10 mei 2025, 10:20:10

Lutino vraagjes

Gestart door Daems Kevin, 21 april 2003, 14:31:35

« vorige - volgende »

Daems Kevin

21 april 2003, 14:31:35 Last Edit: 21 april 2003, 14:44:06 by admin
hallo.
ik ben ongeveer reeds een jaar de trotse eigenaar van een valkparkiet (type lutino denk ik).
maar deze parkiet fluit vrij raar. je kan het het best vergelijken met een valkparkier die fluit als een kanarie maar dan op een hogere toon. Is dit normaal?
De valkparkiet is hier thuis opgegroeid omdat zijn ouders hem plots niet meer wouden verzorgen. ik heb hem dan maar bij de kweker gaan halen en met de hulp van de dierenarts verder opgekweekt. hij is dan ook heel erg tam. verder is hij nooit meer met andere soortgenoten in aanraking gekomen.  de enige vogel die hij kent is de kanariepiet die we tevens hebben. zou dit zijn gefluit kunnen verklaren?

Verder zou ik ook nog graag zijn geslacht weten. echt tikkend gedrag heeft hij niet. hij/zij(want ik zeg altijd hij;))  heeft kennelijk wel een speciale verhouding met de spiegel die in zijn kooi hangt. verder heeft hij streepen in zijn staart onder een hoek van 45° naar boven toe. hieronder enkele fototjes:

Mandy

Hallo Daems Kevin, :)

Ik denk dat het een mannetje is vanwege het fluitgedrag.
En zoals je zelf al zei zal dat ook wel verklaren waarom dat ie kanariegeluiden maakt. Vrouwtjes kunnen ook fluiten hoor, maar mannetjes kunnen goed imiteren.
Ook zie ik meer wit dan geel over het lijfje en vaak is het zo bij lutino's (dat is hij inderdaad ;)) dat de mannetjes wit en de poppen geel overgoten zijn.
Die streepjes onderop de staart gelden niet bij lutino's en dat spots onder de vleugel op een pop wijst is ook niet altijd waar, want ik heb hier zeker te weten een man en die heeft spots onder de vleugel!
Verder ziet hij er goed uit hoor, hij heeft ook bijna geen kaal plekje achter de kuif wat veel lutino's juist wel hebben.
Veel plezier verder met 'm! :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Daems Kevin

deze heeft ook een aantal bruine spots onder de vleugels.
ik dacht dat het kale plekje kwam doordat hij overpikt geweest was door zijn ouders. zijn kop lag helemaal open toen ik hem kreeg.
is het ook normaal dat hij zich regelmatig "dik" zet? en dat hij van chocolade en chips houdt?
zou het verstandig zijn om met dit exemplaar te kweken? hij heeft immers nog nooit een andere valkparkiet gezien

Paul

Hoi Daems Kevin,
Dat je valkje een iets kaal kopje heeft is normaal en komt niet van het kaalpikken want dat groeit allemaal weer helemaal aan.
Elke Lutino heeft bijna een kaal plekje dat is een kweekfoutje omdat ze zo ver zijn doorgekweekt.
Je kan best met deze valk kweken hoor ook als ie al een tijdje alleen heeft gezeten is dat geen probleem.
Dat ie af en toe dik zit kan normaal zijn dat doen ze wel vaker.
Als ie maar wel goed eet en drinkt en actief is kan dat geen kwaad.
Chocolade moet je hem helemaal nooit geven dat is puur gif voor een valkje dus erg daarmee uitkijken.
Een paar hapjes chips kan af en toe niet zo veel kwaad maar goed is het niet omdat er veel zout en vet in zit.

Groetjes,  Paul

Karin

Hoi Kevin,

Onze Kazoo had ook alleen maar bij een gewone parkiet gezeten, maar hij weet donders goed hoe hij een vrouwtje moet versieren  :D Hij zit nu de hele dag met zijn vriendinnetje Breezer te flirten  ;) Pas op met chocolade, want in een te hoge dosering kan dit dodelijk zijn ! Dat geldt voor honden, dus ik denk ook voor vogels. Er zit een stof in, theobromine en dit kan in een hoge dosering het hart zo opjagen dat het dier een hartaanval krijgt. Ik zou het dus zeker niet geven. Chips daar zijn de meningen geloof ik over verdeeld. Die van mij lust het niet :), hij is wel dol op speculaas  ::)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Daems Kevin

het rare aan deze jongen is dat hij afkomstig is van 2 gewone valkparkieten. Dus de grijze. En zij hadden op hun beurt ook grijze ouders enz enz. Ik weet zeker dat er geen andere lutino in het spel was aangezien de ouders de enige 2 valkparkieten waren.
deze parkiet is altijd al een beetje mijn zorgen kind geweest en ik zou het besterven moest hem iets overkomen.
deze parkiet lust vrij veel chips, friet, skeculaas, stukjes appel, perzikken,... alles wat zoet of zout smaakt lijkt er wel in te gaan :)
is het trouwens waar dat valkparkieten terug wild worden als je er mee kweekt? want dit is eigelijk mij hoofdzorg.

Karin

Wat bedoel je met "terug wild worden" ? Ik weet wel dat ze behoorlijk agressief kunnen doen als ze een nest hebben, maar als het een tamme valk is moet dat weer bijtrekken als de jongen weg zijn of groot genoeg zijn.

Groetjes, Karin.

Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves