29 maart 2024, 10:23:31

1jarige valk..

Gestart door damien serruys, 26 mei 2005, 17:00:41

« vorige - volgende »

damien serruys

hallo,

ik ben damien.  Ik heb hier een valkje sinds eind oktober vorig jaar.  Ik heb hem zelf handtam gemaakt, hij was toen 2 maanden oud.
Omdat ik student ben, en exames heb in januari heb ik me wat meer geconcentreerd op m'n boeken en schriften waardoor hij steeds minder en minder tam werd.  Nu is hij het helemaal niet.
Hij vliegt rond in m'n kamer.
Is het nog mogelijk om hem terug tam te krijgen?
wat moet ik doen?

bedankt voor een antwoord
damien

Nelleke

Hoi,

Ik denk dat het het beste is van voren af aan weer te beginnen met tam maken. Doordat ie steeds minder contact met je had is ie een eigen leven gaan leven.
Met aandacht en geduld wordt ie heus wel weer tam.

Veel succes, komt allemaal goed.

Groetjes, nel :)

damien serruys

oK bedankt!
Het is dus aangeraden, dat ik een stuk van zijn vliegpluimen doorknip, zodat hij voor enkele maanden niet meer kan vliegen, en hem terug in een kooi zet.
Of is er een andere betere manier?

damien

Roosje

ik moet zeggen dat ik dat persoonlijk niet goed vindt, zo dwing je een vogel eigenlijk een beetje om tam te worden. ik heb het er zowieso niet op om aan die beesten te gaan knippen. en het is prima te doen om het beestje met vleugels tam te maken, het heeft alleen wat meer tijd nodig.

Sanna

Probeer eens of je hem niet kunt paaien met trosgierst en andere dingen waar hij gek op is. Op die manier kan hij weer vertrouwen in jou terugkrijgen. Als hij al zo tam was, moet het met een beetje geduld niet lang meer duren om hem weer zo te krijgen. Maar dat betekent dat je heel intensief met hem bezig zult moeten zijn. Knippen wil ik je niet aanraden. Ik heb het met 1 vogel moeten doen omdat hij zich anders dood zou vliegen tegen het raam, maar ik kan je wel vertellen dat ik dolblij ben dat z'n veren er weer aanzitten. Hij ook trouwens. Ondanks dat de veren eigenlijk veel te kort waren afgeknipt kon hij nog wel degelijk vliegen. Alleen heel ongelukkig. Hij vloog helemaal scheef en z'n staart hield hij tijdens het vliegen helemaal naar 1 kant omdat hij uit balans was. Het was voor hem niet fijn. Ik merk nu dat hij pas plezier in vliegen gaat krijgen.

Succes met je valkje.

Groetjes, Sanna