18 mei 2025, 23:31:50

vechten met knabbelstok, gierststengel

Gestart door Alfons,Marian en Rocco, 1 mei 2005, 11:05:00

« vorige - volgende »

Alfons,Marian en Rocco

Beste forumleden, dierenvrienden,

Onze Rocco, sinds november 2004 bij ons, vertoont de afgelopen twee weken een voor ons nieuw gedrag wat wij niet kunnen plaatsen. Hij (wij vermoeden dat het een mannetje is) gaat een confrontatie aan met zijn knabbelstok of met de gierststengel. Alles wat in zijn kooi hangt. Nu ook met zijn spiegeltje die we er drie dagen terug in gehangen hebben. Hij slaat er constant met zijn snaveltje tegen onder constant piepen en schreeuwen. Dit kan wel een uur doorgaan. Wij hebben de knabbelstok er maar uitgehaald. Weten niet goed wat we er mee aan moeten. In eerste instantie dachten we dat hij zich af moest reageren, maar weten het nu niet meer. Hij is heel lief, begon al gezellig te kletsen. Het praten is nu ook minder geworden. Hij wordt goed verzorgd, krijgt veel aandacht. Lekker gedouchet 's morgens en 's avonds vliegt hij los. Maakt verder een gezonde en levendige indruk.
Hartelijk dank vast voorjullie reactie.

Goeten van ons en een kusje van Rocco.

Karin

Ik denk dat Rocco aan het puberen is  ;D Haal in ieder geval het spiegeltje eruit. Ik zou zelf nooit een spiegeltje aan een valkje geven, ze zien het echt als een ander valkje en raken er aan verslaafd, weer moeilijk af te leren. Mijn grasje had vroeger ook een spiegeltje en als die eens viel gilde hij moord en brand, net zo lang tot het spiegeltje weer terug hing. Ik zou die knabbelstok wel gewoon weer terughangen, desnoods op een andere plaats. Zijn hormoontjes spelen een beetje op en dat moet hij afreageren  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Alfons, Marian en Rocco

Hallo Karin, hartelijk dank voor je advies. We hebben het spiegeltje er weer uit gehaald ( in een boekje gelezen dat het ophangen van een spiegeltje goed was en dus opgevolgd) ) en de knabbelstok terug gehangen. Het is een schat van een vogel. We hebben heel leuk contact met hem en hij met ons. Dat pubergedrag wil wat. Bij het begroeten 's morgens geeft mijn man Rocco altijd een kusje. Vanochtend heeft hij in z'n lip gebeten. Kan je me vertellen wat dat puberen inhoudt bij een valkparkiet en hoe lang dat duurt?

Karin

Hihihi, zo herkenbaar  ;D Ik heb er ook 2 gehad ( nou, ik heb ze nog steeds ) die heel heftijg puberden en we zelfs aanvielen. Gelukkig is het ergste toen na een paar weken over gegaan. Een dominant valkje probeerd altijd boven je te staan dus laat hem tot die tijd het liefst niet op je hoofd zitten. Bij vogels geld : des te hoger ik zit, des te meer ik de baas ben. Over het algemeen kan het geen kwaad bij valkjes, maar als je dominantieproblemen hebt kan hij dus het beste even niet op je hoofd. Ook niet bang voor hem zijn, anders heeft hij gewonnen. Bijt hij, trek dan je vinger niet terug, ook dan heeft hij gewonnen. Bijt hij in je neus, duw hem dan weg. Succes ermee !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves