8 mei 2025, 06:50:55

Lelijk verenpak

Gestart door Margo, 26 april 2003, 12:07:17

« vorige - volgende »

Margo

Hoi

ik heb sinds een jaar een valkparkiet, punkie. in januari is speedy daarbij gekomen. Met speedy is alles goed, lekker ondernemend, tam. Punkie daarentegen heeft momenteel een verenpak dat er steeds slechter uit gaat zien. Hij heeft geen kale plekken (er wordt niet geplukt) maar zijn staartveren zien er rafelig uit aan de onderkant en op de randen van zijn veren bovenop zitten allerlei kleine veertjes los. Ook lijkt zijn kop wat minder "mooi". Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Hij eet volgens mij prima, drinkt goed.
Wel hebben de 2 af en toe ruzie, maar er wordt niet gevochten. Meer een soort bekvechten.
Punkie is trouwens niet echt tam, hij kan wel na enige moeite op mijn vingers zitten maar ik kan zijn veren niet uitgebreid bekijken, hij is nog steeds erg angstig.

Groetjes Margo, punkie en speedy

Karin

Hoi Margo,

Misschien zit Punkie in de rui.  Dan zien ze er altijd wat minder mooi uit. Als je gewoon een goede voeding en eikrachtvoer geeft komen ze er meestal vanzelf wel doorheen. Ik weet dat er vroeger iets bestond dat " ruihulp" heette. Het leek op eikrachtvoer. Ik weet niet of het nog bestaat. Het kan ook zijn dat Speedy aan de veren van Punkie kluift. De staart van onze Kazoo ziet er ook af en toe niet uit omdat ons parkietje Yellow er af en toe inhangt  ;D Als Punkie voor de rest actief is en goed eet zou ik  me niet teveel zorgen maken.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves