18 april 2024, 09:27:44

agressief

Gestart door loonsel, 11 april 2003, 14:22:55

« vorige - volgende »

loonsel

hallo,

ons valkje pino is de laatste tijd erg agressief, hij zit dan lekker bij je en biedt echt het kopje aan om te kriebelen en zo ineens begint ze te blazen en bijten. Ze maakt het hele lijfje lang en de nek en is erg boos. Laatst zat ze bij mijn man op de schouder en hij zit een beetje te praten tegen pino en ze pikt hem zo in het oog. Hij is echt ondeugend, eet alle planten aan, waar die nooit naar om heeft gekeken en wil niet meer in de kooi, terwijl het anders geen enkel probleem is. Het lijkt wel of ze je gewoon staat uit te lokken. Wie weet hier raad mee, want het belemmerd wel om het dietje nog zo vaak uit de kooi te laten.

groetjes loonsel

Chewy

Dit gedrag ken ik heel erg goed van Fido.
Ik denk dat elk valkje anders is en dat ieder valkje ook zijn of haar eigen gedrag heeft.
Ik persoonlijk denk dat het gewoon een eigenwijze valk is. Eentje die alleen geaaid wilt worden als hij dat aangeeft. Fido is precies hetzelfde. Hij wilt geaaid worden als hij kopjes geeft, maar o wee als je hem zelf probeert te aaien! ;).
Weet je zeker dat het een pop is? Dit gedrag klinkt echt als mannetjes gedrag en Fido doet het vooral in de paar-periode. Heb je misschien onlangs ook een andere valk bij je valk geplaatst? Dit kan de valk erg veranderen.

Groeten, Christian.

Paul

Hoi Loonsel,
Zoals Christian al zei lijkt het me echt een mannetje.
Ik heb er ook eentje bij die ik nu 12 jaar heb die doet precies hetzelfde.
Mijn vriendin kan alles met hem doen maar bij mij komt ie alleen als ie zin heeft op zijn kopje gekrauwt te worden en als ie dan genoeg heeft haalt ie uit :-(
Soms bijt ie ook gewoon in je oor als ie zijn zijn niet krijgt en dat doet best erg pijn.
Ik heb meerdere mannetjes die dat gedrag weer niet vertonnen en die vaak bij me zitten en die ik dan altijd kan aaien.
Het is dus gewoon het karakter van je valkje en ik denk moeilijk te veranderen :-(
Echt straffen helpt dan denk ik ook niet, misschien eerder belonen als ie wel braaf is dat heeft vaak meer resultaat.

Groetjes,  Paul

Mirjam-Moniek

Hallo Loonsel
Ik herken wel een beetje wat je schrijft in Jimba, maar dan wel in mindere mate. Mijn advies is grenzen aan hem stellen. Dan houd je het gedrag in toom. Als hij je bijt "gooi" je hem in de lucht of blaas je naar hem.
Als hij aan een plantje eet onderbreek je dat steevast. Bijv. door in je handen te klappen, streng nee te zeggen of hem steeds bij de plant weg te pakken. Dat stopt het planten eten waarschijnlijk niet helemaal, maar het kan wel zo worden dat als je ziet dat hij aan een plant wil eten en je maakt een afkeurend geluid, dat hij het toch niet doet. Als Jimba naar een plant toe loopt en ik zeg streng "Jimba!" dan loopt hij snel de andere kant op. Dit gaat zo door tot hij het opgeeft, wat soms ff kan duren, maar het zorgt er wel voor de je plantjes heel blijven en je valkparkiet niet een giftige plant kan eten.
Wat betreft niet in de kooi willen, adviseer ik je net zo lang door te gaan tot je hem in de kooi hebt. Dan krijgt hij vanzelf door dat hij van niet meewerken alleen maar moe wordt, maar uiteindelijk niet zijn zin krijgt. Waarschijnlijk krijg je hem uiteindelijk wel makkelijk in de kooi. Wat ook kan helpen is vaste tijden en of rituelen gebruiken, zodat je je valkparkiet een regelmaat aanwent.
Ik geloof niet zo in "mijn vogel is nou eenmaal zo". Natuurlijk heeft elke vogel een eigen karakter, maar hoe jij je vogel behandelt en wat jij wel en niet toestaat heeft wel degelijk invloed. Een valkparkiet heeft minstens de intelligentie van een tweejarig kind en een tweejarig kind weet ook precies wat hij wel en niet bij je kan flikken.
Een valkparkiet hoeft het natuurlijk niet fijn te vinden als je hem aait, maar je mag wel grenzen stellen aan dingen zoals bijten, niet in de kooi willen en je plantjes eten.
Veel succes ermee en veel geduld toegewenst, want dat zul je nodig hebben!  :)

loonsel

hoi Mirjam-Moniek,

bedankt voor je tips, ik denk ook wel dat je dieren een bepaald gedrag jan aan en af leren, maar het punt is dat we haar al een tijdje hebben en ze dit gedrag echt pas de laatste tijd vertoont. Vaak is ze een heel voorbeeldig vogeltje en soms ook niet, ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt. Ze is nog pinnig als je dingen af pakt waar ze op dat moment aan zit te bijten ( bijv de afstandsbediening) en dan blaast en bijt ze naar je , maar dat is eigenlijk alleen maar een schijnbeweging. Wat betreft het geslacht heeft er iemand gekeken die valkparkietjes en andere vogeltjes kweekt en hij zegt dat het per defenitie een pop is ,dat schijn je te kunnen zien aan de strepen onder de staart en aan de kleur van het vogelje, vandaar dat we dat ook aannemen. Het is een lief dietje met soms een beetje kuurtjes maar dat hebben we allemaal wel eens niet toch!

groetjes van loonsel

Mirjam-Moniek

Loonsel, mijn vogels mogen ook vrij veel doen. Alleen wanneer dingen kapot gaan of dingen gevaarlijk zijn mag het van mij niet. Als een vogel gewend is dat ie je mag bijten, bijt hij bijv. zoals jij schreef naar je oog. Dat is bepaald niet onschuldig. Basje heb ik van andere mensen en hij is daar erg bang geworden. Die bijt vaak naar je (maar raakt je zelden) uit angst. Hem zal ik daarvoor ook nooit straffen. Bij hem probeer ik zijn vertrouwen te winnen. Wat je doet met dieren moet wel altijd diervriendelijk zijn en zinnig. Een dier streng toespreken als hij 2 minuten geleden iets kapot gemaakt heeft, heeft bijv. geen zin. Ik hoop dat je wat hebt aan de tips.