24 april 2024, 09:16:04

hele kleine zwarte (?) puntjes

Gestart door plankie, 19 april 2003, 18:27:58

« vorige - volgende »

plankie

Hoi iedereen

Precies een week geleden hebben mallemeid en ik Charly gekocht als maatje voor de bijna 11 jaar oudere Jakko

Volgens de winkel was hij (of zij) 9 weken oud. Hij is vrij tam en probeert niet direct te vluchten als ik hem oppak voor een kleine inspectie.

Gister viel het ons op dat charly hele kleine zwarte puntjes heeft in zijn veren. Het puntje zal niet veel groter zijn dan de puntjes die je op het scherm ziet  ;)
Het lijkt vast te zitten (verplaatst zich niet en is er niet af te halen)

Mijn vraag is: wat kan dit zijn?

Ik dacht even aan parasieten... als dit parasieten zijn wat kun je er dan precies aan doen?

(ps. 'k weet niet of dit hier goed staat of dat het onder verzorging hoort... als dat zo is mag ie wel verplaatst worden ;) )


Groetjes plankie en mallemeid, jakko en charly  ;D

Paul

hoi plankie en mallemeid, jakko en charly ,
Het zouden parasieten kunnen zijn inderdaad :-(
Je kan om dit te controleren een stukje wit papier onder in de kooi leggen onder zijn slaapplaats en de volgende dag liggen er dan een aantal van die puntjes op als het parasieten zijn.
Je hebt er spray voor waar je ze een paar keer mee in moet spuiten, onder andere spray 404 is zo'n spray.
Je moet dan wel alle vogels inspuiten en de kooi ook want het is best besmettelijk als het luis of mijt is.
Wel oppassen dat je de voer en waterbakjes even uit de kooi haalt als je gaat spuiten en deze oven schoon wassen en van nieuw voer en water voorzien.

Groetjes,  Paul

plankie

Geprobeerd maar niks bijzonders gevonden
wel veel schilfertjes, maar das normaal bij jonge vogels toch?

Kolkkie

Hoi Plankie

Ja dat is normaal.
Dat zijn deeltjes van de hulsjes die om de nieuwe veertjes zitten.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006