Mijn valkparkiet doet soms heel raar.....

Gestart door Angeliqueros, 2 december 2002, 02:48:15

« vorige - volgende »

Angeliqueros

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier! Mijn valkparkiet Paulie (vrouwtje, nu ongeveer 8 maanden oud) heb ik gekregen toen ie 4 weken oud was, ik heb 'm zelf gevoerd en hij is best wel tam. De laatste tijd doet ie alleen af en toe heel erg raar en ik weet niet hoe dat komt..... Ik heb al in verschillende boekjes gekeken en hier op de site, ook ben ik met 'm langsgeweest bij de dierenwinkel waar hij vandaan kwam, maar zij konden me ook niks vertellen....

Dit is het probleem: af en toe gaat ie heel erg krampachtig zitten, alsof hij pijn heeft. Zijn lijfje is dan helemaal horizontaal en hij drukt zijn kontje naar achteren, ook maakt ie dan geluidjes. Je mag 'm dan niet aaien en alles wat in zijn buurt ligt (waar ie normaal aan wil knagen) heeft hij geen aandacht meer voor. Soms is het na een halve minuiut weer voorbij en soms duurt het langer...

Weet iemand wat dit is?

Alvast bedankt!

Veel liefs van Angelique

Paul

2 december 2002, 04:55:04 #1 Last Edit: 3 december 2002, 04:52:26 by Paul
Hoi Angelique,
Het lijkt er op dat je een vrouwtje hebt en dat ze een ei probeert te leggen.
Wat jij beschrijft lijkt daar precies op.
Zeker met de eerste eieren kunnen ze wel last krijgen maar na er een aantal gelegd te hebben zal het steeds beter gaan.
Wel oppassen dat ze wel een ei gaat leggen want als het eitje vastzit kan ze legnood krijgen.
Je zou een beetje slaolie op haar Cloaca (geslachtsdeel van de vogel) kunnen smeren dat helpt vaak met leggen als het niet wil.
Alleen heb je dan wel een week lang een valkje wat naar frituur ruikt :-)
Maar belangrijkste is dat je valkje geholpen is.
Je kan ook even op de site kijken hier bij gezondheid en dan op legnood klikken.
Laat ons even weten hoe het afgelopen is.
Trouwens een slechte zaak dat de dierenwinkel je dit niet kon vertellen, blijk dus dat die helemaal niks afweten van de dieren die ze verkopen  >:(

Groetjes,  Paul

Angeliqueros

Hoi Paul,

Bedankt voor je e-mailtje! Vreemd, want bij de dierenwinkel hadden ze wel gezegd dat ze nog veel te jong is voor eitjes te leggen en toen ze naar haar hadden gekeken zeiden ze dat er nog helemaal geen sprake was van een ei... Nu snap ik er helemaal niks meer van....

Maar ik zal je tip in ieder geval uitproberen! Bedankt! Is dit trouwens gevaarlijk? Ik bedoel: als het ei er dan nog niet uitkomt?

Nogmaals bedankt en groetjes van Angelique

Angeliqueros

Trouwens, ze doet dit nu al een tijdje.........

Angelique

Lique

Beste Angelique,
Je valkje heeft blijkbaar zin om te paren. Zo gaat het popje zitten zodat er een mannetje op kan om zich voort te planten.
Ze legt de kop achter in de nek en ze gaat dan zachte piepgeluidjes maken. Er is niks ernstigs aan de hand, maak je maar geen zorgen.

Groetjes @ngelique[/glow]

Angeliqueros

Hoi Angelique,

Bedankt voor je reactie, ik ben nu wel weer gerustgesteld! Ik wist het nu alleen even niet meer, want de ene zegt dat het een eitje is en de ander weer niet. Maar ik inderdaad dat het dan geen legnood is, want het lijkt me dan wel dat Paulie er constant last van zou moeten hebben en dat is niet!

XXXX
Angelique

Johan Cox

Inderdaad, onze vrouwtjes parkiet heeft de zelfde "kuren". Een paar weken later lagen er 4 eieren in zijn kooi. Je hoeft je echt niet druk te maken dit is allemaal heel natuurlijk. Probeer maar eens op het uiteinde van zijn lijfje te strelen. Ons vrouwtje raakte daar heel opgewonden van.

Gr