27 april 2024, 22:07:44

Schudden met zijn kopje

Gestart door Shirley, 23 januari 2003, 13:04:10

« vorige - volgende »

Shirley

Hoi allemaal,

Ik ben de laatste tijd veel bezig geweest met mijn valkje. Hij niest nl heel erg veel, kreeg hierbij voorheen ook schuim op de ogen, maar dat schuim is gelukkig verdwenen. Verder maakt hij als ij gaat slapen allerlei rare geluiden, een beetje knarsend geluid. Ik ben al meerdere malen naar de dierenarts geweest en hij heeft al medicijnen tegen een eventuele infectie gehad en tegen ook tegen een eventuele schimmelinfectie. Ook heeft hij vitaminie druppels gehad. Niks heeft geholpen. Ik heb hieover weer contact opgenomen met de arts en die zegt dat het gewoon kan zijn dat hij oud is. Mijn valkje is nu 9 jaar, zo oud is dat toch niet? Hij krijgt nu geen medicijnen meer, want hij is verder net zo druk als altijd. Wat hij wel steeds vaker doet is als ik tegen hem fluit hij heel hard met zijn kop begint te schudden. Echt heel vreemd, lijkt wel alsof het pijn in zijn kopje doet als er gefloten wordt. Heeft één van jullie enig idee wat dit is? :-/ En nee ik fluit niet vals, hihi. :D

Groetjes Shirley

Paul

Hoi Shirley,
Dat schuim op de oogjes is natuurlijk niet goed maar dat is gelukkig over :-)
Dat knarsende geluid, maakt ie dat met zijn snavel?
Zo ja, dan is het juist goed dat ie dat doet want dan heeft ie het reuze naar zijn zin, dat doen ze namelijk alleen als ze zich lekker voelen dus hopen dat je dat bedoeld.
Het schudden met het kopje is ook normaal, dat doen veel meer valkjes, van de 9 hier doet er ook eentje dat.
Het heeft te maken met de hoge tonen heb ik laatst op het forum gelezen dus dat is niks om je zorgen over te maken, daar worden ze oud mee :-)
En 9 jaar is niet zo oud hoor, ze kunnen gemiddeld makkeliijk 15 jaar worden maar 20 jaar is ook geen uitzondering.
Dat niezenkan komen doordat ie stofjes naar binnen krijgt als ie zijn veren verzorgt of door iets anders wat stoft.
Gebruik je schelpenzand op de bodem?
Als dat zo is kan je eens wat anders proberen want dat is ook slecht voor je vogel.
Er zijn van het merk esve cotbo-korrels als bodembedekking en dat stuift ook minder of je kan beukensnippers gebruiken, beide kan je gewoon in de dierenwinkel krijgen meestal.

Groetjes,  Paul

Groetjes,  Paul

Shirley

Hoi Paul,

Heel erg bedankt voor je reactie.
Hij maakt het knarsende geluid inderdaad met zijn snavel, ben blij te horen dat hij dit doet omdat hij het naar zijn zin heeft. :)

Ik ga straks in ieder geval gelijk naar de dierenwinkel om wat anders te halen voor de bodem van zijn kooi. Ik gebruik inderdaad schelpenzand, kan inderdaad zijn dat hij daar nu last van heeft.

Nogmaals bedankt ! ;)

Paul

Hoi Shirley,
Blij te horen dat hij dat geluid met zijn snavel maakt, van mij doen er ook heel veel dat regelmatig en het is toen op het forum ook besproken omdat niemand wist wat het betekende.
Ik dacht altijd dat ie zijn snavel aan het slijpen was door de twee helften over elkaat te knarsen maar op een engels talige site stond dus dat ze het dan fijn naar hun zin hebben :)
Het kan in elk geval geen kwaad om andere bodembedekking te nemen want met zand loop je ook het gevaar dat het in de oogjes komt en gaat ontsteken en misschien had je valkje daar laatst dus ook las van met zijn oogjes.
Zand geeft ook veel meer rommel tijdens opruimen dan andere bodembedekking.
Je moet alleen wel maagkiezel of vogelgrit in je kooi hangen als je dat nog niet had want ook met zand hebben ze dat toch nodig maar soms halen ze wel eens wat uit het zand en dat kan dan helemaal niet meer.
Laat even weten of het beter met je valkje gaat als je een andere bodembedekkig gaat gebruiken.

Groetjes,  Paul

Shirley

Hoi Paul,

Mijn valkje niest al veel minder sinds ik beukenhout onder in zijn kooi heb liggen, ik heb wel een klein hoopje schelpenzand erbij gelegd in een klein hoekje, omdat hij het maagkiezel niet eet...hij gaat nu netjes naar dat kleine hoopje schelpenzand en eet daar van...

Ik ben gisteren echter wel erg geschrokken, hij zat de hele tijd met zijn snavel open adem te halen en dacht in eerste instantie dat hij zich misschien wat aanstelde en aandacht wilde trekken, omdat ik veel met een andere vogel bezig ben geweest die ziek was. Toen mijn valkje een stukje ging vliegen deed hij zijn bekje wagenwijd open en bleef zo enkele minuten adem halen. Ik was helemaal over de flos, want het was een angsaanjagend gezicht, leek alsof hij ieder moment van zijn stok ging vallen. De andere vogel is nu weer beter en is weer terug naar zijn eigen huisje, mijn valk ademt sindsdien weer normaal en is ook gewoon fit...zou het kunnen zijn dat hij op deze manier aandacht wilde trekken, of zou hij toch ziek zijn? Hoop het niet...in ieder geval ben ik blij met je tip over de bodem en het werkt echt...benheel erg blij dat hij niet meer zoveel niest...en inderdaad, het geeft minder troep bij het verschonen van de kooi.

Nogmaals bedankt...

Groetjes,
Shirley ;)

Peter

Hoi Shirley,

Bij ons hebben de valkjes het ook heel soms dat ze heftig ademen het lijkt wel dat ze honderd kilometer gevlogen hebben. Terwijl ze bijna niet gevlogen hebben en toch "raar" ademen. Maar daarna is het ook weer over. Het geen antwoord maar ik dacht toch van meldt het even dat die van ons het ook heel heel soms hebben.

Groetjes,
peter

Paul

Hoi Shirley,
Ik ben in elk geval blij dat de andere bodembedekking geholpen heeft met je valkje :-)
Er zijn trouwens verschillende soorten maagkiezel.
Ik heb laatst van cd een pak vogelmineralen met maagkiezel gekocht van het merk CeDe en dat waren ook erg fijne stukjes en misschien dat je valkje dat wel eet want ze hebben het wel nodig.
In schelpenzand zit wel het een en andere en hoop dat dat genoeg is voor je valkje.
Mandy had het laatst ook over iets wat van schelpen gemaakt was in plaats van maagkiezel en dat was ook goed begreep ik.
Dat je valkje even met zijn bekje open zit hoeft verder niet ernstig te zijn, als het wel erg was had ie er namelijk na een dag ook nog last van en het is nu gelukkig over.
Ze kunnen wel eens hebben dat er wat blijft steken, iets van een zaadje of iets anders waar ze dan even moeite mee hebben maar zo te zien heeft het zich bij jou vanzelf opgelost gelukkig :-)

Groetjes Paul

Shirley

Hoi Paul en Peter,

Bedankt voor jullie reacties. Het gaat goed met mijn valkje en hij is weer zo fit als wat. Het leek inderdaad ( Peter) of hij ik weet niet hoebeel kilometer gevlogen had. De laatste paar dagen is hij weer lekker druk en vliegt veel, zonder dat ij daarna met zijn bekje open zit. Ik ben weer helemaal gerust gesteld, dit natuurlijk mede door jullie antwoorden en tips.

Groetjes,
Shirley ;D

Peter

Hoi Shirley,

Fijn om te lezen dat nu weer goed gaat met je valkje!

Groetjes,
Peter

Mireille

TEXTHallo allemaal

Mijn vriend en ik hebben ook een hele lieve valkparkiet genaamd Joepie.
Ze is dol op kriebelen,papier, planten en op ons !
Ook Joepie schudt weleens met haar hoofdje, net alsof ze een aantal keer "nee" schudt achter elkaar.
Als ze dus zo schudt met haar hoofdje is er dus niks aan de hand ???
Er werd net bij een ander onderwerp gemeld dat je moet uitkijken met inkt van bijvoorbeeld krantenpapier, aangezien onze Joepie daar niet vanaf kan blijven: is het erg gevaarlijk ?


ps Leuke en informatieve site: ga zo door!
Groetjes Mireille