15 juni 2024, 22:46:04

baarmoeder

Gestart door Shelley Zuckerman, 5 mei 2005, 23:09:46

« vorige - volgende »

Shelley Zuckerman

 ???

Hallo,

Plots keek ik naar mijn valkje toen ze aan het eten was en zag ik iets roods uit haar cloaca steken. Als ik dichterbij kwam,besefte ik dat het  de baarmoeder was.
Wat is nu het beste dat ik kan doen voor we naar de dierenarts gaan ?

met vriendelijke groeten

shelley

Shelley Zuckerman

oei sorry
dom van me
ik was zo verschoten dat ik snel iet op het forum zette
het is dan een ingewand dat eruit is gekomen,ongeveer 2 cm groot
...
hulp nodig aub

mvg
shelley

Shelley Zuckerman

Ok dank je voor je hulp,al heb ik er geen goede hoop in/op...
groetjes
shelley

Paul

Hoi Shelley,

Het gebeurd wel vaker dat dat bij vogels gebeurd en de dierenarts duwt dat terug en dan word het soms een beetje gehecht.
Ik zou er inderdaad wel mee naar een dierenarts gaan en dan een die verstand heeft van vogels dan is het zo weer voor elkaar.
Volgens mij gebeurd het ook alleen bij popjes en met het leggen van een ei gaat dat wel eens fout.
Bel morgen eerst zo snel mogelijk dr Feld even op die kan het je precies uitleggen wat je moet doen dat is echt een expert.
Als je hem op zijn gsm belt 0652474724  dan spreek je in en hij belt je dan heel snel terug.
Ik durf zo niet te zeggen of je het zelf terug kan duwen ik heb daar helaas geen ervaring mee.

Sterkte met je valkje.

Groetjes, Paul

bobbie

6 mei 2005, 09:23:16 #4 Last Edit: 6 mei 2005, 10:57:14 by bobbie
Hallo,

Dit klinkt inderdaad als een cloaca die uitstulpt. Dit gebeurt door persen bij een ei moeten leggen of bij vogels die geleerd hebben alleen uit de kooi te mogen als ze eerst een poepje doen.

In ieder geval nu een dierenarts hierover bellen!

In acute gevallen duwen de eigenaren dit zelf weleens terug met ingevet pinkje. Ook moet er gezorgd worden dat als er niet direct iets kan gebeuren, het uithangende stukje beschermd worden door vet te maken. Hier is een en ander over te vinden op het internet. Ik heb een heel stuk in een boek staan, ik zal het even opzoeken. Op deze site staat het al een keer door mij uitgetypt, ik geloof bij dagboek van Astrid.

Ik kom zo terug.

Kan het zo gauw niet vinden. Het vet houden van de uitstulpende cloaca kan ook zijn dat ie vochtig gehouden moet worden. Ik weet het  niet precies meer. Bel maar een dierenarts die verstand heeft van vogels.
Succes.
Gr Nel

bobbie

6 mei 2005, 09:36:25 #5 Last Edit: 6 mei 2005, 09:42:01 by bobbie


HET STUK WAT IK TOEN HEB UITGETYPT STAAT OP DEZE SITE BIJ

DAGBOEKEN

PEPPER GESCHREVEN DOOR ASTRID OP PAGINA 6

NEL


Het is dus heel belangrijk op de kleur van de uitstulping te letten. Als hij paars kleurt is er stuwing en dient er direct ingegrepen te worden door een dierenarts. Ook mag de vogel niet langs stokken etc schuren met zijn kontje. Het induwen is met zalf en met pinkje of wattenstokje.

Dus de rest aan jou. Heel veel succes met alles. Horen we nog hoe het is afgelopen ???

Groetjes, Nel :)




Shelley Zuckerman

 :)

Hallo,

Voordat we naar de DA gingen,lag het stukje al in het kot,waarschijnlijk was dit dus een miskraam.

De DA heeft daarna het 'poepje' schoongemaakt en wat antibiotica gegeven. Shoegi doet trouwens nu al terug heel gewoon !

Dank je allemaal voor de hulp en tips !!!

Groetjes Shelley

Saskia

Een miskraam?Vogels leggen eieren, en het jong ontwikkeld zich buiten het lichaam van het popje en niet erin,dus hoe kan het nou een miskraam zijn?

Kolkkie

Hoi Saskia,

Valkjes kunnen windeieren ('miskraam') leggen. Dan komt als het ware alleen de inhoud van het ei naar buiten toe, er zit dus geen schaal omheen.

Dat kan komen door o.a. vitaminegebrek (vitamine D).

Daardoor kan er legnood ontstaan, daardoor is denk ik ook de cloaca uitstulpen.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Shelley Zuckerman

Hallo,

ik heb maar 1 vogeltje en ze legde tot nu heel de tijd eieren,ze legde 1 week eieren,5 ofzo,dan weer 1 maand rust en dan weer eieren leggen. Nu had ze 2 maanden weer geen eieren gelegd,en dan gebeurde dit. Er komt allerlei uit de cloaca,bloed(klonters),stukken organen,weet ik veel,het ziet er niet leuk uit.

groetjes
shelley

Peter

Citaat van: Shelley Zuckerman op  7 mei 2005, 13:58:51
Hallo,

ik heb maar 1 vogeltje en ze legde tot nu heel de tijd eieren,ze legde 1 week eieren,5 ofzo,dan weer 1 maand rust en dan weer eieren leggen. Nu had ze 2 maanden weer geen eieren gelegd,en dan gebeurde dit. Er komt allerlei uit de cloaca,bloed(klonters),stukken organen,weet ik veel,het ziet er niet leuk uit.

groetjes
shelley

Hoi,

Als ze een eitje heeft gelegd laat je eitjes liggen of haal je ze direct weg?

Groetjes,
Peter

shelley zuckerman

hallo,

meestal laten we ze eerst alle eitjes leggen en dan 1 à 2 weken liggen en dan wegnemen...
maar nu gaat het al beter met shoegi,de streek rond de cloaca is nu wel naakt maar er is geen bloed meer,dus ik denk dat dat al positief is

groetjes
shelley