22 mei 2025, 23:11:43

Kaalheid

Gestart door Mandy Commers, 13 mei 2005, 18:58:08

« vorige - volgende »

Mandy Commers

Hallo,

Een vraagje mijn valkparkiet heeft een kaal achter hoofd.
Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn. ???
(Ze zit in een voliere met meerdere!)

Groetjes, Mandy

Lin

Hey Mandy,

Is haar hele hoofd kaal ook in de nek?Lutinos en albinos hebben vaak wel een kleine kale plek achter de kuif. Mocht ie nou veel kaler zijnd a kan het zijn dat ie geplukt wordt door een andere. Dat kan omdat bijv. de partner wil paren dan gaat ie de pop plukken.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Yvonne_R

Hoi,

Het kan zijn dat 1 van de andere vogels hem/haar plukt.
Ik heb ook een stel waarvan de man kaal is en deze wordt door zijn vrouwtje geplukt. Met name in de broedtijd komt dit nog wel eens voor.

Het kan ook zijn dat het een zwakkere mutatie is. Lutino's willen nog wel eens kale plekjes achter de kuif hebben. Het is namelijk niet verstandig om 2 vogels met rode ogen bij elkaar te zetten ivm het ontstaan van zwakkere mutaties en dus evt. kale plekjes op de kop. Er is dan als het ware te veel mee doorgefokt en dit is te herleiden aan de jongen ervan.

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Mandy Commers

Nee het is geen lutino,het is een witmasker gepareld.
Maar dit is zeker al een paar maanden een broedt ook helemaal niet.
Terwijl vorige jaar ze nestjes heeft gehad,kan het ook nog wat anders zijn?
Groetjes Mandy

Lin

Hey Yvonne,

dat had ik toch ook al getypt?

Citaat van: Lin op 13 mei 2005, 19:58:17
Hey Mandy,

Is haar hele hoofd kaal ook in de nek?Lutinos en albinos hebben vaak wel een kleine kale plek achter de kuif. Mocht ie nou veel kaler zijnd a kan het zijn dat ie geplukt wordt door een andere. Dat kan omdat bijv. de partner wil paren dan gaat ie de pop plukken.

Groeten, Lin

Maar het kan dus ook door stress en soms ook een gebrek in het voedsels. zijn er recent veranderingen geweest? Of heb je misschien een foto van hoe ze eruit ziet?

Groeten, Lin

Yvonne_R

Hoi Lin, Sorry hoor, maar zoals je ziet zijn onze berichtjes vlak na elkaar geplaatst. We hebben waarschijnlijk tegelijkertijd zitten tikken........................

Groetjes yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Lin

Hey
Citaat van: Yvonne_R op 14 mei 2005, 23:35:29
Hoi Lin, Sorry hoor, maar zoals je ziet zijn onze berichtjes vlak na elkaar geplaatst. We hebben waarschijnlijk tegelijkertijd zitten tikken........................

Groetjes yvonne

Oh oke ik dacht al ben ik nou zo onduidelijk  ;D

Hey Mandy,

Het kaalplukken kan komen dus door: voedingstekort,huidziektes,reacties op stress en verveling. Dus misschien kan je er nu achter komen.

Groeten, Lin