4 mei 2025, 18:20:35

Al 3 jongen dood

Gestart door mardee11, 13 april 2003, 04:12:40

« vorige - volgende »

mardee11

:'(Ten eerste wil ik zeggen dat ik dit een geweldige site vind. Heb al eerder gepost over mijn valkje Tokepy, over haar diarree en de ontdekking dat ze wormen had.
Toky heeft 5 eieren gelegd. Sinds vorige week zaterdag zijn er 3 uitgekomen, maar gisteren viel het me op dat ik al een aantal uren geen 'baby'geluidjes meer hoorde. Toen bleek dat de 3 babyvalkjes dood waren en min of meer 'begraven' onder het zaagsel in het nestblok.
Als ik in het nestblok keek begonnen pa en ma soms wat te springen om hun woede te tonen. Kan het zijn dat dat de oorzaak is? Ze waren goed gevoed, hun kropjes waren vol.
Vandaag is het 4e eitje uitgekomen (zo te horen). Ik hoop dat het goed gaat en heb me voorgenomen niet het nestblok te openen als pa en/of ma erin zitten.
Ik hoor het graag als iemand soortgelijke ervaringen heeft!
Groeten,
Marjan

Paul

Hoi Marjan,
Rot zeg dat die jongen het niet gehaald hebben.
Mijn eerste nestje waren twee jongen en eentje heeft het ook niet gehaald maar had het idee dat die niet gevoed werd.
Ik heb ook pas mijn tweede nestje met een ander koppel en daar is maar 1 jong uitgekomen, van de drie eitjes was er een onbevrucht en de andere ging stuk 4 dagen voor het uitkomen helaas :-(
Maar ik mag van de ouders gewoon in het nestblok komen en dat was bij het vorige nestje ook.
Ik haal regelmatig het jong er uit voor foto's en voor als het broedhok verschoont moet worden.
het is wel vreemd dat ze alledrie het niet gehaald hebben en zeker omdat de kropjes vol waren.
Was dit het eerste nest van de ouders?
het kan ook zijn dat ze toch ziek zijn geweest want iets anders kan ik me ook niet voorstellen.
Meestal als ze al een weekje oud zijn kan het al bijna niet meer fout gaan en zeker met 3 tegelijk.
Ik hoop wel dat de twee die je nu nog krijgt het wel halen want het is erg leuk om die kleintjes te zien opgroeien :-)
Veel sterkte met het verlies van die drie en succes met de andere twee.

Groetjes Paul

mardee11

Bedankt voor je reactie, had al e.e.a. van je gelezen ook  :)
:'( :'( :'( Dit jonkie heeft het ook niet gehaald. Ze hebben nu nog 1 eitje, maar dat hebben ze vandaag behoorlijk lang alleen laten liggen. Gaf mij de kans om te kijken en kon niet ontdekken of er een jong in zit.
Bij dit jong was de krop niet gevuld, maar wat me bij alle vier opviel is dat hun buikje behoorlijk dik was. Is dat normaal? Of zou het kunnen dat ze hun ontlasting niet kwijt kunnen?
Groeten,
Marjan

Paul

Hoi Marjan,
Helaas gaat bij het eerste nest vaak wat fout en het is dan niet te zeggen waar het aan ligt.
Dat ze een groot buikje hebben kan normaal zijn, die van mij is eigenlijk een buikje met pootjes eraan en een dikke krop :-)
Het ziet er eigenlijk niet uit als ze klein zijn, het jong kan amper met zijn pootjes bij de grond omdat zijn buikje zo dik is.
Dus dat zal denk ik niet het probleem geweest zijn met dat buikje.
Het kan best zijn dat de jongen iets van een infectie hebben gehad en daardoor zijn gestorven :-(
In elk geval het broedhok goed ontsmetten voor je het opnieuw gebruikt want je weet maar nooit.
Het volgende nestje zal meestal veel beter gaan dan het eerste dus niet opgeven hoor.
Ik elk geval sterkte met het verlies en ik hoop snel te lezen dat ze weer eitjes hebben gelegd.

Groetjes,  paul

Mandy

Hoi Marjan, :)

Wat ontzettend sneu zeg... :(
Als het goed is heb je wel ontlasting van die jongen in het blok moeten vinden, de ouders boetseren dat normaal als het ware tegen de wand van het blok aan, of ze gooien dat in het begin nog wel eens uit het blok. Dikke buikjes zijn dus eigenlijk normaal zoals Paul al zei. Het kan ook komen doordat dit hun 1e nestje is en ze instinctief nog niet voldoende gestimuleerd worden om voor hun jongen te zorgen, heb ik bij mijn grasparkieten ook al eens ervaren. En hou je ze alleen of zitten er ook nog andere vogels bij? Het blok voor een volgende ronde inderdaad even goed ontsmetten is wel verstandig, je weet inderdaad maar nooit...een een of andere infectie is ook goed mogelijk?
Hopelijk komt het met dit ene eitje nog wel goed en anders veel succes met een volgend nestje! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

mardee11

Hoi Paul en ??
Ik heb geen ontlasting gevonden bij het schoonmaken van het nestblok, maar misschien zijn ze nog te klein geweest om dat te ontdekken??  Ze zijn weer opnieuw begonnen en hoop dat het deze keer beter gaat.  
Het eerste ei zal denk ik niet te lang op zich laten wachten want ze zijn druk aan het ' oefenen' .
Bedankt en groeten,
Marjan

Paul

Hoi Marjan,
Een tweede nestje gaat bijna altijd goed als het eerste mislukt is :-)
Dus heel erg veel succes en ik hoop niet dat je nu weer van die nare tegenslagen krijgt.

Groetjes,  paul

mardee11

Bedankt Paul!
Als het goed gaat zal ik het laten weten  ;)
Groetjes,
Marjan