6 mei 2025, 16:39:44

sterfte bij jonkies

Gestart door Benri_Na, 3 mei 2005, 23:30:13

« vorige - volgende »

Benri_Na

Van mijn vier jongen zijn er nu drie overleden. Elke keer als ze ongeveer anderhalve week zijn gaan ze dood. Ik hoorde nu dat je vitamine A moet geven. Wie weet hier wat van. Ik hoop op snel bericht zodat ik misschien de vierde wel kan houden.

Ik geef geen zonnepitten. De krop zit vol en ze groeien goed. Ik heb ze vanmiddag nog bekeken omdat ik wou ringen. toen was alles nog in orde.

Ik baal zo vreselijk.

Mandy

Goh wat zonde is dat.
Het probleem ligt dus niet bij het voeren.
Waren ze alleen gelaten? Want dan kunnen ze afgekoeld zijn en dat is funest want dan gebruiken ze hun laatste warmte om in leven te blijven en kunnen ze het eten in de krop niet verteren. Zo ben ik ook wel eens jongen kwijt geraakt. :-\
En als dat het niet is dan denk ik dat er iets met de jongen mis is geweest. ::)
En wat de vitamines betreft weet ik niet. Ik meng mijn eivoer zowieso al met een vitaminepreparaat en ze krijgen om de 2 dagen vitaminedruppels in het water, dus ik ga er wel vanuit dat ze het nodige binnen krijgen. Wat geef jij dan?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

tommy

hoi

Wat vervelend dat je jongen sterven.

ALs ik in jou schoenen stond zou ik  me jongen opsturen naar feld.
En bloed laten prikken bij je ouder vogels.
Het is niet normaal dat je jongen met 1,5 week dood gaan.

Feld bellen kost alleen je telefoon tikken.
Hedwig van der Horst is ook een goeie. Die werkt in veldhoven.

Vertel even wat je verder gaat doen.

sterkte Annemieke

Benri_Na

Hoi,

Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik geef ze voer zonder zonnepitten, en eivoer met wat aves opfok erdoor. Eivoer staat de hele dag wat klaar. Soms appel of sla o.i.d.  omdat ik begreep dat te veel ook weer niet goed is. En de hele dag staat er natuurlijk water bij ze.

Hoe gaat dat precies met Feld. Hoe moet je de beesten dan opsturen. (Domme vraag misschien) Dit zal meer  voor een eventuele volgende keer zijn, want de oudste zijn al weg natuurlijk. Weet je ook wat de kosten daarvan zijn?

moonwitch (diana)

Hoi

Ik had een bijna soortgelijk probleem met mijn jonkies.
Maar bij mij krijgen ze wel voer met zonnepitten erdoor.
Ik heb 1 jong verloren en de rest heb ik kunnen redden (zie verhalen mijn eerste nestje)
Voor de rest geef ik ze niet echt extra vitamines. wel krijgen ze bruinbrood, sla mix en vers fruit.
En vooral het bruinbrood is erg snel op.
Van een goede vriend van me kreeg ik ook nog het advies.... als ouders al te snel overgaan op het geven van gepelde zaadjes en dus het voer niet lang genoeg in de krop van zichzelf laten zitten om te verteren, om dan opfok voer in de vorm van pap extra te geven aan de ouders door middel van een bakje met pap in de voliere te zetten of waar je je voer bakken hebt staan. Dit moet je maar een uur of zo laten staan en dan weer weg halen of nieuw  neerzetten.
Misschien is dat een idee??
In ieder geval wens ik je veel sterkte met je jong toe.
Groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Mandy

Brood inderdaad, dat gaat hier ook heel hard.
Maar bij mij willen ze alleen brood met sesam zaadjes!
Ik geef het zelfs 2 keer per dag. En mijn eivoer kan ik ip droog geven maar nu met de jongen doe ik het toch met wat water rullen. En mijn valken eten ook gewoon zaad met zonnebloempitten hoor. En ip moeten ze zelf instinctief aanvoelen wanneer en hoever verteerd voedsel ze aan de jongen kunnen geven. Van die pap had ik nog niet gehoord, maar het is een tip om te proberen. ;)

tommy

hoi

Ik heb me vogels in een doosje opgestuurd. Gewoon doosje laten wegen bij postkantoor ( niet vertellen wat er in zit, heb zelf een keer een heel nieuwsgierige postman gehad en die vond het geen leuk idee dat er een dode vogel in zat. hahahah).
Wat de kosten zijn kan je beter even aan feld vragen of aan hedwig ( ligt er aan waar je het heen stuurt.

grt Annemieke

Mandy

Tja ik had ook eens zoiets, toen zat een dood jong in een bolletjes envelop en ging die man er ineens met z'n handen op drukken om te testen of die wel door de brievenbus kon! :o
Toen ik vertelde wat erin zat was hij ook niet zo blij, en ik ook niet. >:(
Maar goed, ik stuur ze dus op in een bolletjes envelop en niet zeggen wat erin zit. ;)
Ik moet het ff opzoeken maar ik dacht dat een sectie iets van 20 euro kostte? ::)

Peter op het werk

Hoi,

Het is idd vervelend dat er zoveel jongen het niet overleven. De volgende keer als het weer voorkomt, kun je het beste even Feld bellen met de boodschap dat je een jong voor sectie op laat sturen. Als je er een begeleidende brief bij doet met een omschrijving hoe de vogels erbij zitten, welk voer ze krijgen hoe vaak het al voor gekomen ect ect.

Het opsturen kost je een pakketzegel tot 1 kilo van 5,50 euro en een verpakking (liefst een stevig doosje) en de sectie kosten zijn 30 euro.

Groetjes,
Peter
De webcam in de voliere:

Kijk nu live mee! Klik hier!

Benri_Na

Ik denk dat ik het probleem ontdekt heb. Ik kom vanmorgen beneden en de ouders zijn volop aan het paren en het jong lag alleen op zijn rug. Het leek of hij aan het stuiptrekken was. Hij was natuurlijk steenkoud geworden. Ik heb hem in mijn hand weer warm gekregen, maar dat zou het wel eens kunnen zijn dus.
Is het een optie om één van de ouders weg te halen als er ooit weer eens jongen zijn, zodat ze wat minder aandacht voor elkaar maar meer voor het jong hebben?