28 maart 2024, 20:40:39

Tips???

Gestart door angelina, 7 mei 2005, 19:55:10

« vorige - volgende »

angelina

Hallo,

Sinds gisteren ben ik in het gelukkige bezit van een heel lief valkje. Hij gaat als een tornado door het gewenningsproces heen. Gisteren wilde hij na een uurtje al zien wat er nu eigenlijk in dat huis gebeurde waar hij ineens terrecht was gekomen. Dat maakte hij kenbaar door heel hard te gaan roepen. Ook zijn eten en drinken heeft ie absoluut niet links laten liggen. En tegen de avond begon hij me al te roepen als ik de kamer ff uitliep. Helemaal goed dus voor een eerste dag lijkt mij. Vanmorgen is Zazou net zo lang aan het roepen gegaan tot ik uiteindelijk naast hem zat en toen was het weer goed. Zelfs met mijn hand in de kooi is geen enkel probleem. Alleen op die hand zitten was hij nog niet van plan. En dat geeft ook niet want hij gaat al zo snel dat ik me niet beter had kunnen wensen natuurlijk. Maar even uit zijn kooi zag hij weer wel zitten en ik vond dat ook geen enkel probleem. Ik heb hem geknipt meegekregen en lopend zou ik hem makkelijk kunnen volgen. Hij ging direct op onderzoek uit en liep op zijn gemakje het hele huis door. Helemaal goed en leuk natuurlijk. Totdat ik weg moest en hij zijn kooi weer in moest. Hem even oppakken is er niet bij en daarbij komt dat ie watersnel is. Uiteindelijk heb ik hem heel langzaam richting zijn kooi moeten drijven wat voor beiden niet leuk is natuurlijk. Nadat ik het kooideurtje gesloten had werd hij heel boos en maakte dan ook heel duidelijk kenbaar dat hij er weer uit wilde. Eenmaal weer thuis riep hij me wel weer vrolijk tegemoed en was zijn booshed wel weer voorbij.
Ik moest heel even in zijn kooi iets ophangen en toen presteerde meneer het om langs mijn arm naar buiten te glippen. Op zich best grappig natuurlijk dat hij dat lef heeft, maar er zit toch ook wel weer een andere kant aan want hem er weer in krijgen gaat niet zo makkelijk. Ik heb de tijd genomen en ben bij hem op de grond gaan zitten met een klein stukje trosgierst tussen mijn vingers.
Dat was toch te aantrekkelijk om te latten liggen en hij trok de stoute schoenen aan om het op te eten. Toch weer een stapje in de goede richting denk ik dan maar. Alleen verder tam maken vanuit zijn kooi is er nu niet meer bij natuurlijk nu hij het ontdekt heeft naar buiten te glippen via mijn arm.
Nu zal ik dit met heel veel geduld moeten doen als hij uit zijn kooi is. Hij laat het ook duidelijk merken wanneer hij het wel weer gezien heeft in die kooi en gaat dan heel hard roepen om aandacht en om te laten zien doormiddel van zijn klim en klauter gedrag en bij het deurtje zitten dat hij er wel weer uit wil . En dat doet hij kracht bij zetten door zijn kuif naar achteren te gooien en boos in zijn touw te bijten.
Zijn er mensen die mij hierin nog tips kunnen geven???

Alvast bedankt,
Groetjes Angelina.

Love birdies

ovide

Hoi Angelina,

Leuk he een valkje, ik heb er sinds eergister eentje; Yentl, 7,5 week. Echt een lieverd, maar vliegt wel elke keer weg wanneer hij op mijn vinger zit. Is jou valkje ook een jong valkje, of is hij al wat ouder en van een andere eigenaar geweest? Dat zou anders een hoop kunnen verklaren. Ik weet nog niet zo heel veel van valkjes maar ik denk, als hij van een andere eigenaar is geweest, dat je veel geduld moet hebben en consequent moet zijn. En ongewenst gedrag negeren. Wanneer je thuis komt bijvoorbeeld, en hij gaat krijsen, hem geen aandacht geven en niet uit de kooi halen. Wel even goedendag zeggen natuurlijk... wachten tot hij wat rustiger is, en dan aandacht geven en uit de kooi halen.
En misschien raar, maar misschien helpt het als je zorgt dat hij niet uit de kooi kan, alleen via jou hand. Bijvoorbeeld door een stuk karton iets groter te maken als het gat waar je je hand in doet, en daar een gat in het midden in maken. Dit kun je dan om je arm doen wanneer je in de kooi gaat, zodat hij er niet uit kan glippen. Een valkje is slim genoeg om na een tijd de associatie te maken met vinger en 'ik mag uit de kooi'.
Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen, veel plezier met je valkje.
Groetjes Nancy
Yana - 22-04-2006 - wildkleur, man
Smoey - 08-08-2006 - lutino, pop
Yunah - 29-01-2007 - cinnamon gepareld, pop
Zazu - 07-07-2008 - Gepareld, pop?

angelina

Hoi Nancy

Ik heb nog een jong valkje en ik ben dus de eerste( ook de enige) eigenaar. Zelf denk ik dat het gewoon een ventje met lef is maar dat maakt het in het verder tam maken wel een beetje moeilijker. Het is verder een super lief valkje en heerlijk aanwezig.

Groetjes, Angelina ;)

Love birdies