11 mei 2025, 13:13:04

geelwang jong doet roodrug na!!

Gestart door Yvonne_R, 7 mei 2005, 18:22:50

« vorige - volgende »

Yvonne_R

Hoi Marlies,

Leuk om te horen dat je ook een koppel geelwangen hebt, ik begon zo langzamerhand te denken dat ik een van de weinigen was hier op het forum.

Echt tof dat die van jou wel goed op de eitjes blijven zitten, nu maar duimen dat ze de jongen straks ook goed grootbrengen.

Die van mij gingen in het begin wel op de eitjes zitten en waren idd allebei niet uit het broedblok te krijgen. Totdat wij erachter kwamen dat ze naast de eitjes gingen zitten ipv erop!
Verder gingen ze dus 's nachts wel van het blok af.
Momenteel zijn ze uitgebroed denk ik, ik heb in ieder geval al 3 jongen van hun verkregen en er liggen nog 3 eieren onder ander koppels. Ze zijn dus in ieder geval vruchtbaar, eerst hadden ze nl ook al 6 bevruchte eitjes gelegd, alleen deze zijn jammer genoeg uitgedroogd. :( :(

Ik wil ze nu eerst rust gunnen en doe ze dan ook binnenkort in de buitenvoliere, kunnen ze gelijk aan hun conditie gaan werken. ;)

Laat je nog even wat horen als de eitjes uitgekomen zijn en hoe het dan gaat. Als het echt zo'n goed koppel is moet ik misschien maar een jong bij jou vandaan halen ;D

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

Hoi Anita,

Ik hoop voor je dat ze nog een keer weer eitjes gaan leggen. Bij mij ging het net zo hoor, ondanks alle waarschuwingen wou ik toch proberen er tenminste 1 jong uit te kweken. Dat is me gelukt, wel dankzij een pleegkoppel maar goed. Het begin is er. Laat je ze nog een keer weer broeden? Ik bedoel als iemand ze wil kopen kun je altijd zeggen dat ze net eitjes hebben gelegd toch.

Ik heb er ook over getwijfeld ze weg te doen, maar het is zo'n mooie mutatie! En als we ze nu allemaal massaal weg doen dan wordt er natuurlijk nooit een goede vogel gekweekt.
Vandaar dat ik eerst een stapje terug wil doen door een (split) geelwang man tegenover een wildkleur/lutino oid pop te zetten. Ik verwacht van die pop dat ze goede eigenschappen heeft en hopelijk lukt het via deze weg een goede vogel te kweken. En dan maar hopen dat deze het weer doorgeeft aan zijn nazaten. Maar dat is nog toekomstmuziek, mijn 3 jongen moeten eerst maar groot worden en dan kijken we wel verder.

Succes met je valkjes en ik duim voor je dat ze toch nog een keer weer beginnen.

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

Oke, ik had dus echt verkeerd begrepen. Sorry hoor! :-[

Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

Tja, hoe leg je dat nu uit ??? ??? ???

Het is een beetje een vibrerend geluidje, als je begrijpt wat ik bedoel. De mannetjes kunnen trouwens erg mooi zingen voor hun vrouwtjes, met name in het broedseizoen. Als je meerdere koppels hebt (zoals wij) dan gaat dat soms echt tegen elkaar op, wel grappig. Ze kunnen helaas niet met meerdere koppels samen worden gehouden in het broedseizoen want dan kunnen ze erg agressief worden.

Het is in ieder geval niet zo'n krijsend en wat harder geluid wat een valkparkietje kan maken. Maar ja nu staat ie bij ons in de huiskamer naast de kooi met onze 2 huisvalkjes. En deze doen dus bouwvakkersfluitjes en katten (of zoiets) en 1 probeert een beetje te praten. Daarnaast schudt ie op bepaalde muziek heel hard met zijn koppie heen en weer. Ben dus wel benieuwd wat onze geelwang daar weer allemaal van opsteekt ;D ;D

Yvonne's valkenparadijs!

♪ Marlies

Hoi Yvonne,
De jonkies zijn nog niet geboren, maar tot nu toe gaat alles nog goed. Hoe oud is jouw pop, misschien dat dat er iets mee te maken heeft ? Ooit moet het toch een keer goed gaan.
BIj ons zitten ze binnen in een broedkooi van zo'n 1m20 bij 50 cm. Ze hebben dus ook alleen elkaar ,misschien dat dat wat uitmaakt. Ik weet het niet.
Ik zal je zeker op de hoogte houden.

Gr marlies

Yvonne_R

Hoi Marlies,

Als ik het goed heb zijn beide valkjes van 2003, overjarig dus. Maar ik weet niet zeker of er al eerder mee gekweekt is.
Ze zaten inderdaad ook apart in een hok in de garage. Het mannetje ziet er echt niet uit momenteel, beiden hebben ze bijna geen staart meer over en het mannetje is een beetje kaal op zijn koppie geworden. Vandaar dat ik ze nu eerst maar een poosje rust gun en lekker wil laten genieten van de buitenlucht. Wel moeten ze eerst heel hard aan hun conditie gaan werken ;)
Volgend jaar probeer ik het dan gewoon weer en hopelijk gaaat het dan wel goed. Ik bedoel, ik weet nu in ieder geval zeker dat ze vruchtbaar zijn.

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

Joepie!!! ;D ;D
Die andere 2 jongen zijn ook geparelde geelwangen. Toch wel een goede score al zeg ik het zelf dat ik uit een split geelwang man en een geelwang pop tot nu toe al 3 jonge geelwangen hebt gehad en geen splitvogels. Deze 2 jongen worden perfect verzorgd door het koppel valkjes dat dus steeds onbevruchte eitjes legt. Tezamen met nog een cinnamon geparelde witmasker jonge die echt enorm is. Deze is maar een week ouder maar lijkt bijna 2 keer zo groot. Hij is zelfs groter dan het geelwang jong dat ik met de hand bijvoer, terwijl deze echt een week ouder is.
Ik vermoed dan ook dat deze toch op het laatst al wat minder gevoerd is door de roodruggen, met name vlak voor de man doodging. Maar goed ook dit jong doet het nog steeds goed hoor, begin nu zelf al een beetje te pikken in het voer.

Groetjes yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

♪ Marlies

Hoi yvonne , wat goed zeg.
Ik hoop dat het bij mij ook goed komt. het eerste eitje is 20 april gelegd, dus we zitten nu op 24 dagen. Ik was een beetje ongeduldig denk. Dit weekend zou dan toch het eerste eitje uit moeten komen. We wachten maar af.
Bij m'n tweede koppel geelwangen zijn de eitjes onbevrucht, ik denk dat ze nog wat te jong zijn, het zijn nl. late jongen van 2004.
gr marlies

Yvonne_R

Hoi Marlies,

Ik zal voor je duimen ;)
Die andere kunnen idd wel wat te jong zijn nog.

Mijn koppel geelwangen vliegt inmiddels in de buitenvoliere.
Nou ja vliegen.........maar dat komt nog wel. voor je het weet zijn ze weer in topconditie. Het kan zijn dat ik er dan over een paar weekjes toch nog weer een blok in hang om te kijken wat ze dan gaan doen.

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

Joepie ;D
De andere 2 geelwangeitjes zijn gister en vandaag ook uitgekomen! Nu maar afwachten of dit ook weer zuivere geelwangen zijn of toch splits of helemaal geen split.
In totaal heeft het koppel al 5 jongen voortgebracht!
Helaas niet grootgebracht, maar wie weet komt dat ooit nog eens.

Groetjes yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

Hoihoi!

Ik heb ook zoveel te vertellen over mijn valkjes, waaronder dus deze geelwangen, dat ik maar besloten heb een dagboek te gaan bijhouden. Yvonne's valkenparadijs genaamd. Als jullie meer willen weten dan weet je me te vinden......

Groetjes Yvonne

De 2 cinnamon geparelde geelwangen...

De geparelde geelwang die ik gedeeltelijk met de hand heb grootgebracht.

Yvonne's valkenparadijs!