5 mei 2025, 18:41:34

Eerste keer een nestje

Gestart door ch_jansen, 8 mei 2005, 10:41:52

« vorige - volgende »

ch_jansen

Hoi allemaal, ik heb twee valkparkieten (vorig jaar gekocht als koppeltje dus ik hoop dat het er ook een is). Een paar weken geleden begonnen mijn valkparkieten interesse te hebben in de broedblokken in de volière. Misschien omwille van de zebravinkjes die toen met jongen zaten. Een van de valkjes heeft resoluut een nestbak uitgekozen en zit er meestal ook in. Wanneer ze eruit komt wordt er meestal ruzie gemaakt met de andere valkparkiet. Die kruipt bovendien af en toe in een ander broedblok. Vandaag heb ik gemerkt dat mijn valkje met drie eitjes zit, nochtans heeft die geen nestmateriaal gebruikt maar ze gewoon gelegd in de bodem van mijn nestbak (holle berk). Ik heb mijn valkjes nog nooit zien paren en ook nog nooit zoveel achter elkaar zien zitten. Wat mag ik hier van verwachten ? Iemand goeie raad voor een beginner ?

Riny

Hallo
Een valkparkiet maakt niet zelf een nest.
De eigenaar moet dat doen als die de nestkast in de voliere/kooi hangt.
Dus als jij dat niet gedaan hebt is het vrij normaal van je koppeltje dat ze zo reageren.
Groetjes Riny :D :D :D

Anita1

;D hoi hoi,
je kan het beste wat zaagsel erin doen
en dan een flinke laag en goed aandrukken.
dat ligt wat prettiger ook.
ze kunnen ook wippen in een broedhok hoor.
hebben ze bij mij ook gedaan 1 koppel.
had ook ineens eitjes,en heb nu 5 jonkies.
maar kan ook nog dat de eitjes onbevrucht zijn.dan zal je ze moeten schouwen.staat hier op het forum hoe je dat kunt doen.
veel succes ermee.knuff anita ;D

ch_jansen

Jeezes ... jullie reageren snel zeg. Echt tof. Leg ik best nu nog nestmateriaal in het broedblok nu er al eitjes zijn, of laat ik het maar best zo ?

Thnx.

Anita1

;D hoi leg er maar nest materiaal onder.
was ff goed je handen,dan kan je de eitjes erop leggen.
succes anita

jokelouwe

Ik was heel benieuwd wat je dan op de bodem hebt liggen.
Kan iemand mij dat vertellen?
wat is het beste en hoeveel?
groetjes Joke

ch_jansen

Bedoelde je op de bodem van het hok ? Wat houtsnippers (gekocht in vogelzaak in een zak), tkjes van een berk en van een eik en er ligt ook wat kleine rommel van stro. Ik dacht de strosnippers nu in de nestbak te leggen, maar ik wacht liefst tot de valkparkiet een keer van zijn nest is.

Groeten,

Chris.

Is het een normaal gedrag dat mijn valkparkieten elkaar verjagen nu mijn pop eieren aan het leggen is ? Elders in het forum lees ik dat mannetjes en vrouwtjes het broeden delen ?

jokelouwe

nou ik weet dat ze het samen doen (broeden)
En ja ik bedoelde in het nestblok.
want het lijkt nu op ze stikken in wat ik er nu in heb, dus ik weet het niet meer.
Ik heb er nu turf in, ik dacht dat goed was maar het blijkt nu niet zo te zijn.
groetjes Joke

Riny

Hoy Joke
Koop maar houtkrullen en dan leg je er een laag van 6 cm in die je goed aandrukt.
Dit gebruik ik al jaren en werkt prima.
Wel goed aandrukken anders verdwijnen de eitjes onder de krullen.
Groetjes Riny :D :D :D

jokelouwe

en waar haal je die weg,??
Groetjes Joke