28 april 2024, 22:24:11

ontsmetten ? ontlasting

Gestart door Karin, 29 november 2004, 03:10:38

« vorige - volgende »

Karin

Even een vraagje aan de ervaren handvoerders : ik zie steeds staan dat ik de spuitjes enz. die ik gebruik goed moet ontsmetten. Waar doen jullie dat mee ? Ik ben bang dat het schadelijk is voor de piepkuikens. Ik spuit de spuitjes gewoon een paar keer goed door met net gekookt water, heel heet dus. Is dat voldoende ?
En verder, de ontlasting is nogal dun, komt dat door de handvoeding ? Ze staan nu bijna 100 % op handvoeding, 5 x per dag. De ouders voeren heel erg weinig, alleen de jongste heeft af en toe wat zaadjes in de krop. Ze zijn nu 20 en 26 dagen oud.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Karin,

Ik spoel ze goed heet af onder de kraan en zorg dat alle pap eruit is.
Een plastic spuitje is ook niet uit te koken dat zal smelten lijkt me.
Maar ik heb geen problemen gehad en inderdaad chemische middeltjes kunnen juist meer schaden dan gewoon afspoelen en dat er een paar bacterien blijven zitten.
De jongen kunnen best wel tegen een beetje bacterien daar worden ze juist ook sterk van.
De ontlasting was bij mij ook regelmatig heel vloeibaar hoor dat komt ook door het vele water in de pap dat is heel normaal.

Groetjes, Paul

bobbie

Even een aanvulling als ervaren moeder en oma:

plastic is wel uit te koken, in ieder geval wel de plastic babyflesjes die er tegenwoordig zijn. Die staan plm 7minuten te borrelen in heet water.

Dit even ter informatie.

Groetjes, oma Nel

Lique

Hoi Karin,

Ik heb meerdere spuiten die ik gebruik voor de handvoeding, als deze nodig is.
Ik heb plasticen spuiten, die ik gewoon even uitkook.
Ook heb ik een specialen handopfokspuit, die er gemakkelijk tegen kan.
Ik merk wel met de plasticen spuitjes, dat de kwaliteit minder wordt als je deze vaak gebruikt, en uitkookt.
Vooral de spuitjes met een rubberen dingetje erin. Die dingen gaan altijd los in het spuitje zelf, en kan je de spuit eigenlijk wel weg gooien.
De handopfokspuit werkt wel heel erg makkelijk, alleen is wel heel groot. De pap blijft wel lekker warm, langer warm als een kleintje.

groetjes lique

Joyce28

CitaatEven een aanvulling als ervaren moeder en oma:

plastic is wel uit te koken, in ieder geval wel de plastic babyflesjes die er tegenwoordig zijn. Die staan plm 7minuten te borrelen in heet water.

Dit even ter informatie.

Groetjes, oma Nel


ik denk dat de spuitjes andere materiaal is dan babyflesjes.Das echt hard plastic ;)

Inger m

Hoi,
Ik maak de spuitjes ook schoon met gekookt water. Echter de spuitjes die je bij de DA haalt zijn vaak wegwerpspuitjes. Ik denk wel dat ze uit te koken zijn, maar in sommige spuitjes zit rubber, dat lijkt vrij snel stug te worden. Vgl mij smelten ze niet, maar dat is uit te proberen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

Allemaal bedankt voor jullie reactie. Wel handig dat ik de spuiten van mijn werk mee kan nemen en dus snel kan verversen  ;D Ik heb vanavond 10 cc spuiten gebruikt i.p.v. 5 cc, en dat ging goed.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi Karin,
Ja, das zeker ideaal dat je ze zo mee kunt nemen. Heb je al geprobeerd om ze uit te koken, ik ben nl wel benieuwd of het kan?

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

Het uitkoken gaan dus prima  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Bulut

waar kan je goeie spuitjes krijgen? want de spuitjes die ik heb spuiten niet goed. na een paar keer zit het steeds vast en komt er telkens een hele klodder uit.

Karin

Bij de dierenarts of apotheek.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

♪ Marlies

wij halen ze altijd bij de apotheek, vaak krijg ik ze gratis mee.
Die handopfok spuit, haal je zeker bij de da
Gr marlies

Sanna

Citaat van: kazoo op 29 november 2004, 03:10:38En verder, de ontlasting is nogal dun, komt dat door de handvoeding ?


Hoi Karin,

Welke pap gebruik je? Ik heb Nutribird en CeDe gebruikt. Ik heb gemerkt dat, omdat Nutribird veel dunner is, de poepjes ook dunner waren.

Groetjes, Sanna

Karin

 ;D Is al een oud onderwerp hoor, valkjes zijn inmiddels als weer ruim een half jaar en het gaat perfect met ze ! Ik gebruik nutribird.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Sanna

Whahaha :D :D, dat had ik helemaal niet gezien!!! Ik had alleen naar de datum van de laatste antwoorden gekeken... ::)