Luchtkamer in eitjes wordt alleen maar groter!?!?

Gestart door RobjeH, 2 mei 2005, 19:08:42

« vorige - volgende »

RobjeH

Ik had 5 eitjes liggen. Gisteren is het helemaal fout gegaan met het eerste eitje... Er kwam een gat in, maar toen ik later ging kijken, was het 100% dood. De ouders legden het eitje ook keer op keer in de hoek, omdat het 'dood' was.

Voor mijn gevoel zijn de luchtkamers in de overige 4 eitjes alleen maar groter geworden. Gisteren of eergisteren was het ei voor 70 á 80% rood, maar nu? De helft is nu nog maar rood! De vogels groeien, dus hoe kan het nou minder rood worden? Ik ben hartstikke bang dat het helemaal fout gaat  :'(

tommy

hoi,

Ik heb wel eens gelezen dat de luchtkamer de helft van het ei kan vullen als het op uit komen staat.
Dus niet gaan pielen om te kijken of het goed gaat, maar een eindeloos geduld gaan kweken.
;)

grt Annemieke

trienke

Hoever zijn de eitjes heen??

Meestal als ze bijna uit gaan komen is de luchtkamer voor de helft van het ei.

groetjes Trienke

Karin

Dat is inderdaad normaal. Ik had laatst een ei wat ruim de helft aan luchtkamer bestond leek wel. En het begon behoorlijk zwart te worden, zwarter dan normaal, en toch kwam er precies op 18 dagen een prachtig valkje uit  ;D De luchtvochtigheid in mijn vogelkamer is perfect, dus daar kan het niet aan liggen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi,
Het is normaal dat de luchtkamer in grootte toeneemt, ondank dat de kuikens groeien. Het kuiken groeit, maar verbruikt ook.

Een normaal ei neemt gedurende de broedtijd 15% in gewicht af door vochtverlies. Indien het ei onvoldoende vocht verliest, blijven de kuikens te groot (houden vocht vast) en kunnen zelfs stikken. Door te weinig ruimte en te groot kuiken kunnen ze ook lastig uit het ei komen.
Zorg wel voor een goede luchtvochtigheid, als het te droog is kunnen de eieren indrogen.

gr Inger