19 april 2024, 05:14:43

Kan dit kwaad-moet ik me zorgen maken?

Gestart door Valerie, 26 mei 2005, 11:08:43

« vorige - volgende »

Kirsten

ja hoor, zou ik gewoon doen, lekker hoor met dit weer :D

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Valerie




Anita1

kijk wel uit met de felle zon.kunnen ze ziek van worden.half schaduw maken.
knuff anita

Kirsten

Citaat van: Valerie_vh op 26 mei 2005, 13:25:04
Ok. Heel erg bedankt!  :-*


Graag gedaan en lekker genieten van het weer vanmiddag :D
Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Valerie

hmmm, hoe doe ik dat? Heb de parasol niet boven. En alleen lukt me dat, denk ik, niet. mss kan ik aan achterzijde, bovenkant en zijkant doek doen?



Kirsten

Ik weet natuurlijk niet hoe je balkon eruit ziet, maar ik zou proberen ergens iets op te hangen zodat ze uit de zon kunnen zitten als ze dat willen. Doeken over de kooi leggen zorgt ervoor dat de warmte daar blijft hangen. Je zou eventueel over een gedeelte van de kooi nog wel een natte doek kunnen leggen, zodat het eronder niet te droog en te warm wordt.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Valerie

Is ook een idee.
Maar mag natuurlijk ze niet alleen laten.
De buren hebben 2 katten die soms op het balkon mogen.  ::)
Ik kijk wel en als het te warm is dan blijven ze binnen met balkondeur open. krijgen ze toch nog frisse lucht.
Tot later!

Valerie



Ria

26 mei 2005, 14:16:51 #22 Last Edit: 26 mei 2005, 14:19:52 by Ria
Hallo,

Bloedluis, roodachtig, kruipt weg in kieren en naden van je kooi en slaan 's nachts toe door naar de vogel te gaan. Vederluis, die zijn helemaal zwart, zitten op de veerschachten van de vogels. Dat heb ik dus al eens gezien onder de microscoop, ieeee, jeuk krijg je daar van.

Wat je het beste kunt doen is de kooi schoonmaken en insprayen met spray voor luis. Nu weet ik even niet welke geschikt is voor beide. Had je de nieuwe kooi nog ingespoten met zoiets. Misschien dat daar iets ingezeten heeft ? Bel anders Feld even voor een goede spray. Ik heb zelf een busje van Feld zonder drijfgas. Ook de vogel moet bespoten worden, niet op kopje en oogjes, en dit moet na een aantal dagen worden herhaald, voor de eitjes die mogelijk uitkomen. Verwijder alle etenswaren en knabbelsteentjes en sepia uit de kooi tijdens het sprayen. Denk ook aan de groeven in de stokken etc.

En die motjes, dat had ik laatst ook en bleek uit het voer te komen. Advies is dan om dit weg te doen en nieuwe te halen.

Groetjes,
Ria

Kirsten

Hoi Ria,.

Ik dacht dat ze ook op de valkparkiet zelf konden zitten en dat van wegkruipen wist ik wel. Weer wat geleerd dus
Maar denk jij als jij het plaatje ziet dat dit dat kan zijn?
ze zijn een halve milimeten groot,. dan vind ik het knap dat valerie deze zo duidelijk op de foto krijgt?
Ook hebben ze volgens mij meer pootjes en een ander lijfje.
Denk jij echt dat ze moet gaan ontsmetten?

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Ria

Hoi,

Nou ontsmetten niet maar insprayen zou ik zowieso doen. Als ik maar enig vermoeden heb dat er bij mij iemand luisjes heeft komt de bus uit de kast. Het er naar kijken alleen al jeukt bij mij ook enorm. Een nieuwe kooi bijvoorbeeld spuit ik ook helemaal in want je weet maar nooit (lees 2e hands maar ook nieuw uit de dierenwinkel). Maar er zullen ook mensen zijn die nooit sprayen. Mijn tweede valkparkietje Tweety had luisjes toen ik haar kreeg en ik vond dat geen prettig gezicht. In schemer zie je ze lopen op de veertjes, met name bij lutino en albino. En bloedluis moet ik helemaal niet aan denken. Ze verstoppen zich in de buizen van de kooi en leggen daar eitjes. Ik spray de kooien nu prefentief en een nieuweling ontkomt ook niet aan een spraybeurt.

Groetjes,
Ria

Ria


Kirsten

Ik krijg inderdaad ook elke keer jeuk als ik dit topic lees ;D

Je hebt wel gelijk dat je nooit voorzichtig genoeg kan zijn, maar ik denk dat er in dit geval niets aan de hand is. De grote van een speldenkopje zie ik eerder als een spinnetje. Daarmee bedoel ik dus dat als je het niet in huis hebt valerie ik niet als een speer naar de dierenarts zou rijden.
Ik ben ook erg voorzichtig met mijn vogels,. spuitbeurten, quarantaine enz is bij mij ook erg belangrijk en je kooi ontsmetten is ook zeker een must als je hem tweedehands koopt.
Ik zou me in ieder geval geen directe zorgen maken,.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Kirsten

Citaat van: Ria op 26 mei 2005, 14:34:30
Voor info over luizen enzo (kriebeldekriebel) de volgende link

http://users.skynet.be/woutvgils/artikels/006.html


hele duidelijke uitleg Ria, bedankt voor de link
Krijg er wel weer kriebel van :D

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Valerie

Nou, de kooi was volledig met dettol schoongemaakt. Heb ik direkt gedaan na hem op te halen. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik hem niet bespoten heb. Heb ook geen birdspray in huis. Deels omdat het niet maar 1 tientje kost, maar meer en ik niet weet waar ik die bus kwijt moet. Ik zat ook niet met de gedachte een mijt of dergelijks te hebben.
Ik dacht eerst ook aan een spinnetje toen ik het zag, maar het zag er zo raar uit.
Nou, ik zal later proberen om bij 1 van de twee achter en tussen de vleugels te kijken.
Bedankt voor de raad en link, Ria!
En ik heb ze niet op balkon gezet, veels te warm. Ik wacht wel tot het afkoelt.



Valerie

De motten komen niet uit het voer. Ik heb niet zoceel meer in de emmer zitten, dus kan ik het heel makkelijk nakijken. Er zit totaal niks in. Ik zie ook geen enekele keer eentje in het eten in de kooi. Maar telkens ik het voer verschoon, kijk ik grondig of er niks inzit wat niet hoort.