9 mei 2025, 06:59:29

eitjes weghalen?

Gestart door breezer, 2 mei 2005, 22:42:02

« vorige - volgende »

breezer

Hoi,

Ik zit met een probleempje ik heb nu twee nestjes waarvan vandaag bij de één het eerste jonkie is uitgekomen, dit is super zie mijn berichtje mijn eerste jonkie...

Maar nu in mijn andere nestje liggen er van de 6 eitjes nog maar 3 die andere zijn kapot gegaan tijdens het broeden... maar in één van die eieren zit wel een zwarte vlek als je dat eitjes beweegt boven het lampje beweegt dan zwarte vlekje mee net alsof het los zit daar binnen, die nadere eitejs zijn volgens mij niks in de ene zitten allemaal luchtbelletjes en die andere is leeg nu broedt ze al van 4 april ik weetdus niet precies welke eieren dit zijn, van het begin of van het eind moet ik ze nog laten liggen of zal ik ze maar weg halen ze broeden er nog wel goed op maar volgens mij  wordt het niks en dat vindt ik zonde van de energie...

Wie kan mij helpen?

Groetjes Ramona

Karin

Gewoon laten uitbroeden, ook al wordt het misschien niks. Ten eerste leverd dit minder stress op en ten tweede heb je anders kans dat ze te snel nieuwe eitjes gaat leggen en dat die dan niet bevrucht zijn. Ze moet eerst goed paren en zolang ze nog in de "broedmode" zit doet ze dit waarschijnlijk niet. De echt kapotte eitjes zou ik wel weghalen i.v.m. de hygiëne.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

breezer

Hoi Karin

Die eitjes heb ik weggehaald hoor ze zaten in eerste instantie bij de vader onder zijn buik geplakt te hard zijn best gedaan bij het broeden denk ik  :D maar ze stoppen er wel een keertje mee hoop ik dan met dat broeden als het niks wordt?

Anders is het ook zo zielig....

Groetjes Ramona

Karin

ja hoor, na ca 3 1/2 week stoppen ze vanzelf. Maar je moet het niet zielig vinden hoor, ze hebben dat zelf echt niet door, ze volgen gewoon hun instinct. Wij mensen hebben de nijging om dieren als snel menselijke trekjes toe te kennen, maar ze hebben er heus geen verdriet van als er niks uit de eitjes komt. Ze proberen het gewoon nog een keer  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves