16 april 2024, 19:37:03

Het  nestje van Sparkel & Plukkie

Gestart door yentl, 15 april 2003, 18:31:00

« vorige - volgende »

yentl

Hoi allemaal,
bij Sparkel & Plukkie gaat alles goed vooruit :).
Ze paren minstens 3 keer op de dag, zo zijn ze nu 3 dagen bezig. Plukkie blijft meer en meer in de nestkast zitten en wil er niet meer af, dus alles verloopt goed. Hopelijk blijft het zo verdergaan.

groetjes Yent'l

yentl


Hallo allemaal,
het is zover! Gisteren heeft Plukkie na 3 dagen paren haar eerste eitje gelegd :)!!! 'k Ben benieuwd wat het gaat worden, hopelijk volgen er nog zeker 4 eitjes!

Groetjes Yent'l

Yuness

hallo allemaal,
we hebben al 2 eitjes van sparkel en plukkie.
dat is wel tof.

groetjes van yuness

Sparkel

17 april 2003, 16:42:53 #3 Last Edit: 17 april 2003, 16:43:27 by Sparkel
Hey you!
Ik en Plukkie zitten omstebeurt op de eitjes te broeden, soms zitten we samen gezellig in de nestkast, omdat Plukkie niet tam is zoals ik, doe ik erg mijn best om de nest te verdedigen.

Baasje kan alleen door de draad in de nestkast koekeloeren, dat is gelukkig ook het beste zicht :). Want 'k vind het niet zo leuk dat die 1 keer in de dag in mijn nest komt kijken of alles in orde is!

Greetings,
Sparkel

Yuness

Vandaag hebben we 3 eitjes, maar vraagje: weet iemand met was je eitjes moet doorlichten en waar?

groetjes Yuness

Paul

Hoi Yuness,
Je hebt er speciale schouwlampjes voormaar je kan ook met een gewoon zaklampje een eind komen.
Met een echt schouwlampje hoef je de eieren niet beet te pakken en kan je ze gewoon in het broedhok bekijken.
Je kan bij de praxis zo'n varta penlite zaklampje kopen ik dacht voor 4 euro ongeveer en daar kan je een stukje holle zitstok overheen schuiven van 5 cm.
Dat houd je dan tegen het ei aan zodat er geen licht verloren gaat.
je kijkt dan heel duidelijk in het ei zodat je kan zien dat ze bevrucht zijn en in een later stadium zie je zelfs bewegen in het ei als alles goed gegaan is.

Groetjes,  Paul

yentl


Hallo allemaal,
Sparkel & Plukkie hebben vandaag hun 4de eitje gelegd,
alles gaat goed. Nu nog ff wachten tot ze er allemaal zijn
en dan gaan we proberen ze door te lichten. Ik ben benieuwd wat er van gaat komen...

groetjes Yent'l  :)

yentl

Hallo allemaal,

vandaag heb ik geprobeerd de eitjes door te lichten, maar 'k heb niks gezien, toch niet veel, maar wat moet je er precies in zien  ???? Misschien is 't nog te vroeg? Ze hebben hun 4de eitje ook nog maar... Maar kun je dan al eigenlijk een embryo zien?

groetjes Yent'l

Sparkel

Hey iedereen  ;D!
Het baasje moest vandaag weeral per sé de eitjes doorlichten, grrrrrr  >:( 't was dik tegen mijn goesting (zoals gewoonlijk) maar welke valk staat het wel aan als er gekoekeloerd wordt in zijn nestkast?

greetings Sparkel

Paul

Hoi Yentl,
Als je het eitje belicht zie je rode aders lopen die eruit zijn als een bliksemflits zoals ze zich vertakken.
Later word het eisteeds donkerder en als het bijna uit is zijn ook bijne of geheel al die aders weg.
Soms zie je die pas met zekerheid na 10 dagen maar ik heb ze ook al eens met 3 dagen gezien maar dan waren ze ook echt 3 dagen goed bebroed.
Succes met je nestje.

Groetjes,  paul

yentl

Nu dan heb ik toch niet veel gezien, maar ik heb niet zo'n schouwlampje, ik heb er een zaklamp tegen gehouden (die veel licht gaf)  :) Maakt niet uit ze hebben nu hun 5de eitje!!!
En ze blijven lekker veel broeden

yentl

Vandaag blijven we bij de 5 eitjes dat het volgens mij ook wel zal blijven  :). Ik vind het in ieder geval een zeer goed begin. Ik ga wel geen foto's op het forum kunnen plaatsen want mijn ouders zijn er dik tegen dat ik zoveel "beesten" trek met de camera :( ('k heb pas nog een filmpje op m'n paardenkamp opgetrokken) Ik vraag me alleen af welke mutaties eruit gaan komen.

de ouders zijn

Plukkie/pop/gepareld bont met bruin geparelde (cinnamon?) vleugels

Sparkel/man/gepareld bont

ik vind gepareld bont een hele mooie mutatie dus de jongen zullen ook wel mooi zijn. De eitjes zagen er precies wat anders uit, dus ik denk dat ze wel bevrucht zijn (de meeste)
Hier nog een fotootje van de trotse toekomstige papa:

groetjes Yent'l

yentl

De eitjes zowat bekeken, 2 veranderen er telkens van kleur en als ik er de zaklamp opzet zie je er wel wat aan...  dus ik denk dat er maar 2 van de 5 bevrucht zijn  :(, aan de andere eitjes nog steeds niet te zien...

Voor de rest verdedigen ze hun nest fel, daarstraks waren er een paar ontsnapt uit het 2d deel van de volière en die kwamen de 2 lastig vallen. Alles gaat momenteel goed.

groetjes Yent'l

moonwitch (diana)

hoi yent'l
bij mij duurde het wel een tijdje voordat je wat zag. Dus geeft de moed nog niet op wie weet zijn al je eitjes wel bevrucht. Bij mijn eerste nestje was dat wel het geval en die hadden ook 5 eieren. Dus houd moed.
Groetjes moonwitch
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

yentl

Hallo allemaal,
je kan dus ook al zien aan de buitenkant van de eitjes dat de schaal dunner wordt, ze begint bruin te worden.

groetjes Yent'l