29 maart 2024, 06:41:57

Dood in nestkast

Gestart door Ed, 30 augustus 2002, 03:39:07

« vorige - volgende »

Ed

Mijn valkparkieten hebben sinds een paar weken een nest met kuikens (4 stuks) nu ging het allemaal goed tot vanmorgen. Ik hoorde ineens een kabaal in het broedhok en ben gaan kijken. Wat ik daar antrof was niet leuk om te zien. Mijn volwassen mannetje lag er dood in en twee jongen waren dusdanig toegetakelt dat het er uit ziet dat zij het ook niet gaan halen. Het mannetje had ogenschijnklijk niks maar het popje zit nu nog steeds onder het bloed. Ook lagen er nieuwe eieren in het broedhok die ik heb verwijdert evenals het dooie mannetje. ............Wat is hier in vredesnaam gebeurd ?????? Kan ik nu de jongen die nu een week of vijf zijn zelf verder grootbrengen ??? zo ja wat moet ik doen ???? help

Alvast bedankt
Ed

Peter

Beste Ed,

Misschien kun je nog wat informatie geven over;
- heb je misschien last van muizen?
- wat voor een vogels houdt je nog meer in je kooi/ voliere?
- verder alles wat van belang kan zijn.

De jongen van 5 weken oud, kun je gewoon met de hand verder grootbrengen.
Dit kan met handopfokvoer, eivoer/ krachtvoer, kiemzaad.
De overlevingskansen zijn erg groot bij een valk van 5 weken, die nog met de hand opgevoedt moet worden.

Veel succes.

Groetjes,
Peter

Ed

Hallo Angelique en Peter

Ik zal proberen om antwoord op al jullie vragen te geven .
Last van muizen heb ik niet en ik heb ook andere vogels (ringbandparkieten), maar die zitten in een andere voliere (binnehok)

Wat het volgens ons is geweest denk ik naar uitgebreid onderzoek zijn het katten geweest , na het uitvliegen van de kuikens (want daar waren ze al mee bezig), dat er 1 gepakt is en dat de vader (Dokus) het uiteindelijk gewonnen heeft maar zelf het loodje heeft gelegd.
Nu zitten wij dus met het vrouwtje en jongen die alleen nog maar in het broedhok zitten en die, naar mijn inziens niets eten. Het popje komt af en toe het hok uit om wat te eten maar of ze nu de jongen voert weten we niet.

Alvast bedankt voor jullie hulp en informatie.

Ed & Jeannette

Peter

Hallo Ed & Jeannette

Soms dan worden de nesten ook verstoord door muizen, vandaar de vraag. De andere parkieten konden het dus ook niet zijn. En dan de katten... bij mijn ouders gingen vroeger ook altijd de jonge vogels tegen het gaas aan zitten en soms was de kat sneller. Dubbel gaas met een tussenruimte kan het probleem oplossen.

Bij ons heeft ook een popje de kleintjes geheel alleen grootgebracht, de man keek er niet naar om. Het is ook goed gegaan.

De jongen zijn dus een week of 5, bij ons eten zelf al zaden met zo'n leeftijd, ze worden nog wel bijgevoerd. Als je twijfeld dan kun je nog wel handopfok voor kopen met een spuit om ze zo zelf nog iets bij te voeren.

Er worden ook wel valkparkieten verkocht de nog geen 5 weken oud aan liefhebbers die ze dan met de hand verder grootbrengen. Dus de overlevingskans zal erg groot zijn.

Groetjes,
Peter

Ed

Hoe kan ik nu ervoor zorgen dat de jongen snel zelf gaan eten ?? Want ik kan mij niet voorstellen dat gezien hun leeftijd zij dit niet al zelf doen. Het broedhok hangt ongeveer 1.70 mtr boven de grond, moet ik ze soms op de grond neerzetten ?? of moet ik de jongen eruithalen en ze los op de grond zetten ?? want ze willen er zelf naar mijn idee wel uit maar het popje blijft in het broedhok zitten waardoor ze naar mijn idee niet gestimuleerd worden uit te vliegen. Toen het mannetje nog leefde zatten ze de laatste dagen veel buiten het broedhok en zag je telkens een nieuwsgierig kopje van een kuiken verschijnen. Gisteren nog kwam er een kuiken bijna helemaal uit om op de rand van de ingang te zitten mar durfde niet verder (denk ik)

Dus:
- is het nodig ze bij te voeren (ze bijten al behoorlijk)
- als ik ze moet bijvoeren, dan graag uitleg hoe dit dan het beste te doen. Ben echt onervaren op dat gebied

Met vogelgroet

Ed & Jeannette

Peter

Hoi Ed & Jeannette,

Alles over handopfok staat bij "Voeding" er staan ook zeer veel foto's bij. Hopelijk kun je iets mee.

Bij ons pakken we de jongen uit het nestkastje en geven ze wat trostgierst en zaad op een houtenbord, daarna zetten wij ze weer terug in het nestkastje. Onze valken zijn echter tam en bijten niet. Zelfs de pop bijt niet als ze met de hand in het nestkastje komen.

Groetjes,
Peter

Birdway

als de jongen 5 weken oud zijn, en inmiddels helemaal in de veren zitten dan kun je zonder problemen het nestblok weghalen en de jongen los in de kooi zetten.
de jongen zullen dan meer gaan bedelen om voedsel en dit is voor de pop een stimulans om te gaan voeren.
verder moet je er voor zorgen dat de voerbakjes makkelijk te bereiken zijn voor de jongen.
veel trosgierst en fruit voeren.
goed in de gaten houden of ze de jongen ook daadwerkelijk voert!!!
en anders verder met de hand grootbrengen, dat is bij een valk van 5 weken geen enkel probleem!
als je verder nog vragen hebt stuur ons gerust een mailtje birdway@home.nl

groeten Don en jolanda (birdway!)