt wel de mutaties die ik erg mooi vind. Ik ben heel benieuwd naar de jongen. dus ga zo door met fotos plaatsen. Maar je gaat in spetember weer beginnen, maar is dat in de buitenvoliere? Is dat dan niet te koud? Of vergis ik me?

Groeten, Lin


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Yvonne_R

Hoi Lin,

Ja, toevallig zijn het allemaal cinnamon witmaskers inderdaad. Maar ze zijn wel heel mooi hoor. Ik laat mijn vogels niet meer in september broeden hoor, de bedoeling is dan dat de laatste jongen dan uitgevlogen zijn. Dat moet toch nog wel kunnen dacht ik zo. Momenteel zitten bijn alle koppels in de buitenvoliere. Maar in februari had ik ook al jongen, deze zijn grootgebracht in ons verwarmde binnenhok.

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

Oke, nu zal ik mijn pleegkoppel ven aan jullie voorstellen!

De pop is een cinnamon geparelde pop en de man een wildkleur. Dit koppel heeft vorig jaar bij een oom van ons 1 jong grootgebracht, wat helaas gestorven is toen deze 3 maanden oud was. Verder leggen ze een heleboel eitjes, maar allemaal onbevrucht. Om ze toch het plezier van een eigen nestje te gunnen hebben we een poosje terug hier 2 geelwang eitjes en 1 eitjes van de albino pop en cinnamon geparelde witmasker man onder gelegd. Deze eitjes zijn 5 weken terug uitgekomen en de jongen zijn inmiddels uitgevlogen.

Even een foto van de pleegmoeder met haar kroost:



Het zijn dus 2 cinnamon geparelde geelwang jongen en een cinnamon geparelde witmasker.

Nu even een foto van de pleegpapa:


Ik heb al eerder ergens verteld over mijn jonge geelwang die grootgebracht is door roodruggen. Toen dit jong 4 weken oud was is de roodrugman dood gegaan. Ik heb het jong toen nog zo'n 2 weken met de hand bijgevoerd. Maar toen gingen we een weekendje weg en dit jong at nog niet zelfstandig. Onze vogeloppas wilde dit jong eigenlijk niet met de hand bijvoeren, wist niet precies hoe dit moest. Toen hebben we dit jong alsnog bij bovenstaand pleegkoppel en pleegkindjes in het blok gedaan. En ze hebben hem direct opgenomen als was het een van hunzelf. Ook dit jong, de geparelde geelwang is inmiddels uitgevlogen.

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!