19 april 2024, 09:06:35

--

Gestart door M@rco, 2 mei 2005, 08:44:22

« vorige - volgende »

M@rco

--
2 mei 2005, 08:44:22 Last Edit: 1 mei 2006, 17:36:03 by M@rco
--

Tara

Ik weet het niet zeker maar is er voor DNA niet wat bloed nodig?
Bij een veer die er al ligt is dat bloed al gestold en minder goed daarvoor lijkt mij..

Van de kosten weet ik niks, wel dat ze vaak vrij hoog zijn..

En elke DA moet dat kunnen hoor dacht ik, of weten wie het kan, dus.

Groetjes, Tara

Tara

Volgens mij trekt men er dan gewoon een veer uit omdat ze geen oudere liggen hebben he.
Maar dan kan je toch gewoon een stukje knippen lijkt me, hoef je 't diertje geen pijn voor te doen..

Groetjes, Tara

margreet

hallo Marco,

Je kunt zakjes opvragen bij gendika, daar wat borstveertjes in doen, ga maar even naar deze site, daar staat het uitgebreid inwat je moet doen. De kosten staan ook vermeld.
www.gendika.com
groetjes Margreet

Peter

Hoi,

Om het topic even volledig te maken is hier de info wat je kunt vinden op de website:



De geslachtsbepaling van vogelsoorten waarbij duidelijke uiterlijke geslachtsgebonden kenmerken afwezig zijn is vaak een probleem. Met behulp van een uiterst gevoelige en zeer betrouwbare DNA-analyse, kan het specifieke stukje DNA op de geslachtschromosomen worden aangetoond, waarin mannelijke (ZZ) en vrouwelijke (WZ) vogels van elkaar verschillen.

Genetisch onderzoek

Het toepassen van genetisch onderzoek in de geslachtsbepaling van vogels heeft een aantal belangrijke voordelen:

De DNA-analyse kan worden uitgevoerd aan veren, bij voorkeur borstveren, waardoor monstername kan plaatsvinden zonder tussenkomst van een dierenarts.

DNA-analyse is onafhankelijk van de leeftijd van de vogel.

De uitslag van de geslachtsbepaling is zeer betrouwbaar (> 99%).

Vroege geslachtsbepaling levert mogelijkheden voor snelle diagnose van geslachtsgebonden eigenschappen.

De kennis van het geslacht vergroot de waarde van individuele vogels.

Monstername

De geslachtsbepaling wordt bij voorkeur uitgevoerd met DNA verkregen uit veren van de vogel.

Voor het onderzoek zijn nodig: ca. 5-7 vers getrokken veren, bij voorkeur uit de borststreek van de vogel.
LET OP De schacht van de veren niet met de handen aanraken.

Benodigde monsterzakjes voor de verzending van de veren kunnen gratis worden aangevraagd, telefonisch via telefoonnummer 0598-619343, via het invul-formulier of via ons E-mail adres.

De gecodeerde zakjes kunnen in de bijgevoegde retourenvelop per post verzonden worden.

Prijzen geslachtsbepaling

Geslachtsbepaling door middel van DNA-analyse, per dier.

1-10 monsters: 22,50 euro, per monster
meer dan 10 monsters: 21,00 euro, per monster

Prijzen zijn inclusief BTW.

Bij een nieuwe soort worden controledieren (bekend geslacht) zonder kosten onderzocht. Zie de soortenlijst.

Binnen 2-10 werkdagen na ontvangst van uw monsters kunnen wij u de uitslag van de DNA-analyse verstrekken, per post of e-mail. Na voltooiing van het onderzoek ontvangt u een analyse-rapport, een certificaat van de geslachtsbepaling en de factuur van de analyse.



Groetjes,
Peter