9 mei 2025, 03:56:40

eitje weghalen

Gestart door Karin, 19 mei 2005, 01:46:05

« vorige - volgende »

Karin

Weet iemand of een eitje wat even bebroed is ( een paar uur ) alsnog weggehaald kan worden en na een week weer teruggelegt kan worden ? Of zal het zich dan niet ontwikkelen ? Ik zit nml met het volgende : Dazzle en Chico hebben 2 jongen van 4 en 4 1/2 week oud. Dazzle had vandaag weer een ei gelegt, maar is er meteen op gaan broeden ( doet ze altijd, niet netjes tot ei 2 wachten... welnee, gewoon meteen aan het werk  ;D ) maar omdat het drukke jongen zijn ( zijn ook af en toe al uit het blok ) en Dazzle en Chico rare spelletjes in het broedblok doen ( maar goed dat ik geen webcam heb hangen  ;D ) is helaas het ei helemaal kapot gegaan, zo goed al niks meer terug gevonden ( wel netjes opgeruimd dus  ;D ). Omdat ik al aan zag komen dat ze weer eitjes zou gaan leggen was het eigelijk mijn bedoeling om de eitjes voorlopig weg te halen, dagelijks te draaien en na een week als de jongen helemaal uit het blok waren één voor één weer terug te leggen. Maar ja.... Dazzle en Chico waren me dus voor, eitje was al warm en bebroed.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

sky

Hoi Karin,

Paul heeft me een tijdje geleden gezegt dat je ze +- 14 dagen kan laten liggen.
Maar bij jou is er al op gebroed dus ik denk dat dat niet zal lukken. (vraag het anders eens aan Paul)
Als het het allereerste is kan je dat weg doen en gewoon de volgende wegnemen , dan wel nepeitjes leggen of ze blijft leggen.
Na een week kun je ze terug leggen.

Groetjes Sky

Karin

19 mei 2005, 02:36:11 #2 Last Edit: 19 mei 2005, 02:38:40 by kazoo
Dat blijven leggen is geen probleem  ;D, want ze heeft steeds maar heel weinig bevruchte eitjes. Eerste nest 4 eitjes, waarvan 1 bevrucht, tweede nest 4 eitjes waarvan 2 bevrucht. Ik wil er dus 6 gaan terug leggen in de hoop 3 of 4 bevrucht. Ik weet dat je eitjes een week of 2 kunt bewaren ( mits je het dagelijks keert ! en bij een goede temperatuur houdt, niet te warm, niet te koud ), maar de vraag is of dat paar uur broeden al problemen gaat geven.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

sky

Ik voel me echt een groentje tegenover jou  :-[
Want ik wist niet dat je ze dagelijks moest keren en dergelijke.
Ik krijg daarbij zo een BBQ-gevoel ;D
Ik ga geen raad mùeer geven, anders geef ik nog verkeerde info.
Groetjes Sky

Karin

Hahaha, we leren hier toch allemaal van elkaar ?  ;D Dat keren heb ik weer van een kippensite, daar wordt natuurlijk vaak gewerkt met broedeitjes die ze één of twee weken bewaren tot ze het onder een broedse kip leggen. Ze moeten 1 of 2 maal daags een halve slag gekeerd worden zodat het dooier zo veel mogelijk in het midden blijft. Ik had dus een ei bewaard van Jazzy en Dizzy, die hebben altijd alles bevrucht, en die had ik niet gedraaid maar na een dag of 10 bij Dazzle en Chico's eitjes gelegd. Daar is dus helaas niks uitgekomen, dus de volgende keer ga ik ze wel  netjes dagelijks keren !

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

Hoi Karin,

Ik heb het vorig jaar ook eens gedaan.
Ik heb toen een paar eitjes weggehaald, gewoon in een bakje in de volière laten liggen voor ik geloof 1-2 weken, toen bij een ander koppel eronder gedaan van "op goed geluk" en er zijn 2 jongen uitgekomen!
En ik heb er niets aan gedaan, ook niet gedraaid. Ik heb nu ook de al 4 eitjes bij Ot&Sien weggehaald en die leg ik straks terug als de jongen uitgevlogen zijn.
Niet tegelijk, maar 1 voor 1, om de dag, anders komen ze ook allemaal tegelijk uit en dat is tegen de natuur van de valkparkiet in.
Kanariekwekers zoals mijn vader bv doen dat overigens wel zo, want dan worden de jongen gelijkmatig gevoerd en hebben ze allemaal een even grote kans om te overleven, maar dat terzijde.
Maar de eerste 2 eitjes hebben weinig kans op uitkomen want die zaten al behoorlijk onder de poep. En ik heb ze wel op de gelegde dag weggehaald maar je weet nooit precies wanneer ze gelegd zijn en hoe lang erop gebroedt is. Dat kan bij het ene ei misschien wel 24 uur zijn en bij het andere ei misschien maar 2 uur en dat zal wel een rol spelen natuurlijk, hoe minder lang bebroedt, hoe meer kans dat het straks uit kan komen.
Maar vraag inderdaad anders ook ff aan Paul hoe hij dat toen gedaan heeft.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Lin

Hey,

Ik had je toch al uitgelegd hoe het gaat met bewaren in je dagboek? Ik had ze een week bewaart en toen aan Paul gegeven.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Karin

De vraag is of het erg is als de ouders er een aantal uur op gebroed hebben  ;D Dat ik ze kan bewaren weet ik, maar ik weet dus niet als ze bijvoorbeeld al 6 uur bebroed zijn of het dan kwaad kan. Meestal gaan de ouders pas na een dag af wat broeden, die van mij dus meteen  ::) Maar ik had inmiddels als van Mandy begrepen dat zij ze ook gewoon weghaald, ookal hebben ze er op gebroed.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lin

Ja hoor een aantal uur is niet erg. volgens mij kan het tot twee dagen, maar dat weet ik niet zeker zo lang had ik niet gewacht.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)