Zazou, Abu, Kiko en Stitch(Ik wil dit verhaal afsluiten)

Gestart door angelina, 8 mei 2005, 01:09:13

« vorige - volgende »

angelina

Hallo,

Sinds gisteren ben ik de trotse bezitster van mijn 1ste valkje. Mede dankzij mijn dochtertje heeft hij de naam Zazou gekregen.
Vorige week heb ik de knoop doorgehakt en vond dat ik na lang wikken en wegen best wel een valkje kon aanschaffen.
Zazou komt uit een dierenwinkel.
Wel een hele goede hoor. De meiden die hier werken zijn oprecht met alle aandacht voor de dieren en met de dieren  bezig. Een van de meiden bood aan een tijdje met het valkje aan de slag te gaan( voor zover dat dan zou gaan onder werktijd) zodat hij tenminste al handtam zou zijn als ik hem op kwam halen.
Dat leek mij een goed idee en aardig aangeboden natuurlijk.
Zazou liet gisteren bij binnen komst direct zien dat hij graag het naadje van de kous wil weten en klom dan ook vol overgave tegen zijn te kleine dierenwinkel kooitje op om te kunnen zien wie er binnen kwamen en wie wat deed. Eenmaal thuis aangekomen heb ik hem in zijn nieuwe en natuurlijk veel ruimere kooi vrijgelaten. Op een rustig plaatsje in huis gezet en lekker met rust gelaten.
Na zo'n reisje van de dierenwinkel naar huis zou hij vast wel ff tijd nodig hebben om bij te komen(dacht ik).
Maar dat was hij na een uurtje alweer zat.
Uit volle borst ging hij zitten roepen. Zodra de kamer deur open ging wrong hij zich in allerlei bochten in zijn kooi om langs mij heen te kunnen zien wat er allemaal in huis gebeurde.  Op dat moment had ik visite en vond dat dat gelijk te druk zou zijn voor hem. Toen de visite eenmaal weg was heb ik hem naar de woonkamer gehaald.
Vanaf dat moment was ie weer tevreden. Zijn nieuwsgieriheid om te kunnen zien wat er allemaal gebeurd werd even op een laag pitje gezet. Ik ben zelf naast de kooi gaan zitten en in eerste instantie kon je zien dat ie het toch nog wel wat eng vond maar hij wilde zich ook stoer houden.
En dat deed dan ook.  Hij klom stoer door zijn kooi. Liet zien wat je nog meer met vogelvoer kon doen en liet zich horen toen ik de woonkamer even uit liep.
Tegen de avond was ie natuurlijk bekaf door al dat macho gedrag.
Maar wat een goede eerste dag voor een valkje wat eigenlijk al zoveel heeft meegemaakt. Hij deed het allemaal.
Eten,drinken, roepen en stoer doen.  Heerlijk.

Vandaag begon meneer Zazou om 8 uur met roepen.
Hij hoorde de vogeltjes buiten en vond dat het wel eens tijd werd dat ie zelf op ontdekking uit kon. Met een grootse show liet hij op zijn manier zien dat hij uit de kooi wilde.
Maar ik dacht ja doei het is 8 uur en weekend. Ik ga weer slapen en jij bent straks aan de beurt.
Hij heeft het volgehouden om tot 10 uur door te gaan met roepen( want de aanhouder wint moet ie gedacht hebben.)
Vervolgens ben ik met een kop koffie weer naast de kooi gaan zitten en toen kalmeerde hij.
Zo heb ik nog een poosje gezeten en Zazou vond dat wel prima.  Na een uurtje heb ik de eerste poging gedaan om met mijn hand in de kooi te gaan.
Dat ging helemaal goed en er was niks aan het handje.
Maar erop zitten ho maar!
Ik had ook niks lekkers voor hem om het aantrekkelijk te maken dus hij moet gedacht hebben daar begin ik lekker niet aan, want ik heb al zoveel in zo'n korte tijd prijs gegeven.
En ik geef hem geen ongelijk.
Toch zag hij het uiteindelijk wel zitten op even uit zijn kooi te komen.
Mijn verwachting was dat hij toch wel op zijn kooi zou klimmen zodat hij in een veilige omgeving zou zijn wanneer er gevaar dreigde, maar ook daar dacht hij weer heel anders over.
Vanuit zijn kooi op de grond en heerlijk door het huis scharrelen gewoon alsof ie nooit anders had gedaan.
Omdat Zazou geknipt is hoef ik me nu nog geen zorgen te maken dat hij ergens tegenaan vliegt en kan ik hem al lopend ook goed in de gaten houden. ( straks als hij overal aan gewent is mag hij natuurlijk vliegen naar hartelust). Jammer genoeg voor Zazou werd het na een uurtje toch weer eens tijd om terug in zijn kooi te gaan omdat ik nu eenmaal ook nog andere dingen te doen had. En daar was hij het niet helemaal mee eens. Aangezien meneer besloten heeft zich niet zomaar gewonnen te geven moest ik met heel veel geduld hem uiteindelijk richting zijn kooi sturen en drijven.
Dat vond ik eigenlijk niet zo heel erg leuk en Zazou ook niet want toen ondervond hij dat vloerbedekking en nagels niet echt samen gaan.
Steeds als hij dacht nu moet ik maken dat ik wegkom bleef hij heel even haken met een nageltje. Gevolg: Een valkje wat boos werd op de vloerbedekking. Grappig gezicht hoe hij daarop reagerde maar ik kan me voorstellen dat hij het niet grappig vond. Na zo'n 15 tot 20 min zat hij na heel veel moeite in zijn kooi.
En daar was hij het niet mee eens. Hij voerde dezelfde show op als vanmorgen om alles op alles te zetten mij te overtuigen hem er weer uit te laten. Alleen nu werd hij ook een soort boos daarbij.

Na de boodschappen gedaan te hebben riep hij me alweer vrolijk toe toen ik in de keuken stond.
Speciaal voor hem heb ik nog wat dingen gekocht bij de dierenwinkel die overigens ook wel noodzakelijk waren hoor.
Ik moest even iets ophangen in zijn kooi en daar zag Zazou zijn kans om langs mijn arm zijn kooi weer uit te glippen.
Wat een lef zeg voor zo'n klein valkje wat net een dag aanwezig is. Maar hij heeft een sterk eigen willetje en drang om te laten zien hoe stoer hij wel niet is.
Moest wel lachen om zijn lef en heb hem vervolgens ook maar weer laten scharrelen want nu gelijk achter hem aangaan om hem die kooi weer in te krijgen zou zijn humeur er niet beter op maken.
Maar na 2 uurtjes vond ik het wel weer mooi geweest. Hij moest zijn kooi weer in want het werd tijd voor de stofzuiger en dat is niet verstandig met een losse valk in huis.
Ik ben zo dicht mogelijk bij hem op de grond gaan zitten met een stukje trosgierst. Dat zag er toch te aantrekkelijk uit om te laten liggen dus trok meneer weer de stoute schoenen aan en heel voorzichtig at hij uit mijn hand.
Das tenminste weer stapje vooruit want vanuit de kooi handtam krijgen zal nu wel moeilijk gaan nu hij een keertje ontsnapt is.
Maar na een klein kwartiertje moest ik hem toch weer richting kooi drijven met beleid.
Maar Zazou dacht dit is mij eens eerder gebeurd maar dat gaat me mooi geen 2e keer gebeuren en deed er vervolgens alles aan om zover mogelijk bij de kooi uit de buurt te blijven.
Klein , stoer en ook nog een bijzonder slim. Dat is Zazou.
Het heeft enige moeite gekost maar na een tijdje zat hij weer veilig in zijn kooi. En weer kwam dezelfde reactie als daarvoor.  Tegen mijn verwachting in vond hij die stofzuiger ook helemaal niet zo eng als ik had gedacht.
Vanavond nadat hij ong een uurtje of 4 weer in zijn kooi zat ging hij zijn showtje weer opvoeren om mij te overtuigen hem uit zijn kooi te laten. Ik vond dat ie vandaag alles bijelkaar al heel erg lang uit zijn kooi is geweest en gaf daar dus niet aan toe.

Nu zit hij heerlijk te slapen en ik raak tot over mijn oren verliefd op dit stoere macho valkje.

Groetjes ,Angelina

Love birdies

bobbie

Hallo Angelina,

Wat leuk dat je ook een 'verhaal' hebt geopend.

Gefeliciteerd hoor met Zazou. Wel een met een willetje lees ik al.

Ik zelf denk dat je er het meeste plezier aan beleeft als je hem eerst leert op je hand te stappen terwijl ie nog in de kooi zit. Iets lekkers in je hand in de kooi en je hand steeds iets verder weg houden, dan springt ie er vanzelf op na verloop van tijd. Daarna kan je in je ene hand iets lekkers doen en hem op je andere hand laten stappen zodat ie alleen op die manier bij het lekkers kan. Dan heeft ie geleerd op te stappen. Je kan er een woord aan koppelen.

Dat scheelt een hoop ellende met het weer in de kooi zetten, worden jullie allebei gestrest van.

Het is wel een heel leuk valkje zo te horen, een met een koppie er op.

Geniet maar lekker van hem en ik hoop dat je ons via deze site op de hoogte houdt.

groetjes, Nel :)

angelina

Hoi nel.

Ja het is er eentje hoor.
Hij weet precies wat ie wil.
Aan de ene kant leuk maar aan de andere kant ook minder want nu hij heeft ontdekt dat het buiten zijn kooi wel heel leuk en ruim is gaat het handtam maken heel moeizaam.
Hij wil er niets van weten als ik te dicht bij hem in de buurt kom in zijn kooi. Buiten zijn kooi heeft hij wel heel veel lef om heel dicht in de buurt te komen want die trosgierst is net even te lekker om te laten liggen. Nadeel is wel als je dan net een klein beetje vertrouwen heb opgebouwd dat gelijk de grond weer word ingeboord als hij zijn kooi weer in moet.
Vraag me af of ik er verstandig aan doe om hem voorlopig even maar niet meer uit zijn kooi te laten totdat hij doorheeft dat mijn handen hem echt geen kwaad willen doen en hij inderdaad op mijn hand komt zitten.
De wil is er wel wat als ik met een takje trosgierst onder zijn buikje kom dan gaat ie daarop zitten.
Ik zal zo af en toe weer eens een stukje schrijven.
En mocht je nog tips voor me hebben dan hoor ik dat graag.

Groetjes,
Angelina

Love birdies

gonnie

Hoi Angelina

Een pittig valkje die zazou , toen ik mijn valkje nieuw had heb ik hem alleen benaderd door mijn hand in de kooi te doen , na een paar dagen wat voer in mijn hand , nog wat daagjes later met trosgierst , en nadat ik hem een paar maal mocht knuffelen , heb ik hem uit eigen gelegen uit zijn kooi laten gaan , en buiten de kooi niks te eten gegeven ,zodat hij van de honger toch zonder dwang zijn kooi terug zou vinden , nu na 9 maanden is hij heel erg tam . s òchtens is hij er zo`n 3uurtjes uit . als ik s òchtens weg moet laat ik hem er pas uit  als ik terug ben , s àvonds mag hij er nog zo`n twee uurtjes eruit als ik thuis ben, als jij hem er uitlaat zodra hij schreeuwt went hij daar aan en schreeuwt , voortaan ten alle tijden , omdat hij eigenlijk de hele dag er wel uit wil . sucses met je nieuwe valkje.

Groetjes Gonnie




angelina

Hoi Gonnie.

Hij probeerd dan wel met een hele show te laten zien dat hij eruit wil maar er aan toegeven doe ik niet.
De keren die hij nu uit zijn kooi mocht waren op de momenten die hij niet verwachtte.
Dus als hij heerlijk rustig zat.
Toegeven aan zijn vertoning zou inderdaad fout zijn.
Ik geloof ook dat ik maar het best even helemaal opnieuw moet beginnen met Zazou.
Eerst wennen aan mijn hand in de kooi.
Want die vind hij nu toch echt niet zo heel erg aantrekkelijk omdat ik die ook gebruik om hem in zijn kooi te krijgen als hij weer in zijn kooi moet.
Zoals het nu gaat vanuit de kooi wennen gaat em waarschijnlijk niet worden.
Of Zazou het leuk vind denk ik niet, want zijn pogingen om eruit te kunnen zal hij niet laten.
Uiteindelijk komen we wel waar we zijn moeten maar helaas gaat het nu langer duren dan verwacht.

Groetjes, Angelina

Love birdies

bobbie

Hoi Angelina,

Wat heb jij een mooi valkje zeg  8), lieve Zazou  :-*
Ik heb hem/haar zien zitten vrijdagochtend bij Frehe. Heel relaxed en nieuwsgierig. Hij was totaal niet bang van mijn hand.

Bij VOORSTELLEN schreef je dat het een wildkleur was, maar dame, je hebt een schitterende bonte valk. ;D. Hij heeft niet zo heel veel geel maar hij is echt prachtig hoor. Hij heeft een geel sjaaltje om lijkt wel  :D

Aan Zazou zal je nog veel plezier beleven, die heb je binnen no-time supertam.

Groetjes, Nel :)

gonnie

Hoi Anelina

Nel schrijft dat ze je valkje zazou heeft gezien , maar mij is niet duidelijk waar ? ik wordt nu ook nieuwsgierig , dus kom op met de foto zou ik zeggen als dat kan .

Groetjes Gonnie




bobbie

Citaat van: gonnie op 17 mei 2005, 10:53:49
Hoi Anelina

Nel schrijft dat ze je valkje zazou heeft gezien , maar mij is niet duidelijk waar ? ik wordt nu ook nieuwsgierig , dus kom op met de foto zou ik zeggen als dat kan .

Groetjes Gonnie


Hoi Gonnie,

Ze moet nog wennen denk dat er wat in haar verhaal wordt geschreven  ;) ;D 8), waarschijnlijk vergeet ze er in te kijken.  ;) Ik zal het even voor je beantwoorden.

Angelina woont in dezelfde stad als ik en ook nog eens in dezelfde wijk. Ik heb Zazou in de dierenwinkel gezien. Mooi beessie hoor. Het is een bonte, niet bang en leergierig/nieuwsgierig. Daar heeft ze een leuk valkje aan.
Ik deed mijn hand bij de kooi en hij liep helemaal niet weg, kwam zelfs met zijn koppie er iets naar toe. Dat wordt me er een. :D

groetjes, Nel :)

Hoi Angelina,

Als je  Extra opties... aanklikt dan kan je het bovenste hokje aanvinken zodat als er in je verhaal geschreven wordt, je een e-mailtje krijgt thuis.

Groetjes, Nel (hoe is het met de mooie Zazou?)

angelina

Hoi nel en gonnie,

Nou daar benik dan eindelijk.
ik heb idd een poosje niet meer hier gekeken.
En dat nog wel bij mijn eigen stukje. Stom he.
Anyway ik ben er weer en ik heb gelijk even die optie aangezet zodat ik vanaf nu dan ook echt niets meer mis.
Thanks voor de tip nel.
En tja wat die foto betreft gonnie ik wil wel maar ( en dit klinkt heel stom) ik kom er niet uit hoe.
Ik heb ook geen digitale camera maar wel een aantal foto's op mijn comp staan die ik per mms naar mijn comp gestuurd heeft.
Dus als een van jullie mij kan vertellen hoe dan ga ik mijn best doen om het alsnog voor elkaar te krijgen.

Groetjes , Angelina ;)

Love birdies

bobbie

Hoi Angelina,

Is niet stom hoor, ik heb er ook een eeuwigheid over gedaan voor ik wist hoe ik foto's moest plaatsen. Het staat ook bij upload geloof ik, hoe het moet. In het kort zal ik het hieronder uitleggen:

- je klikt bovenaan de pagina upload aan
- je klikt op bladeren
   dan kom je in je comp bij je afbeeldingen. je opent dan de
   betreffende foto, dan kom je weer in de uploadpagina
- je klikt kopieeren naar forum of zoiets staat er
- je kijkt goed wat er staat bij de kopieerregel, schrijf het eventueel over.

Je gaat een berichtje plaatsen. Boven de lachebekkies staan plaatjes. De 2e van links is een fotolijstje, die klik je aan.
Dan tik je wat er in die kopieerregel stond.

Als je je bericht geplaatst (met verzenden) hebt dan staat de foto er.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Groetjes, Nel :)


angelina

En nu ik er dan toch ben kan ik net zo goed gelijk een stukje schrijven over Zazou.

Zazou is inmiddels alweer zo'n anderhalve week thuis na zijn uitje van 2 dagen naar de dierenwinkel.
Daar heeft hij even gezeten omdat het andere valkje waar hij mee binnen was gekomen uiteindelijk ziek terug kwam. En om het zekere voor het onzekere te nemen is hij 2 dagen daar geweest zodat hij geobserveerd kon worden. Gelukkig bleek Zazou niet ziek en kon hij na 2 dagen weer naar huis.
En daar waren we ( mijn dochtertje en ik) heel blij mee want het was wel ineens ernstig stil in huis. Ik heb nog wel andere dieren in huis maar die zijn minder aanwezig en als er dan zo'n klein herrie schoppertje in huis is en ook ineens weer weg is dan ga je dat missen. Na zijn thuiskomst heb ik Zazou weer een poosje met rust gelaten net zoals ik dat de eerste keer deed. Ik had me ook voor genomen weer van voor af aan te beginnen. Eerst weer even apart gezet, maar daar was hij het gelijk al niet mee eens. Hij wilde in de huiskamer en daarmee uit. Eenmaal in de huiskamer werd hij rustig en ging alles op zijn gemak zitten bekijken vanaf zijn voerbakje.
Dat is zijn favoriete plekje en daar wil hij alleen maar vanaf komen om te eten, drinken, strekken of een andere bezigheid.
Vanaf daar heeft hij waarschijnlijk het beste zich op alles.
Na een dag of 2 ben ik weer heel langzaam begonnen met door de tralies heen trosgierst te geven.
Hier liet hij al snel in merken van Hey dit ken ik.
Ondertussen terwijl ik andere bezigheden in huis had floot ik steeds het bouwvakkers fluitje. En heel langzaam aan kwam er in de loop van de week een klein beetje vorm in dat roepen van hem.
Toontje hoger hier en een toontje lager daar.
Erg grappig om te horen hoe hij probeerd er wat van te maken. Ook met mijn hand in de kooi vond ie helemaal goed.
Hij heeft al eens eerder ontsnappings pogingen ondernomen en dat ging hem goed af.
Dus steeds volledig op mijn hoede van zijn slimme streken ging ik aan de slag met hem.
Eigenlijk ben ik daar nog niet zo heel ver in gekomen want hij heeft echt een eigen willetje en peinst er niet over iets te doen waar ik op dat moment zin in heb.
Geduld dus. Engelen geduld. Vandaag moest ik bellen en Zazou vind het reuze interresant er lekker doorheen te tetteren als ik zit te praten. Soms niet zo heel leuk maar ik kan me er over het algemeen goed voor afsluiten en laat me dan ook niet van de wijs brengen.
Toch lukte het Zazou vandaag m'n aandacht te trekken terwijl ik midden in een vrij serieus gesprek zat.
Vanaf het moment dat ik ging zitten bellen begon meneer te tetteren. Hoe harder hoe mooier. Maar opeens vanuit het niets deed hij zomaar het bouwvakkers fluitje. En niet 1 keer maar 3 keer zodat het bewijs ook gelijk geleverd was dat dit geen toeval was.
Daar reageerde ik vol trots op natuurlijk. En daarmee had Zazou het ook gelijk voor elkaar dat degene die ik sprak ook happy te stemmen.  Na dit gesprek dacht ik even lekker bij de kooi te gaan zitten en weer verder te gaan met het wennen aan mijn hand. Maar vanuit het niets ondernam hij een ontsnappings poging en die lukte.
Hmmm met voorbedachte rade zou je bijna denken. Nu vind ik het geen probleem hoor als ie uit zijn kooi is maar het is wel een probleem hem er weer in te krijgen. Van 2 uur tot Half 7 heeft ie over de grond lopen keutelen. Het liefst zo dicht mogelijk bij de radio, want muziek vind hij toch wel machtig interresant.
Vooral als je meezingt en ga dansen dan lach je je krom met hem. Nou ja uiteindelijk brak er toch een tijd aan dat hij echt weer in zijn kooi moest en daar had Zazou natuurlijk geen zin in. Ik ben bijna een uur bezig geweest hem met zoveel beleid als mogelijk was hem weer in zijn kooi te drijven.
Uiteindelijk de kooi op zijn favoriete plekje in de huiskamer neergezet en hem heel langzaam daarheen gedreven. En nog een keer, en nog een keer. Hahaha je snapt het al dat was een niet zo'n eenvoudig klusje, maar het is me gelukt.
Eenmaal in zijn kooi werd hij heel boos en liet duidelijk merken dat hij dit dus niet leuk vond.
Maar eenmaal afgekoelt ging hij heerlijk zitten eten en drinken en toen wa shet allemaal weer goed.
Nu zit hij weer te doezelen op zijn voerbakje alias uitkijktoren en ziet er helemaal tevreden uit.
Nou dat waren ze weer de laatste ontwikkelingen van Zazou.

Groetjes, Angelina ;)

Love birdies

angelina

Hoi Nel.

Bedankt voor de tip ik ga het gelijk ff proberen.

Groetjes, Angelina ;)

Love birdies

angelina

C:/documents and settings/angelique/mijn documenten/mijn afbeeldingen

Zazou

Love birdies

angelina

foutje het lukt om de een of andere reden niet.

Groetjes, Angelique

Love birdies

KoosjeTweety

Hoi Angelique ....
Wat beschrijf je je valkje leuk! Heheh heel herkenbaar hoor ... de twee oudste van mij laten zich ook niet makkelijk terug in de kooi zettenhoor ;)

Maar als je je foto nu upload dan kan je hem er wel opzetten.
Als je op reageer klikt en dan op upload moeten ze dr wel op komen :)
En anders mag je ze wel mailen dan zet ik ze dr wel voor je op.
westiepetra@hotmail.com

Ga zodoor met je valkje :) Volgens mij word dat een heerlijke dondersteen :)
9 Weken te vroeg!
Maar ze maakt het goed