28 maart 2024, 11:55:08

3 weken oud valkje

Gestart door -Stef-, 17 mei 2005, 22:31:36

« vorige - volgende »

Stijn dc

mmm, ik twijfelde even, maar ik zal het berichtje maar naar handopfok verplaatsen. Het is momenteel geen spoed.


XxLindaxX

Hoi stef,

Ik heb een valkje met de hand grootgebracht die 3 weken oud was en die moest ik toen 5 x per dag voeren. Elke week dat het valkje ouder wordt kan er een voeding minder gegeven worden. Dus met 4 wk, 4 voedingen; 5 wk 3 voedingen; 6 wk 2 voedingen en zo afbouwen tot het valkje zelfstandig kan eten.
Het kost heel veel tijd om een valkje op die manier groot te brengen en het vaak fout.
Verder moet je ook weten welk merk handopfok je wil geven, want bij b.v. cede moet je bij 4 weken oud eivoer mengen en naarmate het valkje ouder wordt, zachte zaadjes van trosgierst kan verdragen met 5,5 week moet je deze ook gaan mengen met het voer.
Het valkje moet zo snel mogelijk van een lepeltje gaan eten, want als hij perse alleen maar van spuit wil eten kan het heel moeilijk worden om hem zelfstandig te laten eten.
In jou geval met 3 tijdstippen op een dag waar je tijd hebt om het valkje groot te brengen zou ik er zeker niet aan beginnen. Tenzij je een aantal weken vakantie hebt en je volledig geinformeerd aan het opvoeden begint.
Bij mij is het wel goed gegaan, maar toch gaat het vaak fout met handopfok.
Verder is het van groot belang dat hygiene voorop staat. Warm gemaakt pap mag niet opnieuw verwarmt worden en zorg dat de materialen die je gebruikt als spuit of lepel goed schoon. Een jong valkje heeft een lage weerstand en is zeer gevoelig voor bacterien en kan daardoor erg ziek worden.

Ik zou toch wachten tot het valkje zelfstandig kan eten of dat het valkje 5 a 6 weken is en je wel 2 a 3 voedingen maar hoeft te geven. Maar ook bij het laatste zijn er risico's aan , want een valkje met een leeftijd van 5 a 6 weken kan het niet altijd accepteren om van een lepel of spuit te eten en kan daardoor van de honger sterven.

Ik hoop dat hiermee een beetje duidelijk is wat het opvoeden van een valkje inhoud en welke risico's je loopt waaraan je valkje kan sterven.
Het opvoeden van een valkje is kei leuk, maar je moet goed weten waaraan je begint. Het gaat eenmaal om een valkenleven die goed terecht kan komen of waar het slecht mee af kan lopen.

Als je nog vragen hebt kan je ze altijd stellen.

groetjes Linda

-Stef-

 ;)Hallo iedereen ;)

Tegen alle goedbedoelde raad in, heb ik toch een valke gehaald van vier weken oud. We zijn nu inmiddels een paar weken verder en het gaat supergoed met onze Pino. Natuurlijk voeden we Pino op verschillende momenten van de dag. We hebben hem zelfs al mee naar het werk meegenomen. Ondertussen is Pino al een mooi vogeltje geworden: mooi verenpakket en hij begint al te vliegen. Super!!!

liefhebber

Ik vind het helemaal geweldig dat je het hebt gedaan,  ;D

Maar je kan niet ontkennen dat de tips (zeker van Linda) je niet een beetje op de goede weg hebben geholpen om het resultaat uiteindelijk goed te krijgen.

Zeg nou zelf, je hebt het in ieder geval niet gedaan zoals je in de eerste instantie het wilde doen. je bent je er beter op gaan voor bereiden. En .........met succes.

margreet

hallo Liefhebber,

Handopfok kan veel problemen opleveren, ook dit heeft Lin duidelijk gemaakt, en haar advies was dan ook, begin er niet aan als het niet nodig is, haar goede raad is hier uiteraard op zijn plek omdat er mensen zijn die het toch beslist willen doen.
Maar dat vind ik dan weer niet zo geweldig.

groetjes Margreet

liefhebber

Ik heb heel veel ervaring met handopfok en weet heel goed waar ik over praat.

Ik vind dat als mensen zich goed voor laten lichten en ze zich goed bewust zijn van alle risico's het geen enkel probleem als mensen een handopfok baby aanschaffen. En dat heeft sjef gedaan. Ik vind het de taak van de kweker om mensen te wijzen op de gevaren maar ook om open te staan voor goed huis.

Wat is er mooier dan de interactie tussen mens en dier? Wat is er liever dan zo'n heerlijke baby?

margreet

hallo liehebber,

Ga hier niet over discussieren , jij bent voorstander, ik niet, discussie gesloten.

groetjes Margreet