10 mei 2025, 18:04:26

Bescherming tegen kat?

Gestart door Sorpresa, 10 mei 2005, 09:57:35

« vorige - volgende »

Sorpresa

Hallo allemaal!

Ik ben hier nieuw en heb meteen al een lastige vraag. Mijn vriend had een grasparkietje die zat in een kooi op een sokkel. Toen ik bij hem kwam wonen met mijn drukke katertje ging dat niet zo goed samen. Eerst leek het alsof hij alleen maar naar de parkiet zat te kijken maar ineens sprong de kat naar de kooi en lag de kooi op de grond. De parkiet is toen naar zijn ouders verhuisd twee straten verderop. Afgelopen zaterdag is hij helaas overleden aan een schimmelinfectie.

Mijn vriend is hier erg verdrietig over en ik ook. Hij houdt erg van vogels en vooral een valkparkietje zou hij graag willen hebben. Is er een manier om de kooi te beschermen tegen de kat, mochten we het erop wagen om weer een vogeltje in huis te nemen?

Mijn katertje is trouwens pas vier maande oud, maar is van nature erg druk en speels. We hebben hem geprobeerd te trainen met en plantenspuit om bij de parkiet weg te blijven maar het mocht niet baten. Heeft een van jullie tips?

Alvast bedankt!

Rianne

Ik heb ook 2 katten, een van 2 en een van 8 jaar oud. Met die van 8 verwacht ik geen problemen maar met die van 2 weet ik het nog niet.
Ik heb de kooi niet in de huiskamer staan, maar op de computerkamer. Deze gaat dicht als ik er niet ben, en kunnen de katten er ook niet bij.
Het jagen is natuurlijk gedrag van een kat en dat krijg je er echt niet uit.

Sorpresa

Ja ik verwacht ook niet dat het jaaggedag weggaat, daarom wil ik weten wat ik kan doen om de kooi te beschermen tegen de kat. Als dat niet kan dan moeten we wachten met een vogel tot we een groter huisje hebben, we zitten nu in een tweekamerflat namelijk...

KoosjeTweety

Hoi

Ik heb het waarschijnlijk getroffen met die katten van m ij en me 8 vogels ;)
Maar als ze bij mij een van de kooien willen bespringen dan geef ik een harde brul! Dit helpt bij mij wel goed. Mijn oudste word 1 jaar in juli en de jongste is nu net 6 weken. Die zit gewoon op schoot als ik mijn jongste valkje aan het voeren ben.

Plante spuit wil vaak wel helpen, maar soms zijn katten WEL gek op water en zien ze het dan als spelen :)
Wel zorg ik er voor waneer ik niet thuis ben dat de katten niet in de kamer verblijven waar de vogels zitten. Ze gaan dan de hal en de keuken in....
9 Weken te vroeg!
Maar ze maakt het goed

Karin

Moeilijk hoor, katten en vogels zijn geen goede combinatie. Je zou zelf een flinke kooi kunnen maken met 3 dichte kanten en de voorkant gedeeltelijk met plectieglas zodat de kat er niet in kan klimmen. Maar als de vogels los gaan, kat in de badkamer !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves