19 maart 2024, 08:43:13

binnenkort handopfok van 9 jonkies

Gestart door Anita1, 10 mei 2005, 09:15:48

« vorige - volgende »

Anita1

 ;D hallo allemaal ik wil hier een topic openen,omdat ik de 3e pinksterdag 9 jonkies naar binnen ga halen om ze tam te maken.
ze zijn dan 4 weken oud.
ik heb dit al vaker gedaan,maar nou ook weer niet zo vaak,om te zeggen dat ik echt alles weet.
en als ik er 1 of 2 heb..is toch weer anders dan 9!!
ik wil ze in een huisje voliere van ferplast medium doen allemaal.
ze hebben dan de ruimte,want 9 is nogal veel...
en ze kunnen er dan ook in vliegen straks.ik ga ze per 2 naar binnen halen steeds.elke dag meer dus.
de eerste dag zullen het er 4 zijn.2 oudste van poppie  en de 2 oudste van parel.
toen ik de vorige keer handopfokvalkjes had,waren ze al met de hand grootgebracht.nu doe ik het voor het eerst vanuit het nest zeg maar..tenslotte zijn dit mijn 1e jonkies.
wat ik me dan afvraag..ik kan die kropjes natuurlijk nooit zo vol voeren als de ouders he?
dat zijn me nogal geen kroppen!!
ik ga dan yakult en druivesuiker door de nutribird doen.
mijn vraag is ook de warmte..hebben ze met 4 weken nog een lamp nodig? als ze in de kooi zitten?
of hebben ze genoeg warmte aan elkaar?
ze komen in de huiskamer te staan.
ik vind het best spannend.knuff anita

Tara

Hoi Anita,

waarom laat je ze niet gewoon zitten, voor hun bestwil :(.
Da's nog altijd het beste hoor....
Je kan ze toch ook gewoon bijvoeren??

En als ik jou was zou ik echt niet te veel druivensuiker geven altijd, da's ook niet goed hoor..

Met vier weken hebben ze al vaak geen warmtelamp meer nodig, maar elk valkje is wat verschillend, het voornaamste is, dat ze een volledig verenpak hebben.

Groetjes, Tara

Anita1

 ;D hoi tara.
ik heb daar ook aan zitten denken..
en dan gewoon vaker eruit halen,om ze toch goed tam te krijgen??
want de mensen die ze gekocht hebben allemaal.die willen graag een handtam valkje snap je?ik neem aan dat ze wel 1 uur per x eruit kunnen..
en dat 3x per dag??
knuff anita

Tara

Hoi Anita,

dat kan je idd doen hoor :).
Dan worden ze heus tam ;).

Groetjes, Tara

Karin

Ik zou ze gewoon bij de ouders laten zitten en als ze 5 1/2 week zijn naar binnen halen, kijken of ze zelf al kunnen eten. Je kunt ze dan een keer of 2 per dag één voor één er even uithalen ( niet alle 9 tegelijk hoor, daar krijg je spijt van !  ;D ;D ;D ) en dan worden ze ook prima tam hoor. Veel minder risico voor de jongen én het scheelt je ook een hoop werk ! Je hebt ze toch altijd al dagelijks er even uitgehaald ? Dan moet dat lukken hoor.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Anita1

 ;D dan je karin!!
dat is een goed idee.want ik zat al te denken als ze uitvliegen moet ik ze dan ook bij de ouders laten??
dan kan ik ze bijna niet pakken toch?
ja ik heb ze nu 2x per dag eruit.ze kruipen al tegen me aan zooo lief.
en karin...bedoel je met 5 en half week helemaal naar binnen halen? of dan juist per stuk wat je zei??
knufff anita

Karin

Ik doe het steeds per 2. Dan zet ik ze dus in een aparte kooi. Als ze uitgevlogen zijn ( meestal met 4 1/2 week ) laat ik ze dus nog gewoon bij de ouders en haal ik ze 1 of 2 keer per dag er even uit, meestal als het wat donkerder is, dan zijn ze rustiger.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Anita1

10 mei 2005, 20:43:09 #7 Last Edit: 10 mei 2005, 20:44:52 by Anita1
  ;D dank voor je snelle reactie hahaha
maar ben niet klaar nog...als je ze per 2 in een kooi zet he? doe je ze dan nog terug naar de ouders?
of doe je dan handopfok??
of een paar uurtjes binen en terug??
knufff anita ps oooow sjit hahaha ik snap het al..nog ff keer opnieuw gelezen.dank je karin.je bent een schat! knuff

Karin

Graag gedaan  ;D En als je nog meer vragen hebt geef je maar een gil. O ja, tip : Als ze eenmaal vliegen laat ik dat maar een dag of 2 toe. Daarna laat ik ze er alleen nog uit als het donkerder is, anders wordt je echt gek ! Krijg je ze nooit meer te pakken en zitten ze met zijn alle heel hoog " nananananana" tegen je te zingen  ;D Vliegen moeten ze dan maar bij de nieuwe eigenaar doen. De eerste 2 dagen lukt het nog wel om ze terug te krijgen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Anita1

 ;D okeee dat was mn vraag dus hahaha karin.dus als ze vliegen naar binnen halen?
in de kooi houden?
of hoe? haha knuffie

Karin

Ik bedoel dus als je ze normaal uit de kooi haalt om ze aan je te laten wennen ( die 2 x per dag dus ) en ze kunnen vliegen ( dus niet uitvliegen, uitvliegen is dat ze uit het blok komen, vliegen zijn echt rondjes vliegen en dan lekker ergens heel hoog gaan zitten  ;D ) dan laat ik dat maar 2 dagen toe. Dan hebben ze goed hun vleugelspieren kunnen testen. Ik haal ze er dan alleen nog maar uit als het schermerd, dan vliegen ze niet zo ver op  ;D Blijven ze lekker bij me zitten knuffen. Ik heb al mijn valken natuurlijk binnen zitten, dus ik weet niet of het voor jou te doen is. Jij hebt ze buiten zitten toch ? Dan misschien ´s avonds een stoel in de volière en ze dan bij je pakken ?

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Anita1

 ;D ;D ;D hahahaha die karin...met een stoel???
dan tig x verschuiven haahaha zie je ut voor je?
ik moet maar ff kijken wat echt het beste is.rond welke tijd vliegen ze meestal uit?
4 en halve week??
nou dan heb ik nog wel ff te gaan voor ze zelfstandig eten...
hopleijk kan ik ze dan idd nog pakken.want ik wil ze echt graag wel wat tam afleveren.
maar we zien wel.in ieder geval doe ik ze vanaf 4 weken per 2 hier in een kooi.
en ik heb er 2.
dus ze kunnen per 4 naar binnen dan.
das wel mooi.
de rest groei ik wel naar toe.
knufff en thnx kanjerr anita