28 maart 2024, 21:57:16

Leeftijd

Gestart door Connie., 30 augustus 2002, 03:43:05

« vorige - volgende »

Connie.

Ik lees in dit forum voortdurend over mensen die valjes op zeer jonge leeftijd aanschaffen wel vanaf drie weken tot 6 weken. Ik krijg binnen kort (een dag of tien ) een valkje dat ongeveer 9 a 10 weken oud is. Ik maak me nu een beetje bezorgd. Krijg ik deze valk wel tam? Ik wil hem graag in de huiskamer laten vliegen en om de schouder meedragen en zo. Ik weet dat ik voorzichtig en kalm moet beginnen. Hem eerst moet laten wennen aan zn nieuwe behuizing en veel tegen hem praten. Maar toch.....

kathleen.

hoi Connie ,
Is je valk al handtam of niet ?
Wij hebben vorig jaar in augustus ook onze valk flippie gehaald op 10 weken en hij is supertam geworden zelfs soms wat te tam ,en heeft heel veel aandacht nodig ,meer als ons hondje .als ie ons hoort of ziet moet ie steeds bij ons zijn want anders krijst ie de hele buurt bij elkaar dus zo tam kan ie worden :-)ook spreekt ie nu.zegt dingen zoals flippie kom ,wat doe je nu?waar zit je ?ga ze pakken (dat hoort ie als we dat tegen de hond zeggen als het slecht weer is en als ze niet buiten wil :-) )
dus geen paniek als die beestjes genoeg aandacht en liefde krijgen komt het allemaal goed
veel geluk ermee !!
ohja flippie was ook valk van de maand op deze site dus kun je misschien ff gaan kijken dacht in de maand april of maart:-)
groetjes kathleen

Connie.

Hallo Kathleen, Nee joh. mijn nieuwe valk is niet handtam, hij komt van een amateurkweker die een huiskamervoliere heeft met 1 koppeltje en nu vier jongen, waarvan 1 een lutino is die ik over een dag of tien kan krijgen. Deze kweker wil de jongen niet zo jong de deur uit doen. Ze moeten zeker 8 liefst 9 weken oud zijn. Ik hoop er maar het beste van. Groetjes Connie.

Bart

Hey Connie,
heb mijn valkje (Topé) nog maar een dag en hij/zij is ook nog maar 10 weken oud. Blijkbaar als je genoeg met hem/haar bezig bent en er genoeg tegen praaat komt het wel in orde :) vanaf de tweede dag moet je af en toe een tijdje je hand in de kooi steken zodat hij/zij eraan kan weenen, als je dit 2-3 dagen doet zal hij/zij uiteindelijk eens kome voelen, eens zachtjes bijten of zo (hij/zij zal je niet proberen pijn doen, gewoon voelen)
Groetjes Bart

kathleen.

Toen wij onze flippie haalden he ,was ie al wel beetje tam maar de dierenwinkel zei je moet hem tijd gunnen om te wennen .Dus wij kwamen met hem thuis en deden zijn kooi open en dachten ,we laten hem en we zien het allemaal ff aan .Nou diezelfde avond zat ie al bij ons en kwam ie al lief en aanhankelijk doen en nu is ie zo tam dat ie al 2 maal is gaan vliegen ,geschrokken van iets en weg was ie .De eerste maal duurde het 2.5 uur eer we hem terughadden en de 2e maal 15 min .Hij riep ons steeds zelf en toen gingen we op zoek naar hem en als ie ons kon zien door de hoge bomen is ie zelf terug op mijn schouder komen zitten .Maar je moet er veel geduld mee hebben en ook het beestje zijn eigen weg laten zoeken .Flippie zit hier haast altijd los behalve als we eens bezoek krijgen ,zelfs als de hond en hij alleen thuis zijn ,dan zitten ze los ,en ieder kent zijn eigen plekkie en tot nog toe geen probs mee gehad enkel laatst als we een logé hadden ,toen ging ie ons aanvallen ,maar dat is nu gelukkig allemaal weer over .
dus veel succes en hou ons op de hoogte groetjes kathleen

Peter

Hoi allemaal,

Met zo'n leeftijd worden ze nog heel goed tam, als ze maar genoeg aandacht en liefde krijgen. Wij kiezen zelf liever voor zo'n leeftijd als voor de 3 weken oud. Op het moment dat je een valkje koopt van 8 a 9 weken oud is hij geheel zelfstandig, en dat is erg belangrijk.

Je wilt niet weten hoeveel mensen in de problemen raken met een (te) jonge valkparkiet.

Groetjes,
Peter

Connie.

Allemaal erg bedankt voor jullie optimistische woorden. Ik hou jullie op de hoogte. groetjes Connie.

Peter

Hoi Connie,

Dat zouden we erg leuk vinden :)

Groetjes,
Peter

Tara

Hai, ik heb zelf een vogel gehad die al heel oud was, ook een valkparkiet, ik weet nog de eerste dag dat ik hem had, ik las hem een verhaaltje voor.  :'( Hij is gestorven, van ouderdom, nu is hij in de hemel, samen met m'n lieve Falko, en die vogel, Koko heette hij, heb ik supertam gekregen, hij was nog wild toen ik hem kreeg voor m'n verjaardag, ik heb hem bijna 5 jaar gehad, het was het leukste moment uit ons leven, en dat weet ik zeker! Groetjes, Tara.

Diana


Ik weet niet hoor, maar ik vind oudere valken leukerde dan die jonge diertjes die zijn zo bang voor alles... Neem Binky en Loky nou, Loky jonge valk, Binky oude valk, Loky krijg ik niet tam en Binky ja hoor! Die durft veel dichterbij te komen en is ook tam geworden. Ik vind die oudere valkjes gewoon wat leuker...

Tara

Dag Diana, Falko was van niets bang hoor, en die was nog zo jong, en Laiko dan, zij is ook van niets bang, en ook nog zo jong. T.o.p. Moko, die is wat ouder, is al een paar maanden uit z'n eerste rui, die is zo bang van honden!
Groetjes.

Diana

Hey Tara, eigenlijk verschilt het wel erg jah, maar ik denk met veel gedult alle valkparkieten (behalve zeer agressieve) nog wel tam kunnen worden met veel geduld.