15 mei 2025, 17:34:15

Alweer eitjes

Gestart door Jaccie, 21 mei 2005, 00:08:53

« vorige - volgende »

Jaccie

Begin april heb ik hier een bericht geplaatst dat Frodo en Bilbo eitjes hadden. Deze waren niet bevrucht. Omdat ik dat vermoedde al had heb ik er toen ook niet een nestblok in gehangen.

Gisteren heeft Frodo weer een eitje gelegd  :o en zo te zien zitten er nog meer. Eigenlijk is het niet de bedoeling om met hun te kweken. Daarvoor weet ik nog veel te weinig van valkjes. Aan de andere kant ben ik bang dat Frodo zichzelf straks uitput met iedere keer eitjes te leggen. (blijft ze leggen tot ze een nestje heeft gehad wat bevrucht was?)

Dus wat is verstandig? Wel of geen nestblok? Dus wel of geen nestje  ??? Gewoon nu door laten leggen en weer na 3 weken de eitjes weg halen?

Karin

Geen nestblok, gewoon laten liggen tot ze er niet meer op zit, meestal met 3 - 3 1/2 week. Anders blijft ze leggen. Als er kans is dat ze bevrucht zijn dan of vervangen door nepeitjes of op de dag dat ze gelegd zijn aan beide kanten een gaatje prikken met een naald.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Jaccie

Ik heb de vorige eitjes ook pas weg gehaalt na 3 weken. Dat was eind april. Toen heb ik ook geen nestblok opgehangen en de eitjes na 3 weken 1 voor 1 weg gehaalt nadat ze er een paar dagen niet meer naar omkeek. Vandaar dat ik nu niet weet wat het beste is om te doen omdat ze nu dus weer, zo kort na de vorige keer, opnieuw begint met leggen.  ???

Vorige keer waren het er 3. Ben benieuwd hoe ver ze nu gaat. Het eitje ligt op de grond in de kooi en ze zijn er mee aan het voetballen van de ene hoek naar de andere hoek. Ze zit wel te broeden af en toe maar net als met de vorige eitjes niet fanatiek.

Het meiske zet me wel voor vraagtekens.  :-\

Jaccie

Nog een vraagje: Wij gaan om het weekend naar de camping waar de kuikens dus ook een eigen buitenhuis hebben  ;D. Maar nu er eitjes zijn lijkt het mij verstandiger om ze die 2 dagen thuis te laten met hun eieren.

Is dat inderdaad verstandiger of kan ik ze gewoon met eieren meenemen?