28 maart 2024, 23:11:00

kaal plukken

Gestart door -Nina-, 1 mei 2005, 11:43:45

« vorige - volgende »

-Nina-

Hoi
Mijn valkparkiet(Zippo) heeft al ongeveer 4 weken jeuk of zo iets. Want hij trekt de hele tijd veertjes uit zijn lijf en dan krijst ie.
M'n ouders zijn al met hem naar de dierenarts geweest, die dacht dat het verveling was. Toen hadden we meer dingen in zijn kooi gedaan en toen ging het beter, maar hij bleef doorgaan met zich zelf kaal te plukken. Nu is het weer erger geworden, er zitten kale plekken onder zijn vleugels:(
Hij doet het vooral 's avonds. Wij worden gek van al dat gekrijs maar voor hem zelf is het natuurlijk ook niet leuk. Net ben ik weer even bij hem geweest en dat houdt hij op maar nu doet hij het weer. Misschien omdat hij aandacht wil? Ik hoop dat iemand weet wat ik moet doen. Groetjes Nina.

Inger m

Hoi Nina,
Dit onderwerp is al vaker besproken en meer info kun je vinden met de zoekfunctie (plukken, kaal etc.).

Vaak heeft plukken een medische oorzaak. Verveling is veel minder vaak een oorzaak, maar wordt (helaas) wel; vaak als oorzaak aangewezen. Om de oorzaak te achterhalen kun je het beste naar een goede vogeldierenarts gaan voor onderzoek. Een gewone dierenarts weet vaak weinig van vogels. Een schimmelinfectie kan bv. een oorzaak zijn. Het is dus van belang om snel een goede vogeldierenarts te vinden.

Zit de vogel alleen? Een valkparkiet is een sociale vogel en hoort eigenlijk niet alleen in een kooi. Ze brengen vanm nature 24/ 7 met soortgenoten door en dat kan een mens of speeltjes nooit vervangen.

Natuurlijk miet eerst de oorzaak van het plukken worden achterhaald, indien je er een andere vogel bij wilt gaan zetten.

Succes!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.