6 mei 2025, 21:32:46

Oudere valkparkiet

Gestart door Danny Nijveen, 2 mei 2005, 18:56:47

« vorige - volgende »

Danny Nijveen

Hoe zou ik een al wat oudere valkparkiet (die nog niet tam is) van ongeveer een jaar oud tam kunnen krijgen, hij is ook heel erg schuw en als je bij hem in de buurt komt gaat hij blazen en wegvliegen, wat kan ik daaraan doen????

bobbie

2 mei 2005, 19:07:08 #1 Last Edit: 4 mei 2005, 17:23:08 by bobbie
Hoi,

Geduld, geduld, geduld.

Je moet zijn vertrouwen winnen. Ga in een stoel naast de kooi zitten. Praat zachtjes tegen hem. Doe je bewegingen in slow motion. Doe je stem iets hoger dan je gewend bent.
Het kan alleen stapje voor stapje. Hoe lang heb je hem nu?

Er is hier een hoofdstuk over tam maken. Daar vind je vast ook goede tips.

Ik denk ook dat dit onderwerp daar beter past in plaats van bij spoed.

Succes ermee, Nel :)

Danny Nijveen

we hebben haar sinds half oktober dus ongeveer een half jaar

RobjeH

Mijn 1e valk was ook een jaar oud toen ik hem kreeg. Na veel trainen en gewoon los laten, kwam hij ineens bij me zitten. Vanaf dat moment is het erg snel gegaan en werd hij ontzettend tam!

Danny Nijveen

ja maar als ik haar eruit laat dan wilt ze er niet meer in ook niet met lokken ze eet liever niet dan dat ze in haar kooi zit

Snoop en vinnie

hoi,
is het een mannetje of een vrouwtje?
als het een vrouwtje is zal ze niet gaan bijten, enkel blazen.
Net als bij mij, alleen mannetjes bijten serieus, en hard ook.
suc6
grtz.
Fam. Hanna

moon_midushi

wat ook helpt is ze kort wieken heb ik bij me nieuwe van iets ouder dan een jaar ook gedaan..
koko en mex die kreeg ik vorigeweek maandag dus  nu een goede week bij me en ze kwamen eerst niet op de hand de kooi uit en nu wel ik kan ook een beetje met ze knuffelen terwel ze wel tam zijn maar niet echt paulie en donny kunnen we alles mee en nu zien koko en mx dat het goed is en blijven ook langer zitten maar dat is pas goed  gegaan na dat we ze gekort wiekt hebben dus alle 4 kunnen ze niet echt vliegen...

jessay

Grappig met dat bijten is de omgekeerde wereld want bij grasjes zijn het de popjes die hard bijten.

Ik heb twee oudere grasjes gehad die ik redelijk tam heb gekregen (toen ik er in totaal vier had).
Het is inderdaad een kwestie van veel geduld. Ik heb echt rustig een uur met mij hand in de kooi gehangen met een hapje appel of trostgierst.
Mijn parkieten waren al meer dan een jaar oud. Toen ze niet meer bang waren voor mij en uit mijn hand aten en op comando terug in de kooi gingen (nou ja commando, ik krijg ze in de kooi zonder ze te pakken of op te jagen)
Aan gezien ik nu zeven parkieten heb is tam maken bijna on mogelijk. Maar een tamme vogel erbij maakt de parkietjes wel weer nieuwschieriger.
Ik dacht ook dat het niet meer kon maar als ik door gegaan had waren deze steed tammer geworden. Maar het is dan meer een kwestie van maanden dan weken.

gr jessica